ASZA változások, hatása a napi munkában 2008/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Anyakönyv / Cikkek

ASZA változások, hatása a napi munkában 2008/3

X. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Horváth Tiborné anyakönyvvezető Balatonkeresztúr



Az ASZA sok szempontból nagyon jó program, de vannak hibái is.

 


Az idő múlásával a rendszer egyre lassúbb. Amióta a rögzítést helyi szinten is végezzük, még rosszabb a helyzet. A feldolgozás során időnk nagy részét azzal töltjük, hogy nézzük a képernyőt és várunk. Az ügyfelek türelmetlenek és azt gondolják, hogy kényelmesek és lassúak vagyunk.
Belföldi jogsegély iránti megkeresések az ASZÁN
A megkeresések kinyomtatásra, majd iktatásra kerülnek. Az anyakönyvi okiratot postai úton kell megküldeni a megkereső szerv részére. Nagy segítség lenne, ha az okmánykitöltő program kiegészülne egy „küldés” gombbal, mellyel csak a másolatot és az értesítést lehetne küldeni. A kivonat maradna papíralapú formátumban.
A levelezésnek az lett volna a célja, hogy egymás között gyorsítani tudjuk a megkeresést. A gond az, hogy a pontosan címzett levélre több esetben nem érkezik válasz. A címzett nem észleli, hogy kapott levelet. Ennek alapfeltétele lenne, hogy reggel mindenki bekapcsolja az ASZA gépet, és ha nincs is vele dolga, azért néhányszor rápillantson. Időt rabló és nehézkes dolog egyik alkalmazásból a másikba átmenni, ezért az a gyakorlat alakult ki, hogy nem a levelezésben, hanem a fórumon keresztül érkeznek a megkeresések.
SZL nyilvántartás
A rögzítéssel több a feladatunk, de mivel nincs közbeiktatva az okmányiroda, ezzel a hibalehetőség is kevesebb. Segítené a munkánkat, ha népességes szervkóddal is rögzíthetnénk. Pl. a népesség-nyilvántartásban a lakcímbejelentéseknél jelenlévő ügyfél adateltérését helyben, azonnal tudnánk javítani, rendezni, ezzel elkerülve a bizonylatok postán történő továbbítását az okmányirodába.
A rögzítés egyéb ügyviteli kérdéseire nincs egyértelmű útmutatás. A gyakorlatban több bizonytalanság van. Pl. a házassági jegyzőkönyv 2-es lap kézi mellőzése megengedett-e, vagy töltsük ki továbbra is és őrizzük az alapiratoknál?
Jó, hogy az anyakönyvi események rögzítését követően lehetőség van átlépni az anyakönyvi okirat kiállítására. Sok időt takarítunk meg vele.
Címnyilvántartás
Az új címnyilvántartás bevezetésével jócskán megnőtt a feladatunk.
A kezdeti nehézségek mára már rendeződtek. Egy cím átvezetése az Események menüpontban kezdetben több hetet is igénybe vett. A Központi Hivatal lassan tudta az eseményeket feldolgozni. Ez ma már 2-3 napot vesz igénybe. A határozatok, ügyiratok csatolása nem okozott gondot.
Meggyorsítja a munkánkat, hogy a „helyi átvezetésű események” menüpontban lehetőségünk van azokat a régi címeket rögzíteni, amelyek azért nem szerepelnek a címnyilvántartásban, mert eddig az ingatlanba nem történt bejelentkezés. Ezen eseményekből jóval több van, mint az új épület, kapubejárat, új közterület nyilvántartásba vételéből.
Problémát jelent viszont a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek személyi- és lakcím adatainak nyilvántartásba vétele, amióta az ezzel kapcsolatos feladatokat a KEKKH látja el. Gyakran előfordul, hogy a külföldi állampolgár regisztrációs igazolásában lévő bejelentett lakóhely nem a valós címet tartalmazza.
Ha a cím nem szerepel a címnyilvántartásban, a KEKKH kéri tőlünk annak megállapítását, hogy a házszám létezik-e vagy sem. Amennyiben létező házszámról van szó, felvesszük a címnyilvántartásba. Ha nem létezik a házszám, vagy nem azonos a regisztrációs igazolásban szereplő házszámmal, (pl. a külföldi állampolgár másik ingatlannak a tulajdonosa) értesítjük a Központi Hivatalt, aki ennek megfelelően teszi meg a további intézkedést. (Regisztrációs igazolás cseréje, stb.) Ez a probléma elkerülhető lenne, ha a regisztrációs igazolás kiadása előtt a BÁH, és a KEKKH egyeztetné a címet a helyi önkormányzattal.
Dokumentumok
A letölthető dokumentumok megkönnyíti a napi munkánkat. Üdvözlendő, hogy felkerültek a dokumentumok közé és kitölthetővé váltak a jegyzőkönyvek. Nagy segítség, hogy a módosításokról a Fórumon keresztül azonnal értesülünk.
Fórum
A Fórumon keresztül segítséget, útmutatást, megerősítést kapunk, adunk egymásnak. Jó, hogy ilyen segítő szándékú kollégák vannak.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu