A POLGÁRMESTERI HIVATAL IRÁNYÍTÁSA ÉS VEZETÉSE 1999/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Borsod-Abaúj-Zemplén Megye / Cikkek

A POLGÁRMESTERI HIVATAL IRÁNYÍTÁSA ÉS VEZETÉSE 1999/1

I. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Dr. Mészáros Miklós Encs város jegyzője



Lassan tíz év telik el az önkormányzatok létrejötte óta. Az önkormányzatok
 .– feladataik alapvetően eredményes ellátása mellett – számtalan konfliktus hordozói is. A konfliktusok egyike – s ezáltal a polgármesteri hivatal működésének máig is aktuális kérdése
 .– a hivatal polgármesteri irányításának és jegyzői vezetésének problémaköre.

 

Az önkormányzati rendszer működésének gyakorlati tapasztalatai már az első négyéves időszak végére rávilágítottak az önkormányzati törvény szabályozásának e területen is kimutatható ellentmondásaira. A fennálló probléma megoldását célozta az 1994. évi LXIII. törvénnyel életre hívott módosítás, amely a polgármester „irányítási” jogkörét emelte ki, míg a jegyző esetében a „vezetési” elemet erősítette meg. A munkáltatói jogok gyakorlójává fő szabályként a jegyző vált azzal a megszorítással, hogy az alapvető munkáltatói jogok tekintetében (kinevezés, felmentés, jutalmazás) a polgármester egyetértési joggal bír. Korán bebizonyosodott azonban, hogy a törvénymódosítás nem oldotta fel a korábbi ellentmondásokat, sőt, azáltal, hogy a jelenlegi szabályozás a munkáltatói jogok gyakorlásának egyes tartalmi elemeit hiányosan határozta meg, a polgármesteri hivatalokban „kettős vezetés” alakult ki. Az Ötv. 35. §. (1) bekezdése ugyanis a polgármesternek a polgármesteri hivatallal kapcsolatos „irányítási” jogát úgy állapította meg, hogy valójában e jog tartalmát nem tisztázza. A 35. § (2) bekezdésében szabályozott egyetértési jog megfogalmazása a jegyzői döntésekhez – a polgármester által kikötött körben – írja elő a jog terjedelmét, amivel a jegyző munkáltatói jogviszonyainak egy részét formálissá teszi. A valóságban a polgármester szerepe a teljes munkáltatói szereppel le-het egyenlő, ami erősítheti a kialakult „kettős vezetési” tendenciát. A hivatali szervezet számára e fennálló kettősség kedvezőtlen, és a „Ki irányít és ki vezet?” kérdésfeltevés valóságos problémát takar, különösen akkor, ha az irányító beleszól olyan dolgokba, amelyek a vezetéshez kapcsolódnak, vagy nem törődik azokkal, amelyek viszont kizárólag az irányítás jogai. Röviden: időszakos vagy állandó szerepzavarról van szó. A probléma feloldására a gyakorlat számtalan módszerrel próbálkozik. Van, ahol áthidaló megoldásként az „egyet neked, egyet nekem” elvet alkalmazzák a kinevezés, jutalmazás stb. kérdésében. Ezzel azonban sérülhet az új szabályozással elérni kívánt cél a jegyző szakmaiságának megerősítését illetően, de nem utolsósorban az apparátus összetételét, értékelését is érinti. Találkozunk szélsőséges megközelítésekkel is, például azzal, amely tisztán munkajogi alapon elemez. Egyrészt abból adódóan, hogy a polgármester egyéb munkáltatói jogokat gyakorol a jegyző vonatkozásaiban, másrészt mert a hivatalt irányító személy olyan széles körű utasítási, ellenőrzési jogaira következtet a polgármester esetében, amelyek még a jegyzői államigazgatási jogkör területére is kiterjednek, s amely utasítások végrehajtását a jegyző csak a Ktv. 38, (2), (3) bekezdéseiben foglalt feltételek fennállása esetén köteles megtagadni vagy tagadhatja meg. Ez nyilvánvalóan olyan hibás megközelítés, amely ellentmond az egyéb jogszabályoknak (például hatáskörelvonás tilalma), a jegyzői szakmai felelősség tényének. Gyakori káros jelenség a bizalmatlanság is. A polgármester és a jegyző között fennálló bizalmatlanság idővel átszövi a hivatal egészét, és szélsőséges esetekben megosztja a hivatali apparátust. Tipikus reakció lehet a polgármester részéről a jegyző „megkerülése” közvetlen, ügyintézőnek adott utasításokkal, a jegyző szakmai, jogi véleményének el nem fogadása vagy szándékos akadályozása. Tipikus életérzés a jegyző részéről: kiszolgáltatottság érzése a közszolgálati függőség miatt (ami különösen problematikus a törvényességi kontroll érvényesítése esetén). Egyes kollégák véleménye szerint nehéz összeegyeztetni a szerepeket olyan szempontból is, hogy míg a polgármester megbízatása négy évre szól, gyorsan akar eredményt felmutatni úgy, hogy lehetőleg a népszerűségéből ne veszítsen (ha cikluson túli törekvései vannak), addig a jegyzőnek olyan szakmai munkát kell végeznie, amelyet a következő ciklusokban is fel kell vállalnia. A jegyzői szerep összeegyeztethetetlensége gyakran vezet pályaelhagyáshoz. Én azokkal értek egyet, akik elsősorban a gyakorlat oldaláról próbálják meg egymás között tisztázni, hogy ki irányít és ki vezet, és konzekvensen törekszenek megfogalmazni ezen jogosítványok tartalmát. Azok álláspontját erősítem, akik e viszonyrendszert az „irányítótorony” és a „pilóta” viszonyának fogják fel, és vezetőként elfogadják az irányítótoronynak azon – nemegyszer kötelező – útbaigazítá-sait, hogy hová, hogyan és milyen irányba kell eljutni, irányítóként pedig nem kívánnak beleszólni, hogy a pilóta ezen elvárások érvényre juttatása, a cél érdekében kit választ ki, kinek, mikor és milyen tartalmú instrukciókat ad.

Álláspontom szerint a polgármesteri hivatal tekintetében a honnan, hova, valamint a hogyan és milyen útvonalon kérdésre az irányítás jogán kell válaszolni, ezt pedig a képviselő-tes-tülettől, illetve a polgármestertől kell elvárni. Azt viszont, hogy a fentiek érdekében kinek, mit és mikor kell tennie a szervezetben, a jegyzőtől várhatjuk. Az önkormányzatok vezetésében meglévő válságjelek megoldásához vezethet az is, ha az érdekeltek együtt keresik a megoldást, kiindulva abból, hogy ez a két szerep racionális helyi munkamegosztással összeegyeztethető, sőt a jogi norma hibái is kiküszöbölhetők. E felismerés hiányában szokott előfordulni, hogy az egyik fél – megunva az áldatlan állapotot – lemond tisztségéről. Itt két megjegyzés is tehető: ezt a megoldást, a tapasztalatok szerint, a jegyzők gyakrabban választják, mint a polgármesterek, másrészt az adott szervezetben a konfliktus valószínűsíthetően megmarad, csak a szereplők változnak. Sok jegyző küzd ezzel a konfliktussal, de inkább együtt él a szervezet és a személyi állomány számára nem kedvező helyzettel, mintsem hogy a hivatal vezetésébe beavatkozó irányítást visszautasítaná, mondván „ha jobban tudod csinálni, mint én, vagy nem bízol bennem, akkor hát csináld, legyen tied a vezetési szerep, annak minden jogával, kötelezettségével és felelősségével”. Ez a folyamat természetesen – előbb-utóbb – a már említett lemondáshoz vezet. Legtöbbször az okoz problémát, hogy számos helyen újra és újra felvetődik a hatalom kérdése – „ki a dudás a csárdában” –, és a kedvezőnek hitt megoldást kizárólag a jogi szabályozástól várják. Attól tartok, ezek a vezetők megfeledkeznek arról, hogy tartós befolyás érvényesítésére csak az számíthat, aki rátermettségével, szakértelmével, megfelelő kompromisszumkészséggel és nem utolsósorban emberségével uralni tudja környezetét.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu