Lakossági kapcsolatok Kispesten 2001/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Budapest / Cikkek

Lakossági kapcsolatok Kispesten 2001/6

III. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
Dr. Istvánfi Sándor jegyző Budapest XIX. kerület



Az önkormányzati törvény a lakosság önszerveződő civil közösségeinek támogatását, a velük való együttműködést, a tanácskozási jog biztosítását a képviselő-testület üléseire dekralálja.

 


A képviselő-testület ülése többségében nyilvános, az SZMSZ-en belül szabályozzuk a hozzászólások rendjét. A nyílt ülések előterjesztéseibe, a jegyzőkönyveibe bárki betekinthet. Az SZMSZ alapján a jegyzőkönyvet megküldjük a helyi Szabó Ervin Könyvtárnak is. Ismereteink szerint évente 2-3 érdeklődő van, aki a jegyzőkönyveket elolvassa. Az ülésekről szóló tájékoztatók megjelennek a helyi újságokban, illetve a televíziókban.
A bizottsági ülések időpontjainak tájékoztatói a hivatal hirdetőtábláján jelennek meg. Közmeghallgatást a törvény alapján évente tartunk. Jelentős érdeklődés csak 1991-92-ben volt. Azóta folyamatosan csökken a lakosok száma az ülésen. Bár a törvényhozó által a cél közérdekű kérdések és javaslatok ismertetése lenne, döntően a polgárok saját, egyéni problémáikat kívánják ezen a fórumon is orvosolni. Természetesen minden esetben azt vizsgáljuk, hogy az egyéni ügyek milyen közérdekű tartalommal bírnak.
A lakossági kapcsolattartás egyik fő fóruma a képviselők fogadóóráján előadott vélemények megismerése. Valamennyi képviselőnk akár egyéni választókerületben, akár pártlistán került megválasztásra, rendszeresen tart fogadóórát. Tőlük és az országgyűlési képviselőktől átlagban havonta 10-12 kérdés, észrevétel, probléma jut el hivatalunkhoz. Hivatalunk lakossági kapcsolattartásának legfontosabb fórumai a vezetők fogadóórái, az írott sajtó, a helyi televíziók, az Internet, a lakossági fórumok. Hivatalos fogadóóráinkon havonta átlag mintegy 80-120 ember jelenik meg. Ezek közül is döntően a polgármester és a jegyző fogadóórái azok, amelyek a leglátogatottabbak. A fogadóórákon döntően hatósági ügyekben jelennek meg a választók.
Keretbe:
2000. májusában a hivatal valamennyi irodája előtt elhelyeztük a következő szövegű táblát ”A Polgármesteri Hivatal vezetői és munkatársai arra törekszenek, hogy a lakosság ügyeit mind szakszerűbben és pontosabban intézzék hivatalunkban. A jogszabályi előírások pontos betartása mellett az udvarias ügyintézést, és a szakszerű tájékoztatást tartjuk a legfontosabbnak. Ahhoz, hogy ezt meg tudjuk valósítani szükségünk van az Ön véleményére is. Kérjük, hogy a Polgármesteri Hivatalra vonatkozó bármely véleményét, javaslatát írásban tegye meg egy erre a célra előkészített nyomtatványon, és azt a hivatal aulájában elhelyezett gyűjtőládába dobja be. Minden, akár dicsérő, akár elmarasztaló vélemény közvetlen megismerésével célunk az ügyfélkapcsolat további fejlesztése, az előforduló hiányosságok kiküszöbölése, kiemelkedően dolgozó munkatársaink elismerése. Segítségüket előre is köszönjük.” 2000-ben 30, 2001-ben pedig 89 írásos véleményt kaptunk. Ezek közül 44 elmarasztaló, 68 dicsérő és 7 egyéb észrevételt tartalmazó levelet kaptunk. Zöld vonalunkon bárki ingyen bejelentheti akár egyéni, akár a kerülettel kapcsolatos problémáját. Átlagosan hetente 25-30 telefonhívást kapunk ezen a területen.
Keret eddig
Az írott sajtó tekintetében viszonylag bő a repertoár:. Kispest Újság, Kispesti Polgár, Kispesti Magazin, Wekerle Újság.
A Kispest Újságon keresztül többször kérjük a lakók véleményét hivatalunk irodái tevékenységéről 1-5 skálán ezek értékeléséről, de kértünk már véleményt utcanév változtatásról, valamint vezetők munkájának minősítéséről.
Legújabb szolgáltatásunk a Kispest Honlap az Interneten. A kerületi önkormányzatok közül elsőként valósítottuk meg.
Látogatóink éves szinten 13000 alkalommal keresik fel információért honlapunkat, és egyre sűrűbben – éves szintre vetítve mintegy 50 alkalommal – fordulnak e-mailben beterjesztett javaslatukkal a Honlap szerkesztőihez.
Helyi viszonylatban négy televíziónk működik, amely lefedi a kerület kábelhálózatának 90%-át.
A lakossági fórumaink általában 1-1 részterületet érintő kérdéskört jelentenek, elsősorban a KVSZ ügyei kapcsán. Ezeken a fórumokon az érintett lakók 15-20%-a szokott megjelenni, de ezek azok a fórumok, ahol legjelentősebb viták bontakoznak ki.
Összességében elmondhatjuk, hogy az önkormányzat lehetőségeihez képest igyekszik valamennyi lakóhoz eljuttatni azokat az információkat, amelyeket legfontosabbnak tart és vél, hogy a Kispestiek megismerjenek. Ennek ellenére tudomásul kell vennünk, hogy a széleskörű fórumrendszer ellenére lakossági kapcsolataink közel sem olyan széles körben ismertek, mint szeretnénk. Ennek okát talán abban is kereshetjük, hogy a lakosság fogadókészsége a nagy politika iránt jóval csekélyebb, mint azt hisszük. Sokkal jelentősebbek az egyén igényei, mint a társadalom egésze iránti viszony.
Kérem tehát a kollégákat, hogy akik újabb ötlettel tudnak segíteni, hogy ezen kérdésen túl tudjunk lépni, ezt a rövid dolgozatot  tekintsék vitaanyagnak, és egyben kérem, hogy segítsenek abban, milyen új módszerekkel tudnánk a lakossági kapcsolatainkon jobbítani, azt tovább erősíteni.


 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu