Önkormányzati választás Csongrád megyében 2010/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Választás

Önkormányzati választás Csongrád megyében 2010/5

XII. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Adminisztrátor



 

A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény módosítása és a 2010. évi L. törvény megalkotása több lényeges változást eredményezett a választási eljárásban. A leglátványosabb módosítás, hogy a települési önkormányzati képviselők száma a 2010.évtől jelentősen lecsökken. Míg Csongrád megye 60 településén a 2006-os választás után a testületek létszáma 629 fő volt, az újaké mindössze 390 lesz. Jelentős csökkenés várható a megyei képviselők számában is, az eddigi 40 helyett 20 fővel működik majd az új közgyűlés.

 


A változás legszembetűnőbb módon az ajánlások gyűjtése során érződött. A kampány rövidülésével és az értesítők kézbesítése határidejének módosításával az eddigi bő egy hónapról nagyjából két hétre csökkent az ajánlószelvények gyűjtésének időszaka. Az ajánlószelvények gyűjtése komoly feladatot jelentett a pártoknak, és az ajánláshoz szükséges küszöbszámok megemelése bizony nehéz helyzetbe hozta a kis pártokat, civil jelölő szervezeteket. Kisebb településeken ugyan nem okozott gondot a képviselőjelöltséghez szükséges 1% ajánlószelvény összegyűjtése, vagy a polgármester-jelöléshez megfelelő 1-3 % közötti ajánlás megszerzése; a nagyobb településen a polgármester-jelöltséghez szükséges ajánlásszám összegyűjtésére viszont csak a nagy, ismert pártoknak volt esélyük.


Néhány számadat megyénkből


Polgármester-jelöltet a megye 60 településén 183-at állítottak, az 5, 10.000-nél nagyobb lakosú településünkön 17-et, a kistelepüléseken 166-ot. A kistelepüléseken túlsúlyban vannak a független jelöltek. Az egyéni listás, tehát 10.000 lakos alatti települések képviselő-jelöltjeinek száma: 939, amelyből 720 a független jelölt, 219-et állítottak jelölő szervezetek. Ennél a választási formánál tehát láthatóan a független jelöltek dominálnak. A számadatok azt jelzik, hogy a választópolgárok elsősorban a helyi ismertséggel bíró jelölteket preferálják, és nem a pártkötődés számít.


A vegyes választási rendszerű, 10.000 lakosnál nagyobb településeknél ellentétes tendenciát figyelhetünk meg. A jelöltszám 270, ebből mindössze 17 a független, 253 a jelölőszervezetek által állított. A jelöltajánlásnál itt egyértelműen a pártokhoz való kötődés a domináns.


Érdekesség a 2006-os adatokhoz képest, hogy míg az egyéni jelöltek esetében jelentős csökkenés tapasztalható a jelöltszámban, a polgármesteri jelöltek számában lényegében stagnálást, sőt, enyhe emelkedést látunk: 2006-ban 170 polgármester-jelölt indult, a kislistás jelöltek száma 1237, az egyéni listás jelöltek száma 441 volt.


Megyei lista állításához Csongrád megyében 1719 (közös lista esetén 2000) ajánlószelvény összegyűjtése volt szükséges. A jogszabályi változás, amely az eddigi 0,3% ajánlás helyett a megye választópolgárai 2%-ának ajánlását írja elő, jelentősen leszűkítette a listát állítók körét. Megyénkben 5 jelölő szervezetnek sikerült a szükséges számú ajánlószelvényt összegyűjtenie, a 3 nagy pártnak: FIDESZ-KDNP-nek, az MSZP-nek és a Jobbiknak. Érdekesség, hogy két makói illetőségű jelölő szervezet, a Városépítők Társasága, és a Polgári Szövetség Makóért is teljesítette a jogszabályi feltételeket, és megyei listát állíthatott. Összehasonlításként a 2006-os adatok: akkor külön lista szolgált a 10.000 alatti települések lakóinak, amelyen 14 lista közül választhattak, míg a 10.000 feletti lakosok 12 listára szavazhattak. Igen jelentős tehát a jelölő szervezetek számának csökkenése.


Változott a névjegyzék kifüggesztésének ideje is: az új szabályozás alapján a névjegyzéket a választást megelőző 46 nappal kell 5 napra kifüggeszteni az eddigi 8 nap helyett. A most már általánosan elfogadott vasárnapi választást figyelembe véve ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az 5 napból 2 biztosan hétvégére esik. Az idén nehezítette a választási irodák helyzetét, hogy a pénteki állami ünnep miatt az irodáknak hétvégi ügyeletet kellett szervez annak érdekében, hogy az érdeklődő polgárok betekinthessenek a névjegyzékbe. Az ügyeletek megszervezése kistelepülések esetén nem egyszerű feladat.


A legnagyobb, és a választási szervek feladatellátását leginkább érintő jogszabályi változás a jogorvoslati határidők módosításából adódik. A három napos elbírálási határidők eddig sem kevés feladatot adtak a bizottságok munkáját segítő irodáknak és maguknak a bizottságoknak: a kifogásokat, fellebbezéseket érdemben megvizsgálni, határozatokat megszövegezni, ajánlásokat ellenőrizni, megszervezni a bizottsági üléseket, majd elvégezni a határozatok adminisztrációjával kapcsolatos tennivalókat. A 2 napra rövidített határidők azonban szinte ellehetetlenítik az irodák működését. A rövid határidejű, nem ritkán hétvégére összehívott bizottsági ülések előkészítése és lebonyolítása – valljuk be – komoly szervezőmunkát igényel.


A választási eljárás módosításának hatása tehát már a mostani választások előkészítése során érezhető volt a választási irodák számára. Arra a kérdésre azonban, hogy a testületek létszámának csökkentése milyen változást eredményez magában a magyar közigazgatásban, csak a következő évek tapasztalatai adnak választ.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu