A jegyző alkotmányos adóhatóság 2008/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Adó, helyi adó / Cikkek

A jegyző alkotmányos adóhatóság 2008/1

X. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Dr. Vincze Ferenc címzetes főjegyző Hajdúszoboszló



Képviselő-testületünk 2000 júliusában indítvánnyal fordult az Alkotmánybírósághoz, kérve az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény 6.§ (1) bekezdése c., pontjának, valamint az 1991. évi XX. – hatásköri – törvény 140. § (3) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését, amelyek a jegyzőket határozzák meg adóhatóságként az Alkotmány 44. § (1) bekezdésének a., b., és c., pontjába ütközően.

 


Testületünk álláspontjának fő részei:
 a jegyző önkormányzati döntést nem hozhat, csak államigazgatási feladatot, hatósági hatáskört állapíthatnak meg neki;
 az önkormányzati ügyek alapvető jellemzője, hogy a mérlegelés és a jogorvoslat az önkormányzat körén belül marad;
 az önkormányzati autonómia alapeleme, hogy helyi közügyekben önállóan – a törvény keretein belül – szabadon mérlegelve járhat el, döntése kizárólag törvénysértés esetén bírálható felül;
 önkormányzati alapjog, hogy a törvény keretei között megállapítsa a helyi adók fajtáit és mértékét, de a szabályozás vegyíti az önkormányzati és államigazgatási funkciókat, nem biztosítja más alapjogok (önálló szabályozás és igazgatás, megfelelő saját bevétel) hatékony érvényesülését;
 nem nyújt kellő garanciát az önkormányzat saját bevételeivel és kiadásaival való önálló gazdálkodásra, az adótitok miatt a képviselő-testület a jegyző beszámoltatásával sem tudja megfelelően felügyelni ezt a területet;
 sérti az Ötv. 90. § (1) bekezdésében rögzített felelősség megosztást is: „A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős”.
Beadványunk az AB határozat teljes szövegével megtalálható www.hajduszoboszlo.hu portálunkon.
Az elutasító AB határozat fő megállapításai:
 az önkormányzatokat az egyes alapjogok körében megillető autonómia nem feltétlen és korlátozhatatlan;
 a bevételi forrásokkal való önálló rendelkezés nem egyetlen jogosultság gyakorlásában nyilvánul meg, hanem döntési jogosultságok, gazdálkodási hatáskörök összességét jelenti;
 az önkormányzat pénzügyi-gazdasági autonómiája összetett intézmény, a helyi adóbevételek realizálása érdekében önkormányzati adóhatóságként a jegyző jár el, míg a szabályozás joga a képviselő-testületé;
 az adóhatósági hatósági jogkör gyakorlása nem az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében meghatározott alapjogokból eredő jogosítványa az önkormányzatnak, a helyi adóztatással összefüggő hatáskörök telepítése igazgatásszervezési és egyben szakszerűségi kérdés is, külön kell választani a jogalkotói és a jogalkalmazói hatásköröket;
 minden adóigazgatási eljárás kétségtelenül hatással van az önkormányzati bevételek alakulására, az önkormányzati adóhatósági funkciók jellegüket tekintve hatósági jogalkalmazói funkciók, amelyek nem érintik az önkormányzat szabályozási autonómiáját;
 a gazdálkodás szabályszerűségéért való polgármesteri felelősség és az önkormányzati adóhatósági feladatok jegyzőhöz történt telepítése között nincs alkotmányjogilag értékelhető tartalmi összefüggés.
Dr. Trócsányi László alkotmánybíró párhuzamos indokolásának lényege:
 Az alkotmányossági probléma annak megítélésében is rejlik, hogy az önkormányzatokat önkormányzati ügyekben Alkotmány alapján megillető önálló szabályozási és igazgatási jog megengedi-e az adóügyekben alkalmazott törvényi hatáskör-telepítési szabályozást, az Országgyűlés köteles-e a jogalkalmazói hatásköröket is az önkormányzat szerveihez telepíteni;
 mivel az Alkotmány az adó-megállapítás jogát osztotta meg az Országgyűlés és a helyi önkormányzatok között, nem vonható le olyan következtetés, hogy valamennyi hatósági jogalkalmazó hatáskör is feltétlenül az önkormányzat szerveihez kell, hogy kerüljön;
 hasonló a helyzet az építéshatósági hatáskörökben, a településrendezési szabályozás önkormányzati, az egyedi ügyek jegyzői építéshatósági eljárásra tartoznak;
 az államigazgatási hatósági tevékenység során a jogalkalmazó nem települési érdekek, településpolitikai mérlegelés, hanem jogszabályokban meghatározott szakmai szempontok szerint dönt;
 a helyi adóztatással összefüggő hatáskörök telepítése több mint egyszerű igazgatásszervezési és szakszerűségi kérdés, a honvédelmi-katasztrófavédelmi igazgatásban a polgármester számos hatáskör címzettje és itt fel sem merül a szakszerűség kérdése;
 az alkotmányossági mérce az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a., pontjának megfelelő értelmezése, amely megengedi, hogy az Országgyűlés adott közigazgatási ágazaton belül a szabályozást önkormányzati, míg az egyedi igazgatást államigazgatási feladatként határozza meg.
Tehát főhet tovább a fejünk: csökkentsük, elengedjük-e indokolt kérelemre az adót, vagy sem, mert mindkettőből származhat bajunk. Az adótitok miatt pedig még a kifogásoló képviselőnek sem adhatunk érdemi információt. Persze mindez belefér a hatályos jegyzői konstrukcióba, mely szerint egyaránt felelősek vagyunk azért, hogy valami legyen, illetve azért is, hogy nehogy legyen.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu