Rögös út a Kistérségig 2005/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Baranya Megye / Cikkek

Rögös út a Kistérségig 2005/1

VII. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Dr. Győrvári Márk A Szentlőrinci Többcélú Kistérségi Társulás Elnöke



Szentlőrinc közel 7,5 ezer lakosával az apró falvas Baranya megye hatodik legnagyobb települése. Történelme során többször is volt igazgatási központ, amit fekvése, gazdasági fejlettsége, szolgáltatási színvonala mindig is indokolt.

A második világháborút követő közigazgatási átszervezés során elvesztette járási központi státuszát annak ellenére, hogy Dél-Dunántúl egyik legnagyobb járásaként tartották nyilván. Az évszázados kapcsolatot nehezen magyarázható módon szétszakítva, területét négy járás között osztották föl, a korábbi székhely település funkció nélkül maradt.

A természetes vonzáskörzet azonban a bürokratikus hivatalokat beszámítva továbbra is működött. Nem meglepő tehát, hogy 1978-79-ben körzeti műszaki csoportokat hoztak létre. Szentlőrinc is otthont adott egy ilyen hivatalnak és a körzet megint éledni látszott. A statisztikai kistérség behatárolásával 1994-ben már ismételten működött az „íróasztal elv”. Az illetékes szervek nem vették figyelembe a települések jogos igényét és valamennyi kérelem sorsa a „rövid utas” elutasítás volt.

Szentlőrinc városát 69 Pécs környéki településsel együtt egy kezelhetetlen, heterogén kistérségbe sorolták, miközben a kisvárosnak önálló, kijárt agglomerációja volt. A természetes vonzást figyelmen kívül hagyó döntés miatt a szóban forgó 20 település 6 különböző egymást átfedő társulásban volt érdekelt oly módon, hogy egy-egy község 2-4 társulásban is tagságot vállalt. A 2003. évi lehatárolási felülvizsgálat során a Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal, a Baranya Megyei Statisztikai Hivatal, valamint a Megyei Önkormányzat egyhangú támogatásával a kistérségek megállapításáról, lehatárolásáról és megválasztásának rendjéről szóló 244/2003(XII.18.) Kormányrendelet alapján, a jogos igényeknek érvényt szerezve, 2004 január elsejétől a szentlőrinci körzet kistérségi státuszt kapott.

Az előzmények alapján érthető, hogy már 2004 májusában teljes területre kiterjedően száz százalékos lefedettséggel létrehoztuk a Szentlőrinci Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulását. Megállapodásunkban rögzítettük, hogy a társulást főként területfejlesztési, egészségügyi és szociális, közoktatási, természet- és környezetvédelmi feladatok ellátására hoztuk létre.

Speciális jellemzője a társulásnak, hogy a 20 társult község földrajzi területe öt, közel azonos nagyságú mikrokörzetre oszlik, és így fedi le a teljes térséget. A mikrokörzetekben az oktatási feladatok ellátása zökkenőmentes, mert a mikrokörzetek közös fenntartású iskolái önkéntesen elláthatják feladatukat. A kistérségben önállóan intézményt működtető településünk nincs, és ez a megállapítás érvényes a székhely város iskoláira is.

Az oktatási ágazat együttműködésének új eleme a Nevelési Tanácsadó létrehozása. A 2004 októberétől hat szakemberrel működő egység tevékenysége az eltelt rövid idő ellenére már érezheti hatását.

Az egészségügyi ellátással kapcsolatos feladatoknál elsősorban a folyamatos központi ügyelet létrehozását és működtetését céloztuk meg. Tapasztalatunk alapján az orvosi készenlét megszüntetése és a központi ügyelet beindítása költségtakarékos és hatékony megoldásnak tűnik.

Az egészségügyi és szociális ellátásban új szolgáltatást vezettünk be, ez a házi sürgősségi jelzőrendszer. Ez a mi esetünkben egy 40 jelzőkészülékből álló egységcsomag, amelynek a fogadó állomása a Szociális Otthon ügyeletén található, a készülékek pedig szükség szerinti időre a rászorultaknál helyezhetők el. Ezen túlmenően egy kistérségi szociális otthon bővítési terveit rendeltük meg, valamint az egyik mikrokörzetben új otthon építését határoztuk el. Egységesítettük a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot is.

A természet- és környezetvédelemi együttműködésünk az állati tetemek gyűjtésére és ártalmatlanítására, valamint a közös hulladékgazdálkodásra terjed ki. Új elem az együttműködésben, hogy a térségben jelentkező nagyobb beruházások esetén a társulási tanácsunk értékeli a környezeti hatásvizsgálati eredményeket és erről állásfoglalást ad ki.

A területfejlesztési feladatkörben a társulás összehangolja a kistérség területén működő önkormányzatok, gazdasági és civil szervezetek elképzeléseit, ezen feladatok tekintetében a társulás Területfejlesztési Tanácsként jár el.

A társulásban rejlő lehetőségek példaszerű felsorolásán kívül fontosnak tartom bemutatni az általunk felépített ágazati bizottságokat. Véleményünk szerint a kistérségek tényleges egységesítését, összefogását ezeken keresztül tudjuk a leghatékonyabban elérni.

Létrehoztunk Területfejlesztési, Környezetvédelmi, Közlekedési és Hírközlési, Egészségügyi és Szociális, Idegenforgalmi és Turisztikai, valamint Oktatási, Közművelődési és Sport Bizottságot. Ezen kívül működtetjük a Pénzügyi és Ellenőrző Bizottságot. A bizottságok a szakterületüknek megfelelően a teljes kistérségre vonatkozóan kidolgozzák a fejlesztési, illetve működési, működtetési koncepciókat, amit a kistérségi tanács elé terjesztenek, és az elfogadott javaslatokat a társult tagok magukra nézve irányadónak tekintik.

Különös fontossággal emelném ki a jegyzői kollégium működtetését. Számunkra a szakszerűség és a törvényesség garanciája a kollégium működése, emellett szakmai, véleményező, előkészítő és javaslattevő szerepet is szánunk a testületnek.

A Többcélú Kistérségi Társulás, mint minden új szervezet még számos új lehetőséget hordoz magában, ugyanakkor még sok kiforratlan eleme van. Érezzük, hogy a valós állapotfeltárások hiányosak, a közös feladatok szakmai hátterének reális számbavétele még nem alakult ki, és a közös tervezést szolgáló adat- és információkezelés sem biztosított. Ennek kiküszöböléséhez úgy kívánunk hozzájárulni, hogy 2005-ben felvállaljuk a kistérségi többcélú társulás tervezési, adat- és információkezelési rendszerének kidolgozását és egy modell kísérlet működtetését.

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu