Új testületre várva 2010/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Önkormányzati testület

Új testületre várva 2010/5

XII. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Kovalcsik Andrea dr.
főjegyző
Csongrád megye

Az önkormányzati választásokhoz közeledve minden önkormányzati hivatal számára elsődleges feladattá válik az elmúlt négy éves tevékenységről történő számadás és az új testület munkájának előkészítése.

 


A Csongrád Megyei Önkormányzat Hivatala az új testület megalakulása előtt cikluszáró közgyűlést készített elő, melyen olyan napirendek szerepeltek, mint a Hivatal 2006-2010 évi tevékenységének értékelése, a 2010-ig szóló gazdasági program végrehajtása, beszámoló a bizottságok, tanácsnokok négy éves munkájáról. Fontosnak tartottuk, hogy az önkormányzat által fenntartott intézményeink és azon gazdasági társaságok, melyben tagként részt vesz önkormányzatunk, ugyancsak adjanak számot szakmai, illetve gazdasági eredményeikről. Ezek az előterjesztések nemcsak az eddig elvégzettekről szóltak, hanem megfogalmazták a jövőt illető terveket, célkitűzéseket, elvárásokat is. Így mindenféle kötelezettség nélkül összeállítottunk egy olyan leltárt, amely alapul szolgálhat a következő testület számára a ciklusprogramok meghatározásához.


Másik fontos feladatunknak tekintettük – különösen az utóbbi időben a közigazgatást érintő jelentős számú jogszabályváltozásra fókuszálva – azon jogszabályjegyzék összeállítását, mely meghatározza a következő testület működésének jogi alapjait.


A 26/2000. (IX. 27.) BM rendelet tartalmazza a közgyűlés elnökének a munkakör átadására vonatkozó jegyzőkönyv tartalmát. Ennek kapcsán a hivatal munkatársai elkészítették az önkormányzat aktuális pénzügyi helyzetéről, a tartozásokról és követelésekről, a kötelezettségvállalásokról valamint az önkormányzat hitelállományáról szóló tájékoztatást. Rendszeresen készítjük elő a folyamatban lévő peres ügyekről, tárgyalásokról szóló információkat és az ügyek iratait.


A rendelet értelmében a jegyzőkönyv elkészítésével egyidejűleg át kell tekinteni a következő dokumentumokat:


– a gazdasági programot, valamint az adott választási ciklust érintő költségvetési koncepciókat, költségvetési és zárszámadási rendeleteket, valamint az éves és féléves beszámolókat;
– az önkormányzat aktuális (éves) vagyonmérlegét és a vagyonkataszterét;
– az önkormányzati társulásokra vonatkozó megállapodásokat;
– az elnök által aláírt szerződéseket, kötelezettségvállalásokat.


Ezek az adatok részben papír alapon, részben elektronikusan állnak a hivatal rendelkezésére.

Terjedelmük miatt a jegyzőkönyv mellékletét fogják képezni.


Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 50/A § (4) bekezdése szerint a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választását megelőző 30 nappal a megyei közgyűlés elnöke részletes jelentést tesz közzé a helyi önkormányzat vagyoni és pénzügyi helyzetéről, valamint a képviselő-testület megalakulását követően keletkezett, a későbbi éveket terhelő pénzügyi kötelezettségekről. E kötelezettségének az Elnök asszony a megyei önkormányzat honlapján eleget tett.


Az alakuló ülésre való felkészülésről már többen is írtak az újság hasábjain. Én csak annyit emelnék ki, hogy nagyon fontos, hogy a most hatályos SZMSZ tartalmazza azokat az eljárási szabályokat, melyek az ülés eredményes lebonyolítását szolgálják.  Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy az új közgyűlés nem minden esetben tud azonosulni a korábban felállított jelölési, szavazás lebonyolítási normákkal. Ezért azt tartom helyes eljárásnak, ha már a hatályos SZMSZ is azt tartalmazza, hogy az alakulás eljárási szabályainak változó elemeit a közgyűlés az alakuló ülésén határozza meg.


A választást követően a megválasztott megyei képviselők a tisztségviselők megválasztását, a bizottságok megalakítását készítik elő a kialakult politikai erőviszonyoknak megfelelően.  Az új képviselők részéről természetes igényként jelentkezik a hivatal megkeresése a különböző információk begyűjtése érdekében. Bár jogszabályok ezzel kapcsolatos rendelkezéseket nem tartalmaznak, de úgy vélem a pártsemleges tájékoztatást a hivatalnak kötelessége megadni.


Fontosnak tartom, hogy szóljak arról is, hogy minden ciklusváltásnál a választási munkák lebonyolítása közben a hivatal köztisztviselői számára a jelentős munkateher mellett feszültséggel teli várakozást okoz a személyi változásoktól való félelem is. Valamennyien tudjuk, hogy munkánk megítélése szakmai teljesítményünk alapján kell, hogy történjen, feladataink a mindenkori kormányzat és az önkormányzatok szabályozási normáit kell, hogy szolgálják. Ezért elkerülhetetlen, hogy közel kerüljünk a mindenkori politikai folyamatokhoz.


Végezetül, de korántsem utolsó sorban idézném Jonathan Lynn és Antony Jay méltán híres sikerkönyvéből, – melynek elolvasását kötelezővé tennék minden politikus és köztisztviselő számára – az Igenis, miniszter úrból az alábbiakat:


„Akkoriban, tudják, még magam is azt hittem, ha egyszer az a dolgunk, hogy végrehajtsuk a kormány politikáját, akkor illik is hinnünk benne.
Sir Humphrey (a közigazgatási minisztérium legmagasabb rangú köztisztviselője) a fejét csóválta és kiment a szobából. Még aznap kaptam tőle egy feljegyzést, amit máig őrzök.
„Elgondolkoztam a kérdésén. Kérem, vegye figyelembe a következőket:
Az elmúlt harminc évben már 11 kormányt szolgáltam ki. Ha minden politikájukban hittem volna, akkor:
1. szenvedélyesen elleneztem volna belépésünket a Közös Piacba,
2. szenvedélyesen támogattam volna belépésünket a Közös Piacba,
3. meg lettem volna győződve róla, hogy helyes az acélipar államosítása,
4. meg lettem volna győződve róla, hogy helyes az acélipar visszaprivatizálása,
5. meg lettem volna győződve róla, hogy helyes az acélipar visszaállamosítása,
6. ádázul támogattam volna a halálbüntetés fenntartását,
7. ádázul támogattam volna a halálbüntetés eltörlését,
8. meggyőződéses hívőként támogattam volna az állam beavatkozását a gazdaságba,
9. meggyőződéses hívőként elleneztem volna az állami beavatkozásokat,
10. kiálltam volna a gimnáziumok megőrzése mellett,
11. támogattam volna a gimnáziumok felszámolását,
12. mániákusan szorgalmaztam volna az államosításokat,
13. megszállottan siettettem volna a privatizációt,
stb.”


Az előttünk álló időszakhoz minden köztisztviselő kollégámnak sok erőt és szép szakmai sikereket kívánok.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu