Wankel motor 2005/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Lazíts!

Wankel motor 2005/1

VII. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Adminisztrátor



Aki csak felhasználó az autózásban, és nem a hardverrel foglalkozik, annak is ismerős az iskolai fizikaóráról a hagyományos Otto-motor működési elve. A lefele mozgó dugattyú porlasztott benzint szív a hengerbe, amit a második fázisban felfele mozogva összesűrít. A gyújtógyertya szikrája ekkor berobbantja a benzin-levegő elegyet, mire a robbanás energiája lefele löki a dugattyút, ami áttételeken keresztül megforgatja a főtengelyt.

Annyira régi, és annyira magától értetődő ez a négy ütemes tánca a motoroknak, hogy nem is tűnődünk el rajta, lehetne-e másképpen, hatékonyabban kifacsarni a benzinben tárolt energiát? Szükséges-e a forgó mozgás előállításához a dugattyúknak fel-le zakatolni?
Felix Wankel német feltaláló 1929-ben jegyeztette be forgódugattyús motor szabadalmát. Az első ilyen elven működő autómotor gyártását mégis csak 1957-ben kezdte el az NSU cégnél.
Ennek a motornak a lényege, hogy a henger keresztmetszete nem kör, hanem egy stadion futópályájára emlékeztető un. epiciklois görbe. Ebben mozog az ívelt oldalú, háromszög keresztmetszetű dugattyú. Mintha egy háromszögvonalzót pörgetnénk az ujjunkon, olyan excentrikus mozgást végez úgy, hogy közben a sarkai mindig hozzáérnek a henger falához. Így három kamrára osztja azt, amely három kamrában zajlik a szívás, a sűrítés és a gyújtás, majd a kipufogás. A forgó dugattyú közvetlenül a főtengelyt hajtja meg, kevesebb a mozgó alkatrész. A Wankel motor hatásfoka jobb, már az első, az NSU-nál gyártott, 500 cm³-s motor 55 lóerős volt, a végsebessége pedig 150 km/h. Csak összehasonlításképpen a „kispolski” 600 cm³-s és 23 lóerős.
Amiért mégsem ilyen motor dohog a mai autókban, az a kezdeti gyermekbetegségekre vezethető vissza. A tömítések nem sikerültek tökéletesen, magas volt az üzemanyag és a kenőolaj fogyasztása és a károsanyag kibocsátása. A Mazda az egyetlen autógyártó, amely kitart a forgódugattyús motor mellett. Tovább finomítva Felix Wankel találmányát ma már ez a motor megfelel az Euro4-es normáknak.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu