20 hónap hozadéka - az önkormányzati rendeletek szerkesztésének dilemmái 2010/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Önkormányzati testület

20 hónap hozadéka – az önkormányzati rendeletek szerkesztésének dilemmái 2010/6

XII. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
Adminisztrátor



A jogalkotás területén 2009. december 14-éhez két jelentős változás is köthető, az Alkotmánybíróság ezen a napon megtartott ülésén 2010. december 31-i hatállyal megsemmisítette a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvényt, és ugyanezen a napon a Magyar Közlöny 182. számában kihirdetésre került a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet (a továbbiakban: IRM rendelet).
Az IRM rendelet hatálybalépése óta eltelt időszak számos jogalkalmazási kérdést vetett fel, melyek közül az önkormányzati jogalkotással kapcsolatban felmerültek közül gyűjtöttem néhányat egy csokorba.

 


Az IRM rendelet legtöbb szabálya már korábban is a vérünkbe ivódott, ezek alkalmazása – azok után, hogy ráismertünk a rendelkezések között – nem is jelentett gondot. Azonban az új szabályok, új jogintézmények átültetése a gyakorlatba kemény kihívást jelent és jelentett. Az IRM rendelet szövegének értelmezése többszöri nekifutást igényel.


A jogszabály hatályba lépése utáni kezdeti időszaktól a mai napig az önkormányzati rendeletek megalkotása során több időt kell szentelni a jogszabály-szerkesztési szabályok érvényesülésére, a tartalmi elemek rovására.


A bevezető rész megszerkesztése és megszövegezése az önkormányzati rendeletek neuralgikus pontját jelenti mind a napig. Miből adódik ez a nehézség? A bevezető részre vonatkozó szabályok egy részét eddig is alkalmaztuk, így korábban is megjelöltük a felhatalmazó rendelkezést. Az újdonságot a bevezető rész kötöttsége, a feladatkör megjelölése és a véleményezési, egyetértési joggal rendelkező szervek, személyek felsorolása jelentette. A korábbi gyakorlattal ellentétben azt is tudatosítanunk kellett magunkban, hogy az „alaprendelet” és módosító rendelet bevezető résznek ugyanolyan tartalmi elemei vannak. Azt is meg kellett szoknunk, hogy más kifejezést kell használjunk a jogalkotás aktusára.


Önkormányzati rendeletek esetében a véleményezésre jogosult szervek, személyek körének eldöntése nem is mindig olyan egyszerű kérdés. Így a bevezető rész terjedelme kritikus nagyságú is lehet.
Ráadásul, ha a bevezető részt elrontottuk nincs lehetőségünk a módosítására.


Az IRM rendeletet módosító KIM rendeletben  nem maradt benne a tervezetében fellelhető, a bevezető rész tartalmát egyszerűsítő szabályozás.


A KIM rendelet feloldotta azokat a mennyiségi korlátokat, amelyek rugalmatlanná tették a jogszabályszerkesztést, nehéz volt indokot találni a szakaszokra és bekezdésekre vonatkozó korlátokra.


A legnagyobb vitát a ”magasabb szintű” jogszabály rendelkezésének megismétlésének tilalma váltotta ki. Jelentős számú önkormányzati rendelet a helyi szabályokkal együtt a „magasabb szintű” jogszabály rendelkezéseit is tartalmazza. Ilyennek tekinthetők a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatai is, – melyek felülvizsgálatát megkezdték az önkormányzatok – kemény feladatot jelent belőlük a „magasabb szintű” jogszabály rendelkezéseinek kigyomlálása.


Azonban ez a rendelkezés csökkenheti a törvénysértő önkormányzati rendeletek számát is. Példaként említhetjük a szociális törvény módosításának gyakoriságát, amennyiben a szociális rendelet szövegébe beépül a szociális törvény szövege, a képviselő-testület ugyanolyan gyakorisággal helyi rendelet módosítására kényszerül.


A parlament a cikk írásakor tárgyalja a jogalkotásról szóló törvény tervezetét, amelynek szövege már tartalmaz néhány jogszabályszerkesztésre vonatkozó normát is. Nem ismerjük az IRM rendelet sorsát, tudjuk, hogy az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a megsemmisítésére, a KIM rendelet tervezetének indokolásában pedig az előterjesztő az IRM rendelet átfogó felülvizsgálatára tett ígéretet.


A végére egy mottó:
„Minden ember megkapja a mennyország kapujának kulcsát. Ugyanez a kulcs nyitja a pokol kapuját is.”

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu