Kisebbségi önkormányzatok 2001/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Választás

Kisebbségi önkormányzatok 2001/2

III. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Lascsikné dr. Bozi Sarolta
aljegyző
Mosonmagyaróvár

Történelmi hagyományai vannak a németségnek városunkban. 1939-ben egyesítették a két várost Mosont és Magyaróvárt. A mosoni városrészen élt a német lakosság.

 


A II. Világháborút követően jelentős részüket kitelepítették.
Az itt maradt családok gyermekei, unokái azok, akik városunkban ápolják a német hagyományokat. A 90-es évek elején megalakult a Mosoni Német származásúak Egyesülete, ezen szervezet aktivistáiból alakult meg a német kisebbségi önkormányzat. Aktív munkájuknak köszönhetően indult be 1993-ban a Móra Ferenc Általános Iskolában a német nemzetiségi oktatás és két óvodában pedig egy-egy német nemzetiségi csoport.
2. keretbe. Kisebb betű:
A szlovének/vendek az 1965-1970-es években kerültek Mosonmagyaróvár Majorok városrészébe. A Lajta–Hanság Állami Tangazdaság az ország különböző, munkával kevésbé ellátott területeiről szerződtetett idénymunkásokat. Közülük 10-15 család telepedett le városunkban.
Lead:
A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok érvényesülésének biztosítása a települési önkormányzat kötelező feladata. A törvény által az önkormányzat számára általánosságban megfogalmazott kötelezettség településenként különböző módon, a helyi igényekhez igazodva, segítheti elő leginkább az ott élő nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesülését.
A települési önkormányzat és a kisebbségi önkormányzatok között együttműködési megállapodás aláírására került sor a szervezeti és működési szabályzatban pedig beépítésre került, hogy a Polgármesteri Hivatal milyen módon segíti a kisebbségi önkormányzatok működését. A települési önkormányzat és a kisebbségi önkormányzatok kapcsolata rendkívül harmonikusnak mondható.
Mosonmagyaróváron 1995-98 között a német kisebbségi önkormányzat 500.000 Ft támogatást kapott a települési önkormányzattól, 1999-től a fenti összeget megosztotta a két kisebbségi önkormányzat között.(1999-ben 250.000Ft, 2000-ben 270.000 Ft. 2001-ben pedig 300.000 Ft.) A megosztást a német kisebbségi önkormányzat többször sérelmezte, de az önkormányzat anyagi helyzete nagyobb mértékű támogatást nem tesz lehetővé. A támogatás mellett a kisebbségi önkormányzatok működéséhez szükséges technikai, adminisztrációs feltételeket biztosítja.
Mosonmagyaróváron a települési és a kisebbségi önkormányzat között feladatátadásra nem került sor. A kisebbségek részéről ilyen irányú kezdeményezésre nem is volt.
A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a kisebbségi önkormányzatok egyes jogosítványaikkal – különösen, amelyeknek pénzügyi és gazdasági vonatkozásaik vannak (pl. intézmény alapítás, fenntartás) – nem tudnak élni.
Az állami, illetve az önkormányzat nyújtotta támogatás gyakran a működési kiadásokra sem elegendő. Az intézmények átvétele sem oldaná meg a problémát, hisz az állam által biztosított fejkvóta és a nemzetiségi kiegészítő normatív támogatás együttesen sem fedezi az intézmények fenntartásának költségeit. Városunkban a helyi adókhoz illetve egyéb bevételekhez kell nyúlni, hogy az állami normatívák kiegészítésre kerüljenek.
A kisebbségi önkormányzatnak tehát csak abban az esetben célszerű közszolgáltatási feladatokat átvállalni, ha a feladat ellátásához szükséges költségvetési forrásokat a települési önkormányzat a feladat átadásával együtt rendelkezésre bocsátja és minden egyéb eszköz és feltétel biztosított.
A helyi kisebbségi önkormányzatok működését rendkívül hasznosnak ítélem.
Azonban a kisebbségi önkormányzati rendszer működési tapasztalatainak átfogó elemzése alapján szükséges a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény és a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálata és módosítása, melye helyenként túlszabályozást okoz. A jogszabályok módosítása, illetve kisebbségi önkormányzatokra vonatkozó joganyag egy kódexben való összefoglalása növelhetné a működésük hatékonyságát, és nem jelentené a kisebbségi önkormányzatok autonómiájának korlátozását. A kisebbségi önkormányzati rendszer továbbfejlesztése érdekében pontosítani szükséges a kisebbségi önkormányzati és a települési önkormányzati hatásköröket.
Át kell tekinteni a kisebbségi önkormányzatok támogatásának rendszerét.
A kisebbségpolitikát érintő jogalkotási és jogharmonizációs tevékenység során kiemelt figyelmet kell fordítani az Európai Unióhoz való csatlakozásból eredő követelmények teljesítésére, az ezzel kapcsolatos új kihívásokra való felkészülésre.
Zárógondolatként Erdélyi Jánost idézném, aki múlt századi költő és filozófus volt, és aki az első népkölteményi gyűjteményünk kiadója.
„A NEMZETISÉGEK azzal szolgálják az örök szépet, ha megőrzik és művelik, ami bennük saját, elidegeníthetetlen és kölcsönözhetetlen adomány, hiszen a költészet realitása éppen és határozottan a nemzeti szellem.”

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu