Elektronikus ügyintézés 2005/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

Elektronikus ügyintézés 2005/2

VII. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Dr. Futó Iván elnökhelyettes APEH



Egy olyan ügyfél  hivatal közötti elektronikus ügyintézést biztosító szoftver csomagot mutatok be, amely magától az ügytől független általános célú kommunikációs rendszert (infrastruktúrát) szolgáltat a rendszert alkalmazó hivatalok számára. A rendszer az APEH saját fejlesztésű elektronikus bevallást támogató szoftvere (eBEV), amelyen keresztül már eddig is több százezer ügyet (bevallás, adatszolgáltatás, adatmódosítás) intézett a hivatal.

Az általános célú ügyfél – hivatal kommunikációs rendszer az alábbi komponenseket tartalmazza:
 Nyomtatványtervező rendszer (MS Windows, Oracle)
 Felhasználó oldali modul (MS Windows)
 Intézmény oldali modul (Unix)
A rendszer jelenleg az alábbi szolgáltatásokat nyújtja: internetes nyomtatványkitöltő, elektronikus ügyfélprogramok (nyomtatványkitöltés támogatása), regisztrációs szolgáltatások, adatfogadó portálszolgáltatás, időpecsét-szolgáltatás, tanúsítványellenőrző szolgáltatás.
A rendszer működésének alapelve a következő:
 Az elektronikus ügyintézést biztosító hivatal beszerzi a nyomtatványtervező rendszert (nem csak informatikusok számára készült), installálja az intézményi oldali modult, és letölthetővé teszi portáljáról az ügyfél oldali modult.
 A nyomtatványtervezővel megtervezzük azt a nyomtatványt, amelyet az adott ügy intézéséhez rendszeresíteni kívánunk (ez lehet egy sima üres oldal is, amire szöveget írhat az ügyfél, de lehet egy olyan bonyolultságú nyomtatvány is, mint egy adóbevallás).
 Az ügyfél egyszer letölti az ügyében illetékes hivatal portáljáról a felhasználó oldali modult.
 Az ügyfél a hivatal portáljáról kiválasztja az intézni kívánt ügyet, majd letölti a megfelelő formanyomtatványt.
 A már korábban letöltött ügyfél oldali modul felismeri a letöltött nyomtatványt és támogatja annak helyes kitöltését.
 A kitöltött nyomtatványt az ügyfél aláírja (ha van elektronikus aláíró eszköze), vagy aláírás nélkül visszaküldi a hivatal szerverének. Ez utóbbi esetben a hivatal egy megfelelő eljárás keretében biztosítja a beküldött nyomtatvány megváltoztathatatlanságát.
 Az ügyfél mindkét esetben időpecséttel ellátott nyugtát kap a beküldött nyomtatványról
 A későbbiek folyamán az ügyfél bármikor megtekintheti korábban beadott nyomtatványait, ill. azokat az információkat, melyeket a hivatal az üggyel kapcsolatban számára hozzáférhetővé kíván tenni. (pl. folyószámlája)
A tervező rendszer működését az alábbi ábra szemlélteti.
 
A tervezőprogram a tárolt tervekből generálja a kitöltő program számára értelmezhető és Internetre kikerülő nyomtatványt, amely tartalmazza mind a grafikus képet, mind a nyomtatvány egyes mezőinek ill. a közöttük meglévő kapcsolatoknak a definícióit.
Az ügyfél oldali modul a kitöltő programból és az opcionális aláíró programból áll. Működésének alapelve:
 A nyomtatványokat kitölthetjük, illetve adatait importálhatjuk egy megadott szerkezetű fáljból. A kitöltés ill. import után a nyomtatványokat kinyomtathatjuk, illetve elektronikusan elküldhetjük az ügy intézésére jogosult intézménynek az interneten keresztül.
Az opcionális aláíró program feladata a kitöltött nyomtatványok elektronikus aláírása. Az aláíró és a kitöltő program között fájlrendszer szintű kapcsolat van. A nyomtatványkitöltő program érzékeli az eBEV rendszer aláíró adatkönyvtárait és a kitöltött nyomtatványokat ezekben a könyvtárakban helyezi el.
A felhasználó oldali modul biztosítja az aláírandó dokumentum megjelenítését is az ügyfél számítógépén.
Az intézmény oldali modul az eBEV portált és az eBEV feldolgozó szervert tartalmazza.
Az eBEV portál biztosítja a felhasználó authentikációját és authorizációját, elvégzi az elektronikus dokumentumok fogadását, megvalósítja a dokumentum elektronikus aláírásának ellenőrzését (opcionális), elvégzi a jóváhagyói jogosultságok ellenőrzését (ki kinek, mit írhat alá), elvégzi a beérkezett dokumentum iktatását, időpecséttel látja el a fogadott dokumentumokat, előállítja a beküldött dokumentum visszaigazolását megvalósító nyugtát, biztosítja a beküldött dokumentumok on-line lekérdezhetőségét.
Az eBEV szerver a beérkezett elektronikus űrlapokat konvertálja a hivatal saját informatikai rendszerébe történő betöltéshez szükséges formátumra. A konvertált állományokat továbbítja az előre meghatározott modul felé.
Érdemes lenne megvizsgálni, hogyan lehetne elérhetővé tenni a programcsomagot a közigazgatás ill. államigazgatás más szervezetei számára.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu