Résnyire nyitott az Ügyfélkapu 2005/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Ket.

Résnyire nyitott az Ügyfélkapu 2005/6

VII. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
dr. Farkas Edit



Mi az Ügyfélkapu? Az ajtó, ami még mindig csak résnyire áll nyitva.

 

„Az Ügyfélkapu olyan szolgáltatás, amelynek segítségével Ön személyazonosság igazolása mellett biztonságosan kapcsolatba léphet elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel.” – olvasható a www.magyarország.hu honlapon.
A napokban megjelent, ugyancsak az elektronikus ügyintézés ismertetését szolgáló tájékoztató szórólap szerint: „Az ajtó, ami mindig nyitva áll. Hivatali ügyeinek elintézéséhez mostantól nem kell más, csak egy kényelmes szék, egy számítógép és internetelérés. Az internet segítségével ugyanis a különböző hivatalok „házhoz jönnek”, így az ügyintézés annyira kényelmessé válik, hogy legfeljebb a kisujját kell megmozdítani, de azt is csak az egér vagy a billentyűzet használatakor.”
Mindez optimális jövőképet vázol, amikor nem az ügyek intéznek el engem, hanem én intézem el az ügyeket.
A jelenlegi lehetőségeink azonban ennél szűkebbek az ügyfélkapu sokoldalúsága ellenére is, hiszen nemcsak sokoldalúnak, hanem teljesnek kellene lennie a közigazgatási ügyek teljes spektrumára vonatkozóan. Legalábbis ez a vízió.
Jelenleg ugyanis az Ügyfélkapu, amely a Kormányzati Portálon Internetes Közigazgatási Szolgáltató Rendszerként, köznapi szóhasználattal egyszerűen csak XR-ként nyitva áll, az alábbi ügyek intézésére ad lehetőséget:
• Lakcímváltozás és lakcímigazolvány
• Egyéni vállalkozói igazolvány
• Anyakönyvi ügyek
• Gépjárművezetői engedély
• Járműkísérőlap
• Mozgássérültek parkolási igazolványa
• Gépjárműigazgatási ügyek
• Útlevél
• Adófolyószámala-kivonat igénylés
• Céginformáció lekérdezés
• Elektronikus adóbevallás
• Elektronikus cégeljárás
• Gépjárműkereső
• Ingatlankereső
• Időpontfoglalás okmányirodába.
Az egyes ügycsoportokon belül sem intézhető azonban mindenfajta ügy, hiszen például a gépjárművezetői engedély ügyek körén belül csak a nemzetközi jogosítvány iránti kérelem indítható a kiválasztott okmányirodában és foglalható időpont a személyes megjelenés céljából. Ugyanígy valamennyi anyakönyvi ügy sem intézhető elektronikusan, csupán az anyakönyvi kivonatok és hatósági bizonyítványok igényelhetők.
Természetesen ez már óriási segítség annak, aki jártas az internet használatában és kevés szabadideje van arra, hogy hivatalos ügyeit személyesen, sorban állással intézze.
A rendszer további fejlesztése azonban elengedhetetlen.
Az elektronikus közigazgatásról ─ mely fogalmat a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. (továbbiakban: Ket) tartalmazza – ugyanis az jut az eszünkbe, hogy kérelmeinket egyszerű módon, e-mail-ben juttatjuk el a címzett közigazgatási hatósághoz. Csakhogy ennek a műveletnek biztonságosan kell megtörténnie, a címzettnek meg kell győződnie arról, hogy valóban a feladótól származik-e a küldemény és e küldeménynek a címzetthez történő megérkezését követően regisztráltnak és megváltoztathatatlannak kell lennie.
A feladó „személyazonosságát” az ügyfelek által az Okmányirodában történő személyes regisztrálás során létesített Ügyfélkapu adná meg. Az elektronikusan érkezett küldemény címzetthez történő megérkezésének nyilvántartásba vételét és megváltoztathatatlanságát pedig az garantálná, ha központilag elkészített, skálázható és egységes program állna a közigazgatási szervek rendelkezésére. Ezzel az is biztosított lenne, hogy az egyes közigazgatási hatóságok egymással kompatibilis programot használnának, amihez elengedhetetlen, hogy az államigazgatási és az önkormányzati hatóságok között védett kommunikációs csatornák épüljenek ki.
Ugyanígy nélkülözhetetlen az is, hogy az eljáró közigazgatási hatóságoktól származó elektronikus küldemények hitelesek legyenek, ezért szükséges, hogy az eljáró hatóságok minősített elektronikus aláírással rendelkezzenek. Ehhez ugyancsak központi intézkedés indokolt és díjmentes minősített elektronikus aláírás biztosítása a közigazgatási hatóságok számára, különben nem valósítható meg a Ket költségtakarékosságra vonatkozó alapelve.
A létező Ügyfélkapu a fentiekben vázoltak szerint csupán csak résnyire áll nyitva, s annak fejlesztőin áll vagy bukik, hogy kitárul-e az ügyfelek előtt.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu