Megyei Német Kisebbségi Önkormányzatok Szövetsége 2002/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Kisebbség

Megyei Német Kisebbségi Önkormányzatok Szövetsége 2002/2

IV. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Reisz Ádám



Békés megyében – sok más megyéhez hasonlóan – megalakult a Megyei Német Kisebbségi Önkormányzatok Szövetsége, és egyesület formájában működik. Először Mezőberényben volt a székhelye, több mint egy éven át. 1997 szeptember 1-én Gyulára költözött a székhely (Scherer Ferenc u. 14), ahol a Gyulai Német Kisebbségi Önkormányzat irodája is található.

 


Elvileg tehát lehetne rendszeres kapcsolatunk a megyei (fő)jegyzővel is. Az első évben kapott is az elnök meghívót a testületi ülésekre, még minimális anyagi támogatást is adott a megyegyűlés rendezvényekhez. Vélhetően más megyékhez hasonlóan működik egy Etnikai és Nemzetiségi Kisebbségi Bizottság a megyegyűlés bizottságaként, sőt főfoglakozású titkára is van. Ezen a bizottságon illetve a titkáron keresztül van a német és más kisebbségnek is kapcsolata a megyei képviselő-testülettel és a Megyeházával. A kapcsolat jónak mondható. A bizottságnak egyik ciklusban sem volt német származású tagja, amit nehezményeztünk is. Remélhetőleg a következő választáskor nem csak a pártszempontok érvényesülnek, hanem ez is. A bizottság kihelyezett üléseket tart, melyeken a település kisebbségi önkormányzatai elmondhatják eredményeiket, gondjaikat. Az elnök és a titkár kezdeményezésére és szervezésében nemzetiségenként kerül sor 1991 óta az Anyanyelvi Kulturális Napra, valamint együtt tarják minden évben más településen a Kisebbségek Megyei Napját. Ez alkalomból minden kisebbség egy-egy tagja vagy kollektívája "Békés Megye Kisebbségi Munkájáért" kitüntetést kapja. 2001-ben egyik fő napirendként tárgyalta a megyegyűlés a kisebbségi önkormányzatok tevékenységét. A megyébe érkező németnyelvű protokoll-látogatásokról viszont néha csak a másnapi újságból értesülünk.
Más jellegű kapcsolata van a 7 német kisebbségi önkormányzatnak a települési képviselőtestületekkel, polgármesteri hivatalokkal, jegyzőkkel. A skála a nagyon jótól az elfogadhatóig terjed. Ritkán kerülnek az elnökök (a tagok még ritkábban) közvetlen kapcsolatba a jegyzővel illetve aljegyzővel. Többnyire a polgármesteri hivatal valamelyik köztisztviselőjével akad elintézni való. Ahol az ISO rendszer bevezetésre került, ott az ülések jegyzőkönyvezése, a költségvetés beépítése a város költségvetésébe illetve annak karbantartása éppúgy közös feladat, mint az egyes kiadások bizonylatolása, könyvelése, a házipénztár kezelése, stb. A bürokrácia néha elkedvetlenít, bénítólag hat vagy legalábbis kárára van a gyors, rugalmas ügyintézésnek. Egy átutalás vagy költségelszámolás néha hetekig eltart és többször, több személynek kell bemenni érte a hivatalba (alapbizonylat, könyvelési bizonylat, pénztárbizonylat). Ezen némileg segített az ellátmány felvételi lehetőség. Gond inkább ott van, ha nincs a településnek sem elég pénze, ilyenkor a jogszabályi hiányosság miatt lehet nulla is az anyagi támogatás a települési önkormányzat részéről, míg máshol akár (több)milliós nagyságrendű is előfordul.
Nem minden a pénz. Van település, ahol nagyon jó a kapcsolat a "nagy" és  kisebbségi önkormányzat között. "Könnyű szível támogatnak bennünket anyagilag és erkölcsileg is, mert tudják, hogy visszaforgatjuk a kapottakat a város érdekében"- mondta az egyik elnök érdeklődésemre. Eddig nem volt, de 2002 őszén lehet, hogy Békés megyében is lesz magát német kisebbségiként elfogadó települési önkormányzat. A testületi ülésekre mindenütt meghívják a kisebbségi önkormányzatok elnökeit (többnyire vaskos előterjesztési anyagokkal), mint ahogy protokolláris szűkebb vagy bővebb ünnepségekre is. Öt településen van a testületnek német kisebbségiként bekerült tagja, egy községben minden kisebbségi képviselő egyben települési képviselő is. A véleményezési, pláne a vétójog érzékeny pont esetenként. A nemzetiségi intézményvezetői kinevezések előtt megtörténnek a véleményezések, de előfordult már, hogy az ombudsman véleménye ellenére hoztak határozatot kisebbséget (is) érintő ügyben. Az önkormányzatok közötti együttműködési megállapodások formálisak, mint ahogy az SZMSZ-ek is főleg választások utáni alakuláskor kerülnek elő.
A németség mindig is híd szerepet játszott Magyarország és Németország kapcsolatában. A rendszerváltás utáni német testvérvárosi kapcsolatok létrejöttében és továbbfejlesztésében is kivette részét. Négy településen van német nemzetiségi általános iskolai oktatás, egy ötödik helyen 2001-ben megbicsaklott a kisebbségi önkormányzat kezdeményezése. Három helyen működik német nemzetiségi óvodai csoport. Úgy érezzük, hosszú távon megtérül az állami és városi befektetés.

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu