A kötelező feladatoknál többet… 2001/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

A kötelező feladatoknál többet… 2001/3

III. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Bogdán Zsolt dr.
megyei főjegyző


Gondolatok a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat működéséről

 

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat Közgyűlése működése során fő funkciójának tekinti, hogy önállóan, demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a megye közügyeit, gondoskodik olyan önkormányzati körzeti jellegű közszolgáltatások biztosításáról, amelyek a megye egész területére, vagy nagy részére kiterjednek, ellátja mindazokat a törvényben előírt feladatokat, amelyek megoldására a települési önkormányzat nem kötelezhető.
A közgyűlés az önkormányzat lényegét adó önkormányzati feladatok korkövetelményeinek megfelelő ellátásával erősíti szerepét. Ennek érdekében a jogszabályokban meghatározott kötelező közszolgáltatási feladatok ellátására, a megyei fenntartású intézményrendszer működtetésére koncentrálja elsősorban anyagi forrásait.
A megyei önkormányzat a törvényi kötelezettségeinek teljesítésén túl szabadon vállal közfeladatokat – a mindenkori pénzügyi lehetőségeinek figyelembevételével – különösen :a megye települési önkormányzatai sajátos, a térség helyzetéből származó érdekképviselete, a hátrányos települések, körzetek gondjai megoldásának segítése, szakmai, szervezési és pénzügyi támogatása, a kulturális értékek, az alkotóművészet, a sport, a lakossági művelődés, a tudományos teljesítmény mecénálása, a megye szellemi, tárgyi és humán értékeinek gyarapítása; a megye népesedési-, társadalmi-, gazdasági-, kulturális-, szociális- és infrastrukturális helyzetének folyamatos értékeléséből fakadó tapasztalatok összegzése, az önkormányzatok kezdeményezési lehetőségeinek feltárása, a térség szellemi és anyagi erőfeszítéseinek összefogása, a vállalkozások, a gazdasági növekedés, a jövedelemtermelő képesség feltételei megteremtésének segítése, a szociális gondok, a foglalkoztatási problémák mérséklésének támogatása, a megye országos és nemzetközi megjelenítése, a lakosság rendszeres tájékoztatása érdekében.

Gondot jelent többek között: az intézmények működésének finanszírozására az állami normatíva általában nem elég. Nincs amortizáció, nincs elégséges forrás a felújításra, korszerűsítésre, eszközbeszerzésekre. A szakellátások megyei szintű összefogásának, irányításának, szervezésének, nincsenek meg a jogi eszközei, megsokszorozódtak a különféle szakhatóságok által tartott ellenőrzések, a megfogalmazott elvárások, az önkormányzatnál is, de elsősorban a hivatalában az intézményekkel kapcsolatos feladatok az elmúlt évek jogszabályi változásai miatt jelentősen megnövekedtek.

Jelentősen bővültek a megyei önkormányzat kötelező feladatai a közoktatási ágazatban is. A középfokú oktatás, nevelés területén azokat a feladatokat oldja meg, amelyeket a települési önkormányzatok nem vállalnak. A szervezeti intézkedések közül a racionális intézményrendszer kialakítására, a szakképzésben a felesleges kapacitások, megszüntetésére helyezi a hangsúlyt.  A tartalmi munka javításában az oktatás és nevelés megbillent egyensúlya helyreállításának az értékelési, ellenőrzési és minőségbiztosítási rendszernek az idegen nyelvi oktatás erősítésének, a korszerű szakmastruktúra felé való további elmozdulásnak szánunk megkülönböztetett szerepet.

A Megyei Önkormányzat egyre növekvő szerepet tölt be a területfejlesztésben. Az 1996. évi XXI. törvény alapján jelentős szerepet vállalt a kistérségi önkormányzati területfejlesztési társulások megalakításában. A kistérségi társulások, illetve menedzser szervezeteik működését a Megyei Önkormányzat szakmailag jelenleg is segíti. A Megyei Önkormányzat Hivatala a Területfejlesztési Tanáccsal kötött megállapodás alapján végzi a területi kiegyenlítést szolgáló, valamint a céljellegű decentralizált és vis maior pályázatok döntés-előkészítő munkáját. Szakmai segítséget nyújt a települési önkormányzatoknak az ilyen típusú pályázatok elkészítéséhez. A Megyei Önkormányzat szerepet vállal a kistérségi települési érdekek országos szintű megjelenítésében is. A településfejlesztéshez kapcsolódó feladatok közül kiemelkedik a jelenleg folyó megyei területrendezési terv készítése, továbbá a környezet- és természetvédelemmel, valamint az idegenforgalommal összefüggő feladatok.

Mindez azt bizonyítja. hogy az önkormányzati rendszeren belül a jövőben is szükség van a megyékre, a megyei önkormányzatokra. Ez nem mond ellent az Európai Unióhoz való csatlakozás követelményeinek.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu