Intézményirányítás 2000/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

Intézményirányítás 2000/1

II. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Mártonné dr. Csimbók Ildikó jegyző Kisvárda



Kisvárdán a város közel 20 ezer lakosa és a vonzáskörzetben élô további mintegy 70 ezer ember részére nyújtanak közszolgáltatásokat az önkormányzatunk által fenntartott intézmények. A szokásos, alapellátást jelentô óvodák, általános iskolák mellett a város középiskolát, szakközép- és szakiskolát, enyhe értelmi fogyatékos gyerekek általános iskoláját, zeneiskolát, nevelési tanácsadót, 550 ágyas kórházat, bölcsõdét, rehabilitációs napközi otthont, hajléktalanok átmeneti szállását, öregek napközi otthonát, családsegítô és gyermekjóléti szolgálatot is mûködtetô szociális intézményeket tart fenn. Intézményi formában mûködik a hivatásos tûzoltóság, az egészségügyi alapellátás. A kulturális intézmények között a városi könyvtár mellett kiemelkedik a Várszínház és Mûvészetek Háza, amely már tíz éve ad otthont a határainkon túl mûködô magyar nyelvû színházak fesztiváljának. Torontótól Szabadkáig átlagosan 15 magyar nyelvû színház, színtársulat mutatja be produkcióit a Mûvészetek Háza Színháztermében.

A felsorolásból kitûnik, hogy településünk felvállalja a kistérségi szerepkört annak minden terhével, és nem élt a törvényadta könnyebb megoldással a megyei önkormányzat részére történô feladatátadással. Természetesen a körzeti feladatokat ellátó intézmények irányításából jelentôs többletteher hárul az intézményt fenntartó önkormányzat munkáját segítô, szervezô polgármesteri hivatalra és a jegyzôre is. Gondolunk csak a közoktatási és egészségügyi intézményekre vonatkozó jogi szabályozás állandó változására, szövevényeire, a nemzeti alaptanterv, új pedagógiai program elfogadására, az intézményvezetôk kinevezési rendjének változására, az egészségügy területén zajló privatizációra, a teljesítményfinanszírozásra való áttérésre a kórházaknál stb. Az egészet átszövi az intézményi formában ellátott közfeladatoknál tendenciózusan jelen lévô alulfinanszírozás és a feladatellátás minôségi javítása igényének ellentmondása. Szinte minden területen megjelent a szakmai törvény, amely közelgô idôpontokra elôírja az ún. minimumfeltételek megteremtését, korszerû tárgyi, technikai és személyi feltételek biztosítását.

 

Vajon hogyan tudunk majd megfelelni ezeknek a jogszabályi elôírásoknak? Amennyiben a fenntartó önkormányzatok nem kerülnek kedvezôbb finanszírozási körülmények közé, ismét a jegyzônek mint a törvényesség ôrének kell „lekezelnie” a konfliktust, rajta verik el a port, ha eltûri a jogszabályok be nem tartását.

 

Évente 12-15 testületi ülést tartunk, amelyen a napirendek fele, de legalább 4-5 napirend mindenkor valamely önkormányzati intézménnyel kapcsolatos feladatunkkal függ össze. A jegyzônek és a hivatali köztisztviselôi karnak mindenhez értônek kellene lennie, mert városunkban sajátos módon intézményi formában mûködik a több mint ezer lakás és intézmény távhô- és melegvíz-ellátását biztosító üzem, valamint a köztisztasági, parkosítási, parkfenntartási, mezôôri, parkoló-, piac- és vásárüzemeltetési feladatokról is ilyen formában gondoskodunk. Hivatalunk most igyekszik felnôni az új távhôtörvénybôl adódó szakmai feladatokhoz. Már megindítottunk egy tárgyalásos közbeszerzési eljárást a távhôrendszer korszerûsítésére. Február 1-jétôl várhatóan intézményi formában kezdi meg mûködését az ún. Idegenforgalmi és Szabadidô Centrum. Ennek keretei között önkormányzati tulajdonú nyári szabadtéri strand és uszoda, fedett tanuszoda, városi tornacsarnok, lovaspálya, motel és étterem mûködik majd. Jelenleg e feladatok egy részét a Polgármesteri Hivatalban mint ágazati feladatot mûködtetjük, amely igen távol áll a klaszszikus közigazgatási feladatoktól, de közel egy évtizede eredményesen megbirkózunk ezzel is.

 

Az önkormányzat a Polgármesteri Hivatal útján bonyolítja az intézményeit érintô jelentôsebb beruházásait. Így beruházások és közbeszerzések területén is szakértelemre kellett szert tenni. 1992–1999. között a városi kórházban közel kétmilliárdos rekonstrukció történt az építészeti, gépészeti és orvostechnológiai területen, százmilliós nagyságrendûnek várható a távhôrekonstrukció. Számos új létesítmény megépítését és mûködtetésének megszervezését (tornacsarnok, tanuszoda) ugyancsak a hivatalnak kellett bonyolítania.

 

Természetesen a felsorolt intézmények mûködtetése és szinte folyamatos racionalizálása mellett rendszeresen gondoskodnunk kell az intézményeink törvényességi ellenôrzésérôl, amelynek ütemterv szerint eleget is teszünk.

 

Írásom a teljesség igénye nélkül készült, magán viseli az átalakuló és sajátosan kisvárdai intézményi arculatot.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu