A Pécsi Többcélú Kistérségi Társulás munkájáról és terveiről 2005/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Baranya Megye / Cikkek

A Pécsi Többcélú Kistérségi Társulás munkájáról és terveiről 2005/1

VII. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Füziné Kajdy Zita A Pécsi Többcélú Kistérségi Társulás elnöke



A kistérségünk Baranyában, Magyarország legdélibb megyéjében fekszik.

A pécsi kistérség a megyei, és az országos vizsgálatok, értékelések szerint az egyik legfejlettebb kistérség. Dinamikus, urbanizált jellegű, a régióban centrális helyzetű és  elsősorban Pécsnek köszönhetően  majdhogy minden tekintetben meghatározó jelentőségű a Dél-Dunántúlon. Népessége Baranya megye népességének közel ötven százaléka 39 településen, de a társadalmi-gazdasági fejlődés legtöbb területén ennél nagyobb súllyal van jelen. A települések nagy része aprófalú, 1000 fő alatti, illetve sok az 500 fő alatti település. Sokszor nehéz összeegyeztetni a nagyváros és az aprófalvak igényeit, lehetőségeit.
Már a megalakulás sem volt szokványos. Nem a város kezdeményezte, hanem a területen működő területfejlesztési önkormányzati társulások elnökei. Pécs Megye Jogú Város mindig támogatta elképzeléseinket és a város vezetése segítette is munkánkat, de hangsúlyozta, hogy nem akarja irányítani a társulást mivel a nagyváros probléma köre teljesen más mint az aprófalvaké, és azt azok ismerik, akik ott élnek, ott dolgoznak. Tovább bonyolította helyzetünket az a tény, hogy a települések, bár minden település tagja egy-két önkormányzati társulásnak ebben a körben még soha nem voltak együtt, sőt a kistérségi lehatárolás is változott ebben a térségben. A korábbi pécsi statisztikai körzetből kivált a szentlőrinci agglomeráció 20 településsel, illetve a határok mentén volt némi átjárás, így maradt 39 település a pécsi kistérségben 2004. január 1-jétől. A változásokra felkészülve 2003. december 9-dikén megalakult a Pécs és Környéke Területfejlesztési Önkormányzati Társulás azzal a szándékkal, hogy ha ismertté válnak majd a kormány szándékai, a települések már közösen tudjanak reagálni.
A Pécsi Kistérségben a települések együttgondolkodásának azonban már volt előzménye, az érintett települések 2000-ben Pécs városával együttműködési megállapodást írtak alá, hogy közösen, hatékonyabban szolgálják az önkormányzatok a térségben élő lakosságot. A 2004-es esztendő az átalakulások jegyében telt el. Mindig próbáltunk igazodni a jogszabályi előírásokhoz néha azokat beelőzve is. A nehézségek ellenére a társulásban résztvevő önkormányzatok aránya 100%-os. A résztvevő önkormányzatok sok probléma megoldását várják a társulástól. A havi rendszerességgel megtartott társulási üléseken mindig felvetődik valamilyen új feladat, amelynek megoldását a tagok társulási keretek közt szeretnék megoldani.
A Társulás 2004. március elsejétől Szolgáltató Irodát működtetett, amely kezdetben a korlátozott anyagi források miatt területfejlesztési feladatokat tudott csak ellátni. A térség 39 önkormányzata egyetértett abban, hogy a szervezet továbbfejlesztve alkalmas arra, hogy modellértékű Komplex Többcélú Társulás létesüljön, így átalakultunk Pécsi Többcélú Kistérségi Társulássá. A Társulásban megvan az egyetértés és igény arra, hogy közösen lépjenek fel az önkormányzatokat érintő minden kérdésben (igazgatási, közszolgáltatási, terület-, és vidékfejlesztési). A Pécsi Többcélú Kistérségi Társulás önkormányzataiban egységes az új, közigazgatási reform iránti elkötelezettség, ennek megfelelően, bár nagyon szigorúak voltak a feltételek, 2004. június 30-ig benyújtottuk pályázatunkat a 65/2004.(IV. 15.) kormányrendelettel kiírt felhívásra, a 80-120 milliós kategóriára. A pályázaton 95 millió Ft támogatást nyertünk.
A támogatási összegek felhasználását nehezíti a közbeszerzési törvény alkalmazása, hiszen majdnem minden beszerzés a kötelező összevonás értelmében a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozik. A közoktatási feladatok vonatkozásában legjelentősebb kiadás az iskolabuszok beszerzése. A társulás működési területén 5 db iskolabusz beszerzésére lenne igény. A fennmaradó összegből a pedagógiai szakszolgálati feladatok ellátását, szervezését kell megoldanunk. Az idő rövidsége miatt ezeket a feladatokat még nem tudjuk önálló, saját apparátussal ellátni, így kiszerződjük a jelenleg ellátó megyei, illetve városi intézet felé. Későbbi tervünk természetesen az, hogy kistérségi keretek közt oldjuk meg a pedagógiai szakszolgálati feladatokat. Kistérségi keretek közt kívánjuk megvalósítani a szakmai szolgáltatások ellátását (1993. évi LXXIX. törvény 36.§.), a tanügyi igazgatási tanácsadói, szakértői tevékenységet, illetve közösen szeretnénk pedagógiai tárgyú pályázatokat benyújtani és megvalósításában is szeretnénk közreműködni, ezért együttműködési megállapodást kötöttünk a Pécsi Eötvös Pedagógiai Szolgáltatóval.
A Szociális és Gyermekjóléti feladatok ellátására nyert összeget a szolgálat személyi és tárgyi feltételeinek javítására kívánjuk fordítani. Ezen a téren nagy hiányosságok vannak a kistérség területén. Több önkormányzat esetén a gyermekjóléti feladatok megoldása csak formális, ahol megfelelően látják el a feladatot, ott az önkormányzatnak nagy arányú kiegészítést kell a normatívához hozzárendelnie. Szeretnénk egy egységes szakmailag magas szintű hálózatot kiépíteni, amelyben nagymértékben támaszkodunk a Pécsen működő Gyermekjóléti és Családsegítő Intézmény szakmai támogatására. A hálózat kiépítésének tárgyi és személyi feltételei vannak, amelyet részben pályázati pénzből kívánunk finanszírozni.
Egészségügyi feladatok ellátására nyert összegből a hétközi és hétvégi ügyeleti rendszer kiépítését szeretnénk támogatni. Az ügyeleti rendszer szervezése a Pécs M. J. Város Egyesített Egészségügyi Intézmények keretében történik. Az intézetet a vidéki kijárások elősegítésére egy kistérségi ügyeleti gépjárművel látjuk el.
A települési hulladékgyűjtési és kezelési feladatokra nyert összegből kívánjuk elkészíttetni a kistérséghez tartozó települések helyi hulladékgazdálkodási terveit, illetve komplex regionális hulladékgazdálkodási rendszer kialakítását kívánjuk megoldani, a Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Programhoz történő csatlakozással. A kistérség területén lévő elhagyott hulladéklerakók, illetve a Mecsek-Dráva Programban bezárandó lerakók felmérése, a rekultivációhoz szükséges előkészületek megtétele is a pályázati pénzből kerül finanszírozásra.
A területfejlesztési feladatok ellátására elnyert támogatásból elkészítettjük a kistérség komplex területfejlesztési programját, a kistérség turizmus fejlesztési programját és különösen nagy hangsúlyt helyezünk az úthálózat fejlesztési programjának elkészítésére.
A Pécsi Kistérség úthálózatának állapota elmarad az európai uniós színvonaltól. Az eddig elkészült fejlesztési programokban kiemelt fejlesztési célként jelenik meg az úthálózat fejlesztése. A térség nem rendelkezik a térségi úthálózat állapotára vonatkozó állapotfelméréssel, sem az egyes útszakaszokra vonatkozó kiviteli tervekkel. Jelen pályázati támogatás keretében lehetőség nyílik a kistérség úthálózat fejlesztési programját előkészítő dokumentumok elkészítésére. A feladat megoldásában a Baranya Megyei Közútkezelő Kht.-val kívánunk szorosan együttműködni.
Eddig a többcélú pályázat által „diktált” feladatokról szóltam. A kistérség azonban nem állt meg itt. Pályázatot nyújtott be a Kistérségi Munkaügyi Paktum megvalósítására, amelyben szorosan együtt kívánunk működni a Baranya Megyei Munkaügyi Központtal, a térség nagy foglalkoztatóival, és képző intézményeivel. Együttműködési megállapodást írtunk alá a Pécsi Tudományegyetemmel arra vonatkozóan, hogy az egyetem által képzett település menedzser, regionális politika hallgatóknak biztosítjuk a szakmai gyakorlatot.
A tagönkormányzatokban már megfogalmazódott, hogy közösen oldjuk meg a belső ellenőrzési feladatokat. A társulási megállapodásunkat ennek megfelelően módosítottuk, és bár jelenleg még nincs apparátusunk a feladat ellátására, de a munka kiszerződésével elindulunk és menet közben saját belső ellenőrzési munkacsoport kiépítésével kívánunk eleget tenni ennek az elvárásnak.
Felmerült a közbeszerzési törvényből adódó önkormányzati feladatok társulás útján történő megoldása, és adósság behajtó iroda közös fenntartása is terveink között szerepel.
Közös informatikai rendszer kiépítésére nyújtottunk be pályázatot. Igényként fogalmazták meg a települések olyan informatikus alkalmazását, amely a települések számítógép parkját felügyelné. Együttműködési megállapodást kötöttünk a Drávanet Rt.-vel kistérségi információs portál üzemeltetésére, illetve önkormányzati portálok kialakítására.
A bűnmegelőzés terén is szeretnénk együttműködni, itt is készítettünk pályázatot.
Pécs és környéke lelkesen indult el a közigazgatási reform útján . Amennyiben a többcélú kistérségi társulások törvényi szabályozása stabilizálódik és kiszámíthatóvá válik, és így figyelmünket a közösen hatékonyabban megoldható feladatok felé tudjuk fordítani, akkor az eddig végzett munkánk és lelkesedésünk nem volt hiábavaló és nagy lépést tettünk egy gazdaságosan és szakmailag jól működő, az állampolgár szolgáló közigazgatás kiépítése felé vezető úton.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu