ÚJ UTAK A MAGYAR KÖZIGAZGATÁSBAN 2001/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

ÚJ UTAK A MAGYAR KÖZIGAZGATÁSBAN 2001/2

III. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
dr. Kovács Lajos jegyző Győr



A magyar közigazgatásba az utóbbi néhány évben betörtek olyan új eljárások, módszerek, amelyek korábban csak a termelésben, szolgáltatásban voltak ismertek, illetve onnan erednek: értékelemzés, minőségbiztosítás, minőségirányítás.

 

Az ISO 9001-2000-es minőségirányítási szabványnak a Győrben, a Polgármesteri Hivatalnál történő bevezetésével összefüggésben felmerülhet a kérdés, mi vezetett bennünket abban, hogy a szabvány alkalmazására adjuk a fejünket? Az újdonság iránti vágy, a másokkal szembeni féltékenység, a hazai és nemzetközi (EU-s) pályázatokon ezáltal remélt előny, a szakcégek "bombázásai", képviselői intenció? A külön-külön is találó érvek együttese olyan fontossá tette a feladatot hogy, úgy döntöttünk a múlt évi költségvetés elfogadása kapcsán, belevágunk. Meghívásos pályázat során választottuk ki azt a jó nevű szakcéget (nem titkos, de talán ez itt nem a reklám helye), amellyel egy számunkra előnyös szerződéssel, bő négyhónapnyi – az egyéb feladatok melletti – megfeszített munkával a külső auditálás előtt állunk.
Néhány gondolat a szabványról:
A minőségbiztosítási rendszer újdonságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy szókincse, terminológiája még ma is küszködik, hogy megfeleljen a közigazgatási szakmának.
Kiemelkedő az is, hogy (sajnos, vagy szerencsénkre?) ezt a szolgáltatást a piac nem méretteti meg, mert zömmel ingyenes és kevés kivételtől eltekintve (pl.: a sokak által szidott közlekedés-igazgatás) csak helyben lehet igénybe venni.
Jellemző a költségvetés-függőség; ügyfélkörünk állampolgárokból és "beszállítókból" (a terminológia!) áll. Ez utóbbiak köré sorolja a minőségirányítás a közbeszerzési pályázat győztesét, az önkormányzati és azonkívüli társaságokat, egyéb kisebb vállalkozókat. Tágabb értelemben megrendelő a kormányzat, sőt a társadalom.

A képviselőtestület és a polgármesteri hivatal jogszerű, eredményes, pontos, hatékony működésének elengedhetetlen feltétele a minőség.
A minőség biztosítása a feladat- és hatáskör ellátásához szükséges döntési és eljárási rendszer működésének megfelelő színvonalon történő ellátását jelenti. A képviselőtestület és a hivatal egyforma mértékben felelős a megfelelő színvonalú minőség biztosításában, annak folyamatos ellenőrzésében.
A minőségirányítási politika egységesen és teljes körűen érvényes valamennyi tevékenységünkre, és működésünk minden egyes folyamatára. A mindennapi munkafolyamatokban érvényesülnie kell a minőségi szempontoknak a lakosság egyre növekvő igényeinek, elvárásainak teljesítése érdekében.
A közbeszerzési eljárás során maradéktalanul meg kell felelni a törvényesség, gazdaságosság és nyilvánosság elveinek, a beszállítóktól is elvárva a minőség iránti elkötelezettséget, ezért az önkormányzati képviselőknek, közalkalmazottaknak és köztisztviselőknek egyaránt kötelességük az önkormányzat tájékoztatása magánjellegű gazdasági érdekeltségeikről.

A kötelezettségek megfelelő minőségű ellátásához nélkülözhetetlen a szakképzett és szakértelemmel rendelkező munkatársi közösség, ezért a foglalkoztatottak oktatása és továbbképzése a minőségirányítási rendszer szerves része. A minőség a mindennapi munkafolyamatok része, ennek elérése érdekében a minőségpolitika a minőséget befolyásoló problémák megoldására, a minőségrontó tényezők nyílt feltárására, a minőség folyamatos javítására, fejlesztésére irányul.
Aki csinálta vagy csinálja – inkább az utóbbi, hiszen a rendszert folyamatosan karban kell tartani – igazolhat, hogy itt számunkra nem egy új szakmáról, világot megváltó felfedezésről van szó. Arról azonban igen, hogy jobban meg kell felelnünk a lakossági és testületi elvárásoknak, munkánkat a jövőben eredményesebben, szakszerűbben, szabályozottabban és dokumentáltabban kell végeznünk.

Mint a közigazgatásban régóta dolgozó, talán bátran mondhatom, hogy időközönként egy-egy ilyen nagyobb "megrázkódtatás" a hivatal minden köztisztviselője számára pozitív is lehet, mert irattározni vagy selejtezni kell a régóta porosodó iratokat, filozofikusabb szinten át kell dolgozni a szabályzatokat,: mindenkinek át kell gondolni szakmai múltját és jövőjét, de legalább eddig alkalmazott munkamódszereit.


A minőségirányítás megfelelő színvonala érdekében:

• A képviselőtestület és bizottságai működésének meg kell felelniük a törvényesség, tárgyszerűség, pontosság, hatékonyság, korrektség követelményeinek,
• a polgármesteri hivatal hatósági eljárásaiban a jogszerűség mellett a részrehajlástól mentes, ügyfélközpontú gondolkodásmódot és eljárási technikát kell alkalmaznia,
• folyamatosan javítani kell az önkormányzat által biztosított infrastrukturális szolgáltatások és városüzemeltetési feladatok ellátásának minőségét,
• az önkormányzat tulajdonában álló, vagy érdekeltségi körébe tartozó gazdasági társaságok tevékenységének a megfelelő minőségű szolgáltatások biztosításával és eredményességgel meg kell felelniük a költségvetési elvárásoknak,
• a teljes önkormányzati intézményrendszernek meg kell felelnie az alapító okiratban foglalt alapvető tevékenységi körök ellátásának, valamint a lakosság és a városba látogató vendégek követelményeinek,
• a városban működő helyi, bel- és külföldi gazdasági társaságok számára tevékenységük megkezdéséhez majd működésük során az önkormányzat a megfelelő minőségű és hatékonyságú területszabályozási és helyi adórendszer kialakításával biztosítja a segítséget, a biztonságot,
• Győr Megyei Jogú Város a régióban kivívott gazdasági-, tudományos, oktatási-, kulturális és idegenforgalmi központ szerepét megőrizve és továbbfejlesztve tesz eleget az országos és nemzetközi minőségi elvárásoknak.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu