GVOP sikerpályázat és a folytatás Egy pályázat száraz pénzügyi története 2008/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

GVOP sikerpályázat és a folytatás Egy pályázat száraz pénzügyi története 2008/3

X. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Dr. Kiss Pál
címzetes főjegyző
Balatonföldvár

A Balatonföldvár Kistérségi Társulás területe csak részben tükrözi a parti infrastrukturális kiépítettséget, a háttértelepülések – főleg távközlési értelemben még ugyanolyan hátrányosak voltak, mint az Ország bármely részén. Eddig. De mi legyen az „üzletileg kevésbé vonzó” területekkel, településekkel?

 


A Balatonföldvári Többcélú Kistérség Társulás a GVOP 4.4.2. program keretében nyert forrást szélessávú infrastruktúra létesítésére. Közbeszerzési eljárás nyertes ajánlattevőjeként egy Kft. került kiválasztásra, hogy fővállalkozóként a kivitelezési munkákat elvégezze.
A Társulás a projekt elindításakor 5 éves haszonbérleti szerződést kötött egy Kft.-vel. A 334 millió Ft bekerülési összegű beruházáshoz NFT forrásból 250 millió Ft támogatást, valamint 58,8 millió Ft EU Önerő Alap támogatást nyert a kistérség.
A beruházás megvalósításához támogatás-megelőlegező fejlesztési célú hitelt kellett felvenni, amelynek törlesztése az elszámolások után kifizetett támogatások után történik meg. A Társulás a beruházáshoz szükséges 25,2 millió Ft-os önerőt a haszonbérleti díjból biztosította. A projekt alapvetően az Áramszolgáltató infrastruktúrájának használatával számolta a költség-hatékony hálózatépítés megoldását, mind a településeket összekötő gerinc, mind a településeken belüli elosztóhálózatok vonatkozásában.
A Kft. a hálózatok jogerős elvi építési engedélyes tervét elkészítette. A tervkészítés során tartott egyeztetések során az Áramszolgáltató állásfoglalásai alapján a gerinchálózat közös oszlopsoros telepítése ellehetetlenült, mivel a hálózatának használatáért 2,5 millió Ft/km egyszeri díjat kért. Így az önálló infrastruktúra kivitelezési költségei többszörösen meghaladták volna az előirányzatban szerepeltetett értéket.
Mindezek után tárgyalásokat kezdeményeztünk az „idegen” gyengeáramú hálózatok tulajdonosaival annak érdekében, hogy a projekt a településeken belül az eredeti tartalommal valósulhasson meg. Minden érintett településen bejárások voltak annak érdekében, hogy utca szinten dőljön el, mely hálózatrészeket használhatja és melyeket nem a kistérség.
Az Áramszolgáltató felülvizsgálta korábbi álláspontját és több településen a korábbinál több 0,4 kV-os tartószerkezet felhasználását hagyta jóvá. Az Áramszolgáltatóval megkötésre kerültek a létesítési megállapodások, amely értelmében a kistérség jogosult az oszlopait felhasználva létesíteni a hálózatát, egyszeri díj fizetése nélkül, vállalva a szükséges szabványosítás költségeit és a létesítés utáni időszakban a használati díjak megfizetését.
Az Áramszolgáltató kedvező felülvizsgálatát követően 2007. év tavaszán kezdődött el a vegyes (alapvetően a 0,4 kV-os tartószerkezeteket használó, de azokat a szükséges mértékben kiegészítő, összekötő önálló hálózatrészeket tartalmazó) elosztó hálózatok tervezése.
A projekt befejezésével szélessávú internet, telefon, valamint kábel-TV használatára több mint 4800 háztartásban lesz lehetőség, amely szám a már előre jelzett igények alapján emelkedni fog.
Informatikai többlethaszon
Mindezek alapján tehát a kistérségben lévő – üzletileg kevésbé vonzó – hátrányos helyzetű településeken is kiépült a szélessávú internet hálózat. Ezzel a távközlési infrastruktúrával kulcsfontosságú lehet a fiatalok elvándorlásának csökkenése, a kistérség hatékonyabb bekapcsolása a gazdasági és kommunikációs vérkeringésbe. A kialakított hatékony infrastruktúra képes a különböző fogyasztói csoportok (lakossági, önkormányzati, üzleti szféra) strukturált kielégítésére.
De Balatonföldvár, és az egész kistérség nem arról híres, hogy ezzel megelégedjen. Már a pályázat során meghatározta azokat a kiegészítő célokat, melyek az egész kistérség informatikai összeköttetését fogják jelenteni hivatali oldalról is. (Ezeket valójában bedolgoztuk a szerződésbe.) A hálózat segítségével kialakítható az elektronikus önkormányzat feltételrendszere. A társulás összes települése saját kistérségi ASP központtal, minősített OPAL szoftverrel készül az elektronikus ügyintézésre.
Már eddig is volt megfelelő programunk, melyhez a Társulási Tanács nem sajnálta az anyagiakat, hogy megvásároljuk, és kiterjesszük az egész kistérségre. Az egyes polgármesteri hivatalok, körjegyzőségek ingyen kapták a szoftvert a Kistérségtől.
Fő stratégiai cél: költség-hatékonyan együttműködve közszolgálni. Ezért kiépítettük a (4.4.2_t meglovagolva) teljesen külön kezelt „saját közigazgatási” hálózatot ezzel lerakva az ASP alapjait az egész kistérségre.
A rendszer biztosítja az egységes portálrendszer lehetőségét, ami feltétele az önkormányzatok nyitott ügyfélfogadásának bevezetését. (Pl. debreceni polgár teleki pincéjének adóegyenlegét kéri e-mailben azonosítva magát vagy pesti polgár bálványosi nyaralójával kapcsolatban eljárást indít és kísér figyelemmel a neten keresztül.) Központunk később országos ASP-hez csatolható.
Előnyei:
• Gyors, mert optika.
• Központi kiszolgálás az összes településre (Az egységességet csak úgy lehetett elképzelni, hogy a Társulási Tanács biztosította rá a fedezetet, mert különben ezerféle lett volna.)
• A kistelepüléseknek is lehetőséget biztosít a későbbi portálrendszer fele, (távoli nyaralótulajdonosok, pincetulajdonosok, pl. adóinfóval való kiszolgálása)
Közösen vásárolt Opallal a kistelepülések is workflow jelleggel dolgoznak. Pl. bármelyik településen, helyszínen érkeztet, központban szignál-iktat, a helyszíni ügyintéző bonyolít. A „referensek” (körjegyzőségben az egyes testületek mellé rendelt, a jegyzőt helyettesítő, a jegyzői munkához szükséges végzettséggel rendelkező munkatársak neve) ugyanazokat a munkaeszközöket használják bármelyik településen mint a központban.
Központi mentés, katasztrófamentés, archiválás.
Központi program és adatfrissítések.
Kevesebb informatikai szakember igény.
Kézben tartott és felügyelt távmunkahely lehetőségek.
Most is bebizonyosodott, hogy egy pályáztatást kézben kell tartani, mert akkor abból a központi célon kívül megvalósítható a hivatal „külön haszna”, vagyis a külön fénykábeles hálózat, ingyenes nettel, ingyenes telefonnal. Ennek tartalommal való feltöltése, pedig csak úgy lehetséges, hogy a Kistérség áldoz az egységes programokra, így ingyen kapja mindegyik hivatal a kistérségen belül. A lakosság pedig, mint „ügyfél” is élvezi mindezek előnyét.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu