Kistérségek és az informatikai szolgáltatások 2008/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal

Kistérségek és az informatikai szolgáltatások 2008/3

X. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Vajda István Informatikai Főosztályvezető Dél-Dunántúli Regionális Közigazgatási Hivatal



Somogy megye aprófalvas jellegéből következően viszonylag hamar szembesült azzal a kihívással, hogy a községi, kis létszámú polgármesteri hivatalok informatikai fejlődésének akadályává vált a megfelelő informatikai ismeretek hiánya. E probléma amellett, hogy lassítja a fejlődést, az informatikai védelem szinte teljes mellőzését eredményezte. Ennek ellenére 2000. év elejére, közepére eljutottak az önkormányzatok a teljes körű informatika eszközellátottsághoz, azonban e mögött ritkán található átgondolt informatikai fejlesztési elképzelés, a legelemibb biztonsági feltételek megteremtésére való odafigyelés, vagy ennek szándéka.

 


Szakemberek számára nyilvánvaló, hogy a kialakult helyzet gazdaságtalan, pazarló, nem nyújtja a megfelelő minőségű szolgáltatást vagy segítséget, illetve folyamatosan fenyeget az informatikai rendszerek helyreállíthatatlan összeomlásának veszélye. Az is egyértelmű, hogy ezeknek az önkormányzatoknak a lehetőségei nem fognak változni, saját erőből a jelzett problémák kezelésére továbbra sem lesznek képesek.
A kitörés egyik lehetőségét az összefogás, a közös fellépés adhatja. Ennek különböző módozatai közül a legközelebbi és legkézenfekvőbb megoldást a létrejött többcélú kistérségi társulások, illetve az ezek munkaszervezetei jelenthetik. A társulásokról szóló törvény ugyan az informatikai szolgáltatás ellátást nem sorolta fel a társulási célok között (jogszabály módosítás esetén erre érdemes lenne figyelni), azonban a társulási szabadság lehetővé teszi.
Csak a társulásba részt vevőkön múlik, az érintettek önkormányzati vezetőkön, hogy felismerik-e az önkormányzati szolgáltatások informatikai támogatásának, a meglévő informatikai tevékenység javításának (kialakításának!) szükségességét és hoznak-e olyan döntést, amellyel a problémák, vagy azok egy része kezelhető. Megoldást jelentheti, ha a társulás munkaszervezetének feladatává teszik a kistérség önkormányzatai informatikai kiszolgálását. Ennek tartalma, illetve a konkrét tevékenység természetesen sokféle lehet, a legegyszerűbb szakmai segítségadástól az ASP jellegű szolgáltatás nyújtásig. Az, hogy mit vállalnak, mit céloznak meg, függ helyzetüktől, valamin azoktól a szolgáltatási prioritásoktól, amelyet az önkormányzat, polgármesteri hivatal számára meghatároztak. Megjegyzendő azonban, hogy a legegyszerűbb informatikai feladat térségi felvállalása is óriási lépés és segítség lehet.
Somogy megyében több kezdeményezés és megoldás is született e téren az elmúlt években. A felismert közös érdek működtette a döntéshozókat a Marcali, Balatonföldvári, Lengyeltóti, Nagyatádi, Tabi, és a Kaposvári többcélú kistérségi társulásban, amikor 2005-2006-ban felvállalták, hogy közösen oldják meg kistérségük önkormányzatainak informatikai problémáit vagy annak egy szűkebb területét.  Ennek során olyan megoldások születtek, ahol
a) segítik, az informatikai üzemeltetést (Balatonföldvár): Ennek keretében informatikai szolgáltatásként segítik a kistérség önkormányzatai informatikai eszközei üzemeltetését, az eseti problémák kezelését, informatikai beruházások, fejlesztések szakmai előkészítését;
b) működtetik a közös kistérségi Internet portált (a felsorolt kistérségek mindegyike);
c) közös kistérségi informatikai fejlesztéseket hajtottak végre (Marcali és Balatonföldvár), valamin közös fejlesztések előkészítését végzik (Balatonföldvár);
d) a kistérség önkormányzatai számára egységes rendszert üzemeltetnek, (ASP szolgáltatás) (Marcali és Balatonföldvár) amelynek keretében ügyviteli (iktatás) valamint egyéb tartalom szolgáltatás nyújtása valósul meg.
Ezek a megoldások jó példái annak, hogy az önkormányzatok szolgáltatás fejlesztésüket, szolgáltatásaik minőségének javítását szakszerűbben, gazdaságosabban és biztonságosabban meg tudják oldani, ha összefognak. A legelterjedtebb összefogás a térségi portálok létrehozása és működtetése, ami jól mutatja a kistérségi tanácsok ez irányú nyitottságát és gondolkodását.
Néhány esetben azt is felismerték, hogy az összefogás feltétele és eszköze is lehet a forrásszerző képességük (természetesen nem csak informatikai területen) javításának. Ennek eredményeként szélesebb körben tudtak és tudnak informatikai fejlesztési forrásokra pályázni illetve a tervezett térségi célok nagymértékben hozzájárultak egy-egy pályázat sikerességéhez.
Megítélésem szerint ezek a kezdeményezések, amellett, hogy a felismert lehetőségek és a kényszerhelyzet szülöttei, jól meg lesznek a kormányzat által tervezett informatikai alkalmazás szolgáltatás (ASP-központ) koncepcióval. Tekintettel e központok előkészítettségére, rövid távon a térségi összefogás az ami rész- vagy teljes körű megoldást tud, tudhat nyújtani. (figyelemmel az e-információszabadságról szóló tv. 2008. július 1-től hatályos közzétételi kötelezettségre is).
A valamikor létrejövő „néhány” ASP központ ki tudja ugyan szolgálni a teljes önkormányzati szférát, mint alkalmazás szolgáltató, azonban látni kell azt is, hogy a kistelepüléseknek – egy ideig még – továbbra is szükségük lesz operatív, napi segítségre, amire ezek a központok nem lesznek képesek. Könnyen kialakulhat az a kettősség, hogy az ASP központtól megvásárolt informatikai alkalmazás bizonytalanul működő informatikai környezetbe, informatikai védelem teljes mellőzésével, folyamatos problémák közepette „működik”. Ennek következményeit pedig ismerjük…

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu