A Komlói kistérség 2005/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Baranya Megye / Cikkek

A Komlói kistérség 2005/1

VII. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Páva Zoltán Komlói Többcélú Kistérségi Társulás Elnöke



A Komlói Kistérséghez a kistérségek lehatárolásáról szóló 244/2003 (XII.18.) kormányrendelet  a korábbi statisztikai kistérségi lehatárolással megegyezően  19 települést sorolt be. A kistérség központja a 28 ezer lelkes Komló város. A térségben egy 2700 lelket számláló nagyközség (Szászvár), tíz 500 fő alatti, négy 500-1000 közötti, és ezeken kívül csupán négy 1000 főt meghaladó lakosságszámú település található. A térség teljes lakosságszám 43 ezer fő. A Komlóhoz tartozó közigazgatási illetékességi terület jelenleg huszonnégy településre terjed ki. A bírósági, ügyészségi, földhivatali, munkaügyi központi, tűzoltósági és rendőrségi illetékességi terület további csaknem 40, szomszédos kistérségekhez tartozó településre is kiterjed, minek folytán Komló város szerepe a kistérség határán túlnyúlik.

A kistérség a domborzati viszonyok, közlekedési nehézségek miatt tagolt, szerencsére Szászvár nagyközség földrajzi helyzete, infrastrukturális adottságai és mikrotérségi kapcsolatai révén kiválóan alkalmas központ, így a kistérségi feladatellátás kívánt színvonalon biztosítható.
A kistérséghez tartozó települések 1999 óta működtették területfejlesztési önkormányzati társulásukat. Ennek keretében néhány fős munkaszervezetet is kialakítottak, és a társulás működtetése során az önkormányzatok az együttműködés előnyeit felismerve fokozatosan alakították ki a jelenlegi többcélú társulás kereteit.
A 2003. év társulási tanácsülésein került először szóba az, hogy a társulás a területfejlesztési feladatellátást kibővítve, szélesebb körben segíthetné a tagönkormányzatok működését (informatikai szolgáltatások, tűz-és munkavédelem, belső ellenőrzés, adóellenőrzés, végrehajtás). Ezt követően  kistérségi jegyzői értekezletek előkészítése alapján  a polgármesterek több társulási tanácsülésen is tárgyalták a feladatellátás bővítésének lehetőségét. A központi szabályozás átalakítása (területfejlesztési törvény módosítása, többcélú társulásokról szóló törvény, fejlesztési támogatást megalapozó kormányrendelet) megalapozta a társulási együttműködés kibővítését.
Térségi feladataink
A 2003 júniusi ülésén a területfejlesztési önkormányzati társulás tanács a térségi polgármesterek a társulás alapító okiratának módosításával megalakították a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulását. A társuláshoz tartozó valamennyi önkormányzat vállalta egyes közoktatási (nevelési tanácsadás, logopédiai ellátás), szociális-és gyermekjóléti (családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok, időskorúak ápolást, gondozást nyújtó otthonai), egészségügyi (hétvégi ügyeleti szolgálat), hulladékgazdálkodási (illegális hulladéklerakók felszámolása), igazgatási feladatainak közös, társulás útján való ellátását. Fenntartották továbbá a területfejlesztési feladatok közös ellátásának rendszerét. A térségi önkormányzatok képviselő-testületei rövid időn belül jóváhagyták a polgármesterek döntését, így lehetőség nyílt a Belügyminisztérium által kiírt pályázaton való részvételre.
Támogatásból csináltuk
Jelentős előkészítő munka után  adatgyűjtés, feladat-ellátási tervek, hulladékgazdálkodási terv elkészítése  benyújtásra került a pályázat, amelyen a kistérség 112 millió forintot nyert el. A támogatásból jelentős informatikai fejlesztésekre, iskolabusz beszerzésre, gépkocsi vásárlására, oktatási intézmények részére kötelező eszközjegyzék szerinti beszerzésre, HACCP rendszerek kiépítésére kerülhet sor. Ezen kívül kialakítható a kistérségi családok átmeneti otthona valamint a szászvári mikrotérségi központban a nevelési tanácsadó, a gyermekjóléti és családsegítő szolgálat helyisége, az ágazati előírásoknak megfelelő eszközökkel felszerelve. A pályázatnak köszönhetően a völgységi (szászvári mikrotérségi központhoz tartozó) településeken is sor kerülhet az orvosi ügyeleti szolgálat közös megszervezésére és működtetésére.
A területfejlesztési törvény módosításának hatálybalépését követően a társulás ismételten átalakult. Az átalakulás lényege egyrészt az volt, hogy a korábban tárgyalt feladat ellátási kör bővítésére sor került. Így 2005-től a térségi önkormányzatok számára a társulás látja el a belső ellenőrzési, tűz-és munkavédelmi, informatikai szolgáltatási, közbeszerzés bonyolítással kapcsolatos feladatokat. A társulás tagjai a társulás keretén belül hatósági igazgatási társulást hoztak létre adóellenőrzési és végrehajtási feladatok ellátására. A társulási tanács másrészt felvállalta, hogy egyben kistérségi területfejlesztési tanácsként is működik, e funkciójában természetesen a törvény szerinti meghívottakkal kibővülve. A tanács elfogadta a szervezeti-és működési szabályzatát is.
Nem mentesen a nehézségektől
Mindezeket az eredményeket az önkormányzati vezetők és a köztisztviselők odaadó munkájával sikerült elérni. Ez a munka nem volt problémáktól mentes, hivatalomra hárult az előkészítési feladatok csaknem egésze. A fejlesztési forrás felosztása kapcsán is jelentős feszültség alakult ki a települési önkormányzatok között. Végül a támogatásból közvetlenül nem részesülő települések képviselői belátták, hogy a lakosság érdeke, és a pályázat felépítése sem a források szétforgácsolását kívánja, hanem koncentrált és hatékony felhasználással azt kell lehetővé tenni, hogy a szolgáltatásokat a lakosság minél szélesebb köre a legkevesebb ráfordítással érhesse el, és ezen ellátások színvonala megfelelő legyen.
A másik hatalmas feszültséget az oktatási rendszer működtetésével kapcsolatos kötelezettségvállalás okozta. A kihasználtság-mutatók biztosítása érdekében Magyarhertelend 1-4 osztályos általános iskolája megszűnt, a magyaregregyi iskola pedig tagintézménye lett a szászvárinak. Ez utóbbi döntés meghozatala után a magyaregregyi képviselő-testület kimondta a feloszlatását.
Mint fentiek is mutatják, térségünkben – feszültségekkel terhelten, nagyon nehéz döntések árán – tényleges intézkedések történtek, az önkormányzatok megértették és elfogadták, hogy a magasabb színvonalú ellátások biztosítása érdekében hatékonyabb és gazdaságosabb működtetési formákra van szükség. Az igazgatás és a közszolgáltatások rendszerének ezen elvek alapján történő szervezését a központi kormányzat – a 2005. évi költségvetés tervezete alapján – továbbra is kiemelten kezeli, ez reményt adhat számunkra, hogy munkánkkal valóban egy ésszerűbben működő rendszer kialakítását segítjük elő.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu