Változások az önkormányzati választások jogi hátterében 2010/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Választás

Változások az önkormányzati választások jogi hátterében 2010/4

XII. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Péteri Attila dr. ügyvéd



Az új Országgyűlés megalakulását követően elsők között fogadta el a 2010. évi önkormányzati választások jogi hátterének módosítását. A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 1990. évi LXIV. törvényt új jogszabály váltotta fel (2010. évi L. törvény), az Alkotmány július 22-én elfogadott módosítása a passzív választójogot korlátozza, s a választási eljárási szabályok is változtak (2010. évi LX. törvény a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény módosításáról).

 


Az önkormányzati választások anyagi jogi szabályaiban a választójog, a választókerületek és a megszerezhető mandátumok száma, a jelölt- és listaállítás, valamint a mandátumkiosztás tekintetében is kisebb-nagyobb változásokkal találkozhatnak a választópolgárok és a jelöltek, jelölő szervezetek egyaránt.


A választójog tekintetében a legfontosabb újdonság a passzív választójog korlátozása: az Alkotmány módosítása értelmében a Magyar Honvédség, a Rendőrség és a nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos állományú tagjai szolgálati jogviszonyuk fennállása alatt és annak megszűnését követő három évig nem indulhatnak jelöltként többek között a helyi önkormányzati és a kisebbségi önkormányzati választáson sem. Tekintettel arra, hogy a választási szerveknek nincs lehetőségük az említett körülmények ellenőrzésére (ami a nemzetbiztonsági szolgálatok tekintetében elvileg is kizárt), a jelölt nyilatkozatát kell elfogadniuk döntésük alapjául.


A választópolgár – igazolással – továbbra is szavazhat a bejelentett tartózkodási helyén, ennek feltétele azonban annyiban változott, hogy e lehetőséggel csak az élhet, aki a tartózkodási helyét már a szavazás kitűzését megelőző 30 nappal bejelentette (az eddigi szabály a kitűzést megelőző napig bejelentett tartózkodási helyre tette lehetővé az igazoláskérést).


A választókerületi beosztás a megyei közgyűlés megválasztásán változott: a megye területének 10 000 alatti és 10 000 feletti települések által alkotott két választókerületre tagolása megszűnt: a megye területe egyetlen választókerületet alkot, amelynek továbbra sem része a megyei jogú város (annak lakosságszámát azonban figyelembe kell venni a közgyűlés létszámának meghatározásához). Emellett minden 10 000-nél több lakosú település jegyzőjére feladatot rótt, hogy az egyéni választókerületek számát csökkenteni kellett a mandátumszám-csökkentés miatt, ennek következtében pedig szinte valamennyi választókerület területét át kellett rajzolni.


A megszerezhető mandátumok száma jelentős mértékben csökkent valamennyi önkormányzati testületben. A kislistás – új nevén egyéni listás – választási rendszerben 3-13 helyett 2-8 tagú testületeket választanak, a vegyes választási rendszerben is jelentős mértékben csökkent mind az egyéni választókerületi, mind a kompenzációs listás mandátumok száma, a fővárosi közgyűlés 66 helyett 35 tagú lesz, és a megyei önkormányzatok közgyűlésének létszáma is közel megfeleződik. Újdonság, hogy a megyei és fővárosi közgyűlés létszámát a törvény nem abszolút számokban, hanem a lakosságszámhoz viszonyítva határozza meg, így a rendszer képes választásról-választásra követni a népességmozgást.


A testületek létszámának csökkentését a 2010. évi LXII. törvény a települési, területi és országos kisebbségi önkormányzatokban is végrehajtotta.


A jelölt-és listaállítás feltételei jelentős mértékben szigorodtak. 0,3%-ról 1%-ra nő a megyei lista állításához szükséges választópolgári ajánlások száma, a főpolgármester-jelöltnek pedig 0,5% helyett immár 2%-ot kell teljesítenie. A vegyes választási rendszerben a kompenzációs lista állításához az egyéni választókerületek felében kell jelöltet állítani (eddig a negyedében kellett), a fővárosi lista indításához pedig az eddigi 6 helyett 12 kerületben kell kompenzációs listával rendelkezni.


A mandátumkiosztás szabályai is változnak: a módosított Sainte-Laguë formulát a kompenzációs listás mandátumkiosztás során a Sainte-Laguë módszer, a megyei és fővárosi lista mandátumosztásánál pedig a D’Hondt-módszer váltja. A megyei és a fővárosi listáról a mandátumszerzési küszöb 4%-ról 5%-ra, a közös listák esetében 10%-ra, kettőnél több szervezet közös listája esetén 15%-ra nő. Érdekesség, hogy a kompenzációs listás mandátumszerzésre is ugyanilyen mértékű százalékos küszöböt vezet be az új Övjt., de itt a küszöbszámítás alapját a listákra jutó töredékszavazatok képezik, ami választásszakmai szempontból nemigen értelmezhető.


Az eljárási törvény módosítása alapvetően a választási eljárás és a kampányidőszak lerövidítését szolgálja. A választás kitűzése és a szavazás napja közötti 72 napos időköz 60 napra csökkent, ami szükségszerűen további határidő-átrendezéseket igényelt.


Az ajánlószelvények összegyűjtésére az eddigi 36 nap helyett csak 16 nap áll rendelkezésre, ami az összegyűjtendő aláírások száma növekedésének fényében különösképpen megnehezíti a jelölt- és listaállítást.


A jelöltek és a jelölő szervezetek mellett a választási szervekre is komoly terheket ró a választási időszak lerövidítése: mindössze 2 nap áll rendelkezésre a jelöltek és listák nyilvántartásba-vételéről hozandó döntésre, továbbá a jogorvoslatok elbírálására is. A jogorvoslathoz való jogot szűkíti, hogy a választópolgároknak is csak 2 napjuk van a jogorvoslati kérelem benyújtására.
Nem a kampányidőszak rövidítésével összefüggő változás, hogy csökken a kampánycsend hossza is: a szavazást megelőző napon már nem, csak a szavazás napján 0 órától 19 óráig tart.
Lehetnek elképzeléseink, hogy a fenti változtatások milyen hatással lesznek az önkormányzati választási rendszer működésére, de a tényleges jogi és politikai következményekkel majd a 2010. október 3-i választások után szembesülhetünk.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu