Javaslatok az új Országgyűlés törvényalkotó programjához 2002/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Portré

Javaslatok az új Országgyűlés törvényalkotó programjához 2002/3

IV. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Bárdos László jegyző Simontornya JOSZ Közigazgatási Bizottsága



Már 1999-ben, a VII. Országos Jegyzői Konferencián elhangzott, hogy „az önkormányzati rendszer él és működik”, ugyanakkor tartalékai kimerülőben vannak. Éppen ezért helyükre kell tenni az értékeket! Hol kell tehát megújulnia az önkormányzatnak ahhoz, hogy megfeleljen az új kihívásoknak, eleget tudjon tenni a feladataik színvonalas ellátásának, a mindennapi ügyek magas szintű intézésének?

 

A jegyzők, mint közigazgatási-önkormányzati szakmai vezetők, szeretnék jelezni azokat a „csomópontokat”, amelyek talán ellentmondásosak és rátelepednek a megújulási folyamatokra, melyeket az újonnan megválasztott Országgyűlés és az új kormány figyelmébe ajánlanának, mint szabályozásra váró kérdéseket.

Az Alkotmány módosítása
Nagy adóssága a parlamentnek az új Alkotmány megalkotása. Függetlenül az egyes pártok parlamenti súlyától, szerepétől, közös akarattal elfogadható egy, az új demokratikus berendezésünknek megfelelő, az alapértékeket és normákat körültekintően megfogalmazó Alkotmány. Bár az önkormányzatok több mint 10 éves működése során az előfordult nehézségek okát elsősorban nem az alkotmányos szabályozásban, illetőleg annak hiányosságaiban kell keresni, mégis jól érzékelhető az a törekvés, hogy az önkormányzati rendszer intézményeire vonatkozó alapszabályozás lehetőleg minél nagyobb mértékben kerüljön bele az Alkotmányba. Eldöntendő, hogy az új Alkotmánynak lesz-e mondandója általában az önkormányzásról és ennek biztosítékairól. Az lenne kívánatos, ha lenne!

Önkormányzati feladatok- és hatáskörök vizsgálata
Elkerülhetetlen fontosságú az önkormányzati feladatok és hatáskörök felülvizsgálata, az Ötv. és az ágazati törvények által keletkezett ellentmondások feloldása. Az önkormányzatok működésének egyik neuralgikus pontja a feladat- és hatáskörök mikénti alakulása. Ennek nyomán nyerhetünk képet ugyanis arról, hogy milyen szerepet töltenek be az önkormányzatok a közigazgatásban, illetve az állami szervek rendszerében.
Tisztázott politikai szándék mellett jogilag (törvényileg) is kifejezhetővé kell tenni település – megye – régió helyét, kapcsolatát és funkcióit. Kiemelt cél a differenciált hatáskör-telepítés szabályozása, és ezzel párhuzamosan a településtípusok normatív módon történő szabályozása (főváros – megyei jogú város – város – körzetközponti város – város – nagyközség – község).

Önkormányzati törvény korszerűsítése
Alapértelemben ma is jó a törvény. Megalkotása óta 12 év eltelt, s ezért többféle változtatása mindenképp szükséges. például:
– Az élet bizonyította, hogy ahány település, annyi önkormányzat, és ahány jegyző, körjegyző, annyi általános elsőfokú hatóság, ennek nincs meg a feltétele. Nem lehet mindenütt feltételeket biztosítani a hatósági ügyintézéshez.

– Szükséges az önkormányzati finanszírozás átalakítása. Nem lehet jó az a rendszer, ahol ennyi a normatíva, és ahol az önkormányok egyharmada tartósan önhibáján kívül nem tud saját kereteiből gazdálkodni. Ezért átlátható és négy évre fix finanszírozási rendszer kialakítására lenne szükség.
 
Államigazgatási eljárási törvény korszerűsítése – új közigazgatás-eljárási törvény megalkotása
A megőrizve megújítani elv figyelembe vételével, az elektronikai lehetőségekre építve a mai kor kihívásaira építő, megváltozott alapelvekre támaszkodó új törvényt kell alkotni. Olyan államigazgatásra van szükség, amelyik a döntéseit maradéktalanul végre is tudja hajtani, mert már megfelelő a szankciórendszere! Csak az ilyen törvény tudja teljesíteni azt a feladatot, melyet az unió a Római Szerződésben előírt.
 
Az adórendszer korszerűsítése
A helyi bevételek arányának növekedése az önkormányzati önállóság alapja. A központi adókkal összehangolt szabályozás keretében az adóbevételek arányát kell a helyi és megosztott adók javára billenteni.
 
Polgármesteri – jegyzői jogállás, Ktv. módosítása
Még az önkormányzati választások előtt rendezni kellene a polgármesterek jogállásának kérdését, és a javadalmazásukra vonatkozó új szabályokat mielőbb meg kellene alkotni. Ugyanakkor rendezni kellene egyrészt a jegyzői kompetenciákat, a jegyző vezető szerepét, másrészt pedig a jegyzőnek, mint munkavállalónak a lehetőségeit. Ezekkel a jegyzői stabilitás erősítendő.
 
Képviselet – ellenőrzés
Igen-igen régóta jelezzük, s érezzük annak a hátrányát, hogy az önkormányzatok felett nincs önálló szakmai tárca, indokolatlanul háttérbe szorult az önkormányzati szférának a minisztériumi érdekképviselete, önálló minisztériumra volna szükség!
Igen-igen régi, megalapozott igény egy független, ellenőrzésekkel foglalkozó szervezet létrehozása, amely csak az önkormányzati ellenőrzésekkel foglalkozik, és rendszeresen, négyévente elvégzi a teljes körű ellenőrzést. Ez lehetne akár az Állami Számvevőszék, akár a Közigazgatási Hivatal rendszerében egy külön ellenőrző szervezet.
Az önkormányzatok jelenleg, ha akarják, elvégezhetik az önellenőrzést, de van olyan önkormányzat, ahol hosszú évek óta nem járt ellenőr. Mivel legnagyobb részt állami pénzt használ fel az önkormányzat, az ellenőrzés nem lehet sértő senkire sem. Jelenleg külső, igen drága szervezeteket veszünk igénybe, de a kistelepüléseknél ez nem működik, s függetlenített, jól felkészült belső ellenőr alkalmazásáról több ok miatt nem is álmodhatnak.
A JOSZ választámánya 2002. májusában, a Küldöttgyűlés 2002. június 7-én Egerben megvitatja ezeket a javaslatokat, és állásfoglalását megküldi a törvény-előkészítéssel foglalkozó szervezeteknek.
 

BÁRDOS   LÁSZLÓ

1954-ben született a Tolna megyei Nagyszokolyon.
Államigazgatási Főiskolai végzettséggel, szakvizsgával, 29 éves közigazgatási gyakorlattal rendelkezik.
1976-tól VB. titkárként, 1990 óta Simontornyán jegyzőként dolgozik.
1994 óta a Tolna Megyei Jegyzőszövetség elnöke, 2000-től a JOSZ Közigazgatási Bizottságának elnöke.
Felesége szintén régi közigazgatási dolgozó, jelenleg Dunaföldvár város jegyzője (az ország jelenlegi egyetlen városi jegyzőpárja!).

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu