Kormányzati Portál, Ügyfélkapu, Hivatali Kapu, BEDSZ 2008/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

Kormányzati Portál, Ügyfélkapu, Hivatali Kapu, BEDSZ 2008/4

X. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Szabó Tibor MEH EKK



A Kormányzati Portál alapvető célja, hogy az állampolgárok és szervezetek számára lehetővé tegye a közigazgatással való egykapus kapcsolattartást az interneten keresztül.

 


A portál általános célja, hogy az e-demokrácia és az e-ügyintézés színhelyévé váljon, lehetőséget nyújtson arra, hogy az állampolgárok egyetlen webcímen keresztül intézhessék minél több, a közintézményekhez kapcsolódó ügyüket, hogy egy tartalmi-logikai felépítéssel megismerkedve, egyetlen regisztrációs folyamattal, nagy magabiztossággal, könnyen tudjanak tájékozódni a közigazgatási honlapok rengetegében, hogy a fórumokon elmondhassák véleményüket, így közvetett módon szóljanak bele a jogszabályalkotásba.
A portál 2003. évi indulása óta folyamatosan növekvő számban nyújt elektronikusan elérhető közigazgatási szolgáltatásokat. Ezek kezdetben csak egyszerű kereső és adatszolgáltató funkciók voltak, ma már azonban az intézmények technikai felkészültségének fejlődésével párhuzamosan egyre több konkrét ügy intézésére nyílt lehetőség. Mindezen szolgáltatásokat megbízható, biztonságos módon és a törvényi előírásoknak megfelelően kell nyújtania és a kor hatékony informatikai technológiáit, szabványait alkalmazó rendszerekkel kell megvalósítania.
Az elektronikus ügyintézéshez kapcsolódó alapvető probléma a következő volt: a személyesen meg nem jelenő ügyfél megbízható azonosítása. A megoldás az Ügyfélkapu kifejlesztése és üzemeltetése volt, ami gyakorlatilag nem más, mint a Kormányzati Portál bejelentkező felülete. Az ügyfelek személyazonosságának ilyen elektronikus módon történő egyértelmű megállapításával az egész magyar társadalom egy ponton keresztül, egy azonosítási megoldással, tehát könnyen és egyszerűen tud személyazonosítást igénylő közigazgatási ügyeket elektronikusan intézni. Az Ügyfélkapu létrejöttével lehetővé vált a személyazonosítást igénylő ügyek elektronizálása és így jelentősen bővülni tudott az e-kormányzati szolgáltatási paletta, ami nagy lökést adott a hazai e-kormányzat fejlődésének.
Az Ügyfélkapu lehetővé teszi, hogy az elektronikus közigazgatási szolgáltatásokat egy azonosítási megoldással érhessük el. Ennek előnye az, hogy nem kell az állampolgároknak minden egyes közigazgatási szolgáltatás használatához önálló azonosítókat beszerezniük. Ha az Ügyfélkapu nem jött volna létre, akkor ma az átlag állampolgárnak annyi különböző azonosítója lenne ahány szolgáltatást igénybe vesz, ami végül oda vezetne, hogy az állampolgárok kevésbé használnák az elektronikus megoldásokat. Ehelyett a Kormányzati Portálon elérhető Ügyfélkapun keresztül egy felhasználónév-jelszó párossal érhetnek el minden hatósági elektronikus kormányzati szolgáltatást az állampolgárok.
Az Ügyfélkapu authentikációs megoldása az állampolgár által használt felhasználónév-jelszó használata. 2005. április 1-jei indulásakor más megoldásra nem volt lehetőség, a nagyobb biztonságot nyújtó chipkártya alapú azonosítás feltételei akkor nem álltak rendelkezésre, ezek megteremtése jelenleg is folyamatban van. A még előkészület alatt álló, egész lakosságra kiterjedő chipkártya-projekt célja, azaz a kártyák fő funkciója: az állampolgár azonosítása, Ügyfélkapu használata esetén is. Fontos megemlíteni, hogy az EU tagországokban még ma is többségben vannak a felhasználónév-jelszó alapú megoldások.
A Kormányzati Portál által nyújtott lehetőségek az utóbbi években elvégzett nagyszabású fejlesztések eredményeképpen jelentősen bővültek.
A Kormányzati Portál rendszerének ügyfélszolgálati támogatására még 2005-ben létrejött a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központ, amely a 189-es kék számon érhető el.
A fejlesztések eredményeképpen létrejött egy biztonságos elektronikus postázó szolgáltatás, amelyet az állampolgárok és hivatalok tudnak igénybe venni az egymás közötti elektronikus dokumentum alapú kommunikációhoz. Az elektronikus dokumentumok továbbításához kapcsolódó bizonyos feladatokat (pl.: tárolóhely, érkeztetés, időbélyegzés) célszerű volt központosítottan megvalósítani költséghatékonyság és felhasználó-barátság céljából, amit a biztonságos elektronikus dokumentumtovábbító szolgáltatás (BEDSZ) valósít meg. A BEDSZ keretében nyújtott szolgáltatások az állampolgár számára az Ügyfélkapun, az adott hivatal számára a Hivatali Kapun keresztül érhetőek el. Az elektronikus beadványok (dokumentumok) küldésének tényét az állampolgárok – akármikor a későbbiekben – hiteles módon bizonyítani tudják. A hivatalok képesek válaszdokumentumokat küldeni az állampolgár tárhelyére, amelyben a dokumentumok korlátlan ideig tárolhatók. A tárhely használattal kapcsolatban fontos megemlíteni, hogy az állampolgár az ügyfélkapunál már megszokott módon, egy ponton keresztül tudja lebonyolítani a hivatalokkal, közigazgatási szervekkel történő kommunikációját. Egy központi tárhelyen (értesítési tárhely) tudja fogadni a számára érkezett dokumentumokat, egy olyan csatornán keresztül, aminek a megbízhatósága jóval nagyobb, mint pl. a hagyományos e-mail alapú kommunikációnak.
Szintén az e-kormányzati fejlesztéseknek köszönhetően létrejött egy olyan általános alkalmazás (Általános Nyomtatvány Kitöltő alkalmazás) is, amellyel a felhasználó bármely hivatal űrlapját ki tudja tölteni, amely dokumentumalapú szolgáltatással csatlakozott a központi rendszerhez, így az ügyfélnek csak egy program használatát kell megtanulnia a hivatalokkal való kapcsolattartáshoz.
Mind az állampolgárok, mind a rendszerhez csatlakozó költségvetési intézmények számára a fenti szolgáltatások igénybevétele kezdetektől fogva ingyenes, és ezen a téren változás a jövőben sem lesz.
 
Az Ügyfélkapu felhasználóinak száma a 2005. április 1.-i indulás óta folyamatosan emelkedik. 2007 április elején a regisztrált felhasználók száma átlépte az 500.000-es határt, és ez a szám azóta is folyamatosan növekszik. Jelenleg a regisztrált ügyfelek száma több, mint 650 ezer. A növekedés oka kettős, egyrészt egyre több olyan szolgáltatás érhető el, ami valódi ügyféligényeket elégít ki, másrészt léteznek olyan ügyintézések, amelyeket jogszabályi alapon ma már csak elektronikusan lehet végezni. Az elektronikus ügyintézés kötelezővé tétele olyan területeken indokolt és célszerű ahol a célcsoport internet ellátottsága megfelelő (lehetőleg közel 100%-os, mint például a cégek) és ahol a papír alapú ügymenet fenntartása a nagy mennyiségű adat miatt nem lehetséges, vagy költséghatékonyság szempontjából nem optimális.
A Kormányzati Portálon, Ügyfélkapun és Hivatali Kapu n keresztül egyre több központi közigazgatási szerv és önkormányzat nyújt szolgáltatást. A szolgáltatások spektruma (mint pl. az egyszerű gépjármű vagy ingatlan keresés, a személyes adatnak minősülő és így csak a jogosult számára hozzáférhető betegadatok lekérdezése, stb.) folyamatosan bővül. Az e-közigazgatással kapcsolatos törvények megalkotásával ezeknek a szolgáltatásoknak a száma tovább növekedhet.
A folyamatosan bővülő szolgáltatási kör miatt a rendszernek exponenciálisan növekvő terheléssel kell megbirkóznia, ami olykor nehézségeket okoz, ezért néha lassabban vagy csökkentett üzemmódban érhető csak el. Az egyre növekvő elektronikus ügyintézési igények miatt a rendszer kapacitásainak bővítésére állami költségvetési vagy EU-s forrásokból folyamatosan szükség van .

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu