Bírja a székhely település? 2008/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Somogy Megye

Bírja a székhely település? 2008/3

X. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Dr. Mezőfi Ágnes jegyző Tab



A tabi kistérség lakosságszáma a székhely várossal együtt 14342. Jellemző az aprófalvas település szerkezet. A többcélú kistérségi társulásnak 24 tagja van. A közigazgatási illetékességi területhez ugyanakkor 25 település tartozik, melyből 19 lakosságszáma nem éri el az 500 főt. A városban 4947-en élnek.

 


A sok kis település léte feltételezi az együttműködést a közszolgáltatások szervezésén túl a hivatali szervezet kialakításánál is. A 25 településen két önálló hivatal és hat körjegyzőség működik. A városi hivatal látja el a város és 5 község igazgatási feladatait, valamint a kiemelt és a kistérség székhelye szerinti települési önkormányzat jegyzőjére telepített hatósági feladat- és hatásköröket. Egy körjegyzőség öt, két körjegyzőség három és szintén két hivatal kettő települést érintően működik 2008. január elsejétől. 2007-ben még három településen volt önálló hivatal. 2008-ban gazdasági kényszerből vagy ösztönzésre inkább (?) A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló törvénynek az önhibáján kívül működésképtelen önkormányzatok támogatásáról szóló szabályai szerint a támogatásban nem részesülhet az a település, amelynek lakosságszáma az 1000 főt nem éri el és nem tartozik körjegyzőséghez. Amelyik településen ez a feltétel nem teljesült 2007-ben úgy igényelhette a támogatást, ha vállalta, hogy legkésőbb 2008. január elsejei hatállyal körjegyzőséghez fog tartozni. A kistérségben egy települést érintett ez a szabályozás. Ezt felismerve Bábonymegyer község hatodik településként a tabi körjegyzőséghez csatlakozott. Ezzel a tabi hivatal feladat- és hatáskörének bővülése két irányból is tovább folytatódott. Egyrészt a körjegyzőség bővült, másrészt a kistérségi székhelyre telepített hatáskörök is növekedtek. Bizonyára ez több városi hivatalnál is így történt.
Egyre több a hatáskör
Egyre több államigazgatási hatósági hatáskör telepítésénél – annak ellenére, hogy nem jöttek létre a kistérségi hivatalok – rendező elv, hogy azokat a kistérség székhelye szerinti települési önkormányzat jegyzőjére testálják. A mai jogalkotási lázban, amikor átlagban az év minden napjára jut egy kormányrendelet, az újabb és újabb feladatok címzettje a jegyző. A hatáskört megállapító jogszabályban pedig szó sem esik a források hozzárendeléséről, vagy legalább úgy, mint a nagy ellátórendszerekben, a kötelező minimum feltételek meghatározásáról. A szükséges létszám és forrás feladathoz rendelése így aztán a képviselő-testületek teherbírásától függ. Ez pedig a Koppány völgyében már a teljesítőképesség végső határához ért.  Kistérségünk 20 települése szerepel a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott települések jegyzékében, a területfejlesztés szempontjából pedig a leghátrányosabbak közé tartozunk. Így nem meglepő, hogy a növekvő feladatok mellett a helyi önkormányzati igazgatásban Fogy a létszám. Míg olyan területen, mint a területfejlesztés tapasztalom, hogy jönnek létre, és párhuzamosan működnek munkaszervezetek. A körjegyzőség bővült egy 900 lakosú településsel, újabb kistérségi jegyzői feladatokat  látunk el úgy, hogy a létszáma a hivatalnak 5 fővel ( a korábbi létszám 12%-a) csökkent.
A feladatok nagymértékű növekedése nem az önkormányzat működésével összefüggő hivatali feladatoknál jelentkezett. E területen a képviselő-testületeknek van lehetőségük a szervezeti kereteken belül ésszerűsítéssel a munkaterheket csökkenteniük.  A város is élt ezzel a lehetőséggel. Csökkentette a bizottságok számát, megszüntetett több formálisan működő lakossági és intézményi tájékoztatási formát. A hatósági ügyek döntésre való előkészítésénél az önkormányzati hatósági ügyek közül megszűnt két, nagyszámú egyedi határozat meghozatalát igénylő, önkormányzati rendeletben megállapított gyermekvédelmi ellátás. Nem kérdés, hogy a folyamatos hatáskörbővülés eredményeként növekvő államigazgatási hatósági ügyeket továbbra is határidőben, kevesebb létszámmal is el kell látnunk. Ezzel a munkatársak sokszor embert próbáló leterheltsége mellett, az ügyfélként megjelenő lakosság szakszerű és minél gyorsabb kiszolgálásának érdeke is csorbát szenved. Elvárás a közigazgatás szolgáltató jellegének erősítése, amelyet időnként a kellően össze nem hangolt, és esetenként felesleges hatáskör telepítés miatt képtelenek leszünk teljesíteni.
Ha tovább folytatódik az a gyakorlat, hogy a kistérség székhelye szerinti városnak az  államigazgatási feladat-és hatáskörei tovább bővülnek, a létszám és az ellátásukhoz szükséges feltételekhez a forrás hozzárendelése nélkül, akkor a feltett kérdésre az a válaszom, hogy a  székhely város köztisztviselői legjobb szándékuk és szakmai tisztességük mellett sem bírják a növekvő feladatokat teljesíteni.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu