Építésügyi igazgatás egy kistelepülés szemszögébôl Javaslat a törvény módosítására 2000/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Jász-Nagykun-Szolnok Megye

Építésügyi igazgatás egy kistelepülés szemszögébôl Javaslat a törvény módosítására 2000/2

II. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Bózsóné dr. Pravda Erzsébet
körjegyző
Kôtelek-Hunyadfalva

Az épített környezet alakításáról és védelmérôl szóló törvény hatályba lépése, majd az építésügyi igazgatási körzetek kialakítása nehéz helyzetbe hozta a kistelepüléseket.

 


A jegyzô hatáskörébe tartozó feladatok közül az úgynevezett kiemelt hatósági ügyek intézését vették át a körzetközpontok. Ezt megelôzôen a mi területünkön öt önkormányzat társult az építésügyi feladatok ellátására. Minden hatáskört a társulás látott el, az egyes településeken heti egy alkalommal helyszíni ügyfélfogadást tartott az ügyintézô. Feladatát szakszerűen, hozzáértéssel látta el, minden alkalommal betartva az akkor még harmincnapos ügyintézési határidôt. A területre mégsem kérhettük az önálló körzet kialakítását, mivel az ügyintézô csak építésztechnikusi képesítéssel rendelkezik, hiába állt mögötte több mint tíz éves szakmai gyakorlat.
A jegyzôk hatósági jogköre csökkent, a megmaradó ügyekre az önkormányzatok nem tartották szükségesnek a társulás fenntartását. Így a helyben maradó ügyek intézését sokadik kapcsolt munkakörként átvette az apparátus egy dolgozója. A gondot ezeknek az ügyeknek a pontos, hozzáértô szakszerű intézésében éppen az ügyek jelenlegi alacsony száma okozza. A mostani ügyintézônek nincs lehetôsége arra, hogy kellô mélységében ismerje meg a vonatkozó joganyagot. Így áll elô az a kínos helyzet, hogy az ügyfélnek nem tudunk teljes körű felvilágosítást adni ha tájékoztatást kér, ha kérelmet ad be, nem tudjuk azonnal eldönteni, hogy az kellôképen felszerelt-e. Így elnézést kérünk, és amikor az ügyfél távozik – kérdés, hogy milyen véleménnyel –, nekiállunk utánanézni az elintézés módjának, bízva abban, hogy nem fogunk hibázni. Ilyen esetekben kérjük az egykori társulásban dolgozó volt munkatársunk vagy a körzetközpont ügyintézôjének segítségét, mindketten készséggel állnak rendelkezésünkre.
Hangsúlyozom, hogy nem vagyok ellene a feladat körzetesítésének, de az a véleményem, hogy a körzetesítés akkor lenne kívánt céljának megfelelô, ha a feladatok teljes körét vette volna át, természetesen a megfelelô személyi és anyagi háttér állam általi megteremtésével. Minimum az összes elsô fokú határozat meghozatalát igénylô ügyek átvétele szükséges lett volna (telekalakítás, használati mód változás, életveszélyessé vált ingatlanokkal kapcsolatos döntéshozatal). Ha az ügyfél szempontjából nézzük a szabályozást és az ügyintézés lehetôségét, rosszabbul járt, mivel az ügyintézési idô hatvan napra emelkedett, és oda-vissza számolva az utazást, hetven kilométerre „költözött” a hivatal. A megyében nem ez a legnagyobb távolság, amit a hivatal eléréséhez meg kell tenni. Véleményem szerint az építésügyek intézésének jelenlegi szabályozása igencsak felemásra sikerült, ami nem szolgálja az önkormányzatok és az ügyfelek érdekeit. Ennek megoldása nem lehet sem a körzetközpontok, sem az önkormányzatok feladata, központi újragondolást igényel. Tömören megfogalmazott véleményemet vitaindítónak szánom a hasonló helyzetben lévô kistelepülések számára. Kellô támogatottság esetén javaslom a törvény módosításának kezdeményezését.

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu