A minimumfeltételek biztosítása 2002/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek

A minimumfeltételek biztosítása 2002/6

IV. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
Zsédenyi Imre dr.
megyei főjegyző
Veszprém

A megyei önkormányzatok legfontosabb kötelező feladatai az intézményfenntartáshoz kapcsolódnak. Ezen intézmények közül is kiemelkednek a közoktatási, a gyermekvédelmi és szociális intézmények.

Közoktatási intézményrendszer

A Veszprém Megyei Önkormányzat a 22 közoktatási intézmény működtetését biztosítja oly módon, hogy 16 intézményt saját fenntartásban (4 gyógypedagógiai, 11 középfokú, 1 pedagógiai szakmai szolgáltató), kettőt társulásban, négy intézményt pedig közös finanszírozásban működtet.
A közoktatási intézmények fenntartóit a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. 132. §. (11) bekezdése a kötelező eszköz- és felszerelési-beszerzési ütemterv készítésére kötelezte. A kötelező eszköz- és felszerelési jegyzékben foglaltakat 2003. augusztus 31-ig kell biztosítani a fenntartónak.
A települési önkormányzatok és a Veszprém Megyei Önkormányzat által 17 intézményre megkötött megállapodás 2003. július 1-vel lejár, de valószínű, hogy ezen iskolák továbbra is megyei fenntartásban maradnak.
A megyei fejlesztési tervben 2000-től 2003-ig 770.967 eFt-ot terveztünk a kötelező eszköz- és felszerelési jegyzékben foglaltak beszerzésére. A megyei önkormányzat költségvetése 2002-ig e feladat megvalósítására 91.091 eFt-ot biztosított, melyet további 191.315 eFt pályázatokon elnyert összeggel sikerült kiegészíteni. Ma már egyértelművé vált, hogy az eszközbeszerzéshez még hiányzó 488 millió Ft-ot 2003-ban – központi támogatás nélkül – a megyei önkormányzat ezen intézményi kör számára biztosítani nem tudja.
A közoktatás költségvetési támogatását a központi normatívák amúgy sem fedezik. Mindösszesen a közoktatás megfelelő színvonalú működtetése további 293 millió Ft-ot igényel a normatíván belül.

Gyermekvédelmi intézményrendszer

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 95. §-a pontosan meghatározza a megyei önkormányzat feladatait a gyermekvédelem területén. Veszprém megye szakellátó rendszerében lévő gyermekek és fiatal felnőttek száma csökkenő tendenciát mutat, ugyanakkor ezen belül a nagykorúak száma (és aránya) emelkedik. (1997. évben az összlétszám 771, ebből nagykorú 110 fő; 2002-ben 615 fő ellátottból 160 fő a nagykorú).
A gyermekvédelmi szakellátás törvény szerinti átszervezése Veszprém megyében megtörtént, a minimumfeltételek teljesítése megvalósult. Megyénkben a gyermekvédelmi szakellátást öt – 2003. január 1-től hat – intézmény végzi. Az intézményrendszer kialakításakor célként az egész megyét lefedő, gazdaságilag és szakmailag önálló, szükséglet-közeli intézmények létrehozása került meghatározásra. A fentiek értelmében minden régi nagy gyermekotthon – még a fogyatékosokat ellátó belső iskolával rendelkező otthon is – megszüntetésre, illetve lakásotthonokkal történő kiváltásra került. Veszprém megyében jelenleg 31 lakásotthon működik, melyből két ház úgynevezett nevelőszülős ház. A lakásotthonok irányítását három önálló intézmény végzi. A lakásotthonokat működtető intézményekben a jogszabályi előírásoknak megfelelően kialakításra kerültek a szakmai egységek, melyek 4-5 lakásotthont foglalnak magukba. A lakásotthonok férőhelyszáma 8-12 fő, az itt dolgozó közalkalmazottak száma az előírt 5 fő. (Négy szakmai egységben 1-1 állandó helyettes is alkalmazásra került a sok túlóra csökkentése érdekében).
A személyi feltételek hiánytalanul rendelkezésre állnak az intézményekben. A lakásotthonok kialakítása, berendezése és felszerelése az előírásoknak megfelel, de gondot okoz az állandó szinten tartása. Hat lakásotthon esetében van folyamatban az ideiglenes működési engedély helyett határozatlan időre szóló megszerzése, 2003. évre csak két lakásotthon marad határozott időre szóló működési engedéllyel.
A jogszabályi előírások teljesítése – csak minimum szinten is – nagyon nagy anyagi terhet rónak a megyei önkormányzatra. A lakásotthonokban egy gyermek ellátása mintegy 1,4 millió forintba kerül, amit az állami normatíva közel sem fedez. A megyei önkormányzat 2001. évben a normatíván felül egyéb bevételei terhére több mint 200 millió forinttal járult hozzá az intézmények működtetéséhez és amennyiben a normatíva nem változik, ez az összeg az elkövetkező években tovább fog növekedni. Az intézményhálózat kialakítására fordított összegek ezen felül értendők. Az 1997. évtől 110 millió forint pályázati pénzhez, közel 100 millió forint saját erőt biztosított a megyei önkormányzat.
A fenti összegeken túl pedig az éves karbantartásokra, állagmegóvásokra, felszerelések javítására, pótlására évente minimum 10 millió forint szükséges. A továbbképzések és a gyámhivatali ellenőrzések alkalmával hiányolt, a dolgozók lelki egészségét védő tréningek további összegeket kívánnak. A rendszerből kikerült fiatalok lakáshoz juttatását is támogatni kell. Ahhoz, hogy a jogszabályok módosításával egyre növekvő előírásoknak megfelelően legalább a minimum feltételeket teljesíteni tudják a megyék, mindenképpen a normatívák növelése vagy a feladatok ellátásához más úton (pl. pályázatok) nyújtott segítségre lenne szükség.
A teljes mértékben átalakított gyermekvédelmi rendszer minimum feltételeit tehát csak a normatívák jelentős emelésével lehet biztosítani.

Szociális szakellátó rendszer

Veszprém megye szociális intézményhálózatában meghatározó szerepe van a tartós bentlakást nyújtó otthonoknak. A megyei önkormányzat, mint intézményfenntartó 10 bentlakásos szociális intézményt működtet. Az időskorúakról 5 telephelyen  762 férőhelyen, pszichiátriai betegekről, fogyatékosokról szintén 5 telephelyen 681 férőhelyen gondoskodik. Az ellátások iránti igények valamennyi intézmény esetében növekvő tendenciát mutatnak, emiatt gyakori a hosszú, több hónapos, akár több éves várakozási idő. (2002. január 1-én 340 személy várakozott elhelyezésre, ebből 232 fő az idősek otthonaiba, és 108 fő a fogyatékos személyeket, valamint pszichiátriai betegeket ellátó otthonokba).
A szociális ellátó rendszer minimumfeltételeit a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet határozza meg az általános tárgyi, működési, személyi és szakmai feltételek tekintetében. A Veszprém Megyei Önkormányzat által működtetett szociális szakellátórendszer részben felel meg csak a követelményeknek, valamivel rosszabb, mint az országos átlag. Az eredmények ellenére feszítő problémaként hat, hogy intézményeink – a külsővati Idősek Otthona kivételével – 2002. december 31-ig szóló ideiglenes működési engedéllyel üzemelnek, ezért a fejlesztéseknek elsősorban a meglévő intézmények komfortfokozatának a növelésére, a végleges működési engedélyekhez szükséges feltételek biztosítására kell irányulnia.
Az ideiglenes működési engedélyek elsődleges okai:
– az épületek adottságai, az épületállomány minőségi és mennyiségi terjedelmének elégtelensége,
– tárgyi és személyi feltételek hiánya,
– a gondozási terület zsúfoltsága, az 1 főre jutó 6-8 m2 hiánya,
– egy esetben a kifogásolt szervezeti felépítés (Értelmileg Akadályozott Gyermekek Otthona, Veszprém)
Ezen okokból kifolyólag a megyei közgyűlés 2000-2004. évekre szóló szociális feladattervében rögzítette a fejlesztések szükséges irányait és intézményekre lebontva meghatározta a tennivalókat, melyek megvalósítása a tervezett ütemben halad. A megyei önkormányzat az intézményekre vonatkozó minőségi ellátás színvonalának javítását az ellátottak elhelyezési körülményeinek, humanizált esztétikus és otthonos környezet kialakításával, tisztaprofilú ellátási formák megteremtésével, az akadálymentes közlekedés feltételeinek megvalósításával kívánja megteremteni, melyet 2002-2009. évekre vonatkozó átfogó rekonstrukciós programjában rögzített.
A normatív állami hozzájárulás ezideig elegendő fedezetet nyújtott az intézmények zavartalan működtetéséhez, kis mértékben a felújítások végrehajtásába is besegített, azonban a rekonstrukciós programban megfogalmazott, elengedhetetlenül fontos fejlesztésekhez szükséges forrás 2001. évi árszinten több mint 2,2 milliárd forintban lett meghatározva.
Összességében a minimál feltételek megteremtése és fenntartása a három nagy intézményi területen 2,9 milliárd forintot igényelne, amit természetesen csak több év alatt lehet megoldani.
Bízom benne, hogy állami szerepvállalással és a megyei önkormányzat önerejével a tudatos tervező munka eredményeképpen megvalósítható tervekkel rendelkezünk ahhoz, hogy szakellátórendszereinket felzárkóztassuk az Európai Unió színvonalához.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu