Győr-Moson-Sopron Megye Önkormányzatának gazdasági és humán programja, 2007–2010 2007/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Győr-Moson-Sopron Megye

Győr-Moson-Sopron Megye Önkormányzatának gazdasági és humán programja, 2007–2010 2007/2

IX. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Koczkásné Sipőcz Katalin; S. Encsyné dr. Nánási Ágnes



A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 91. § (1) bekezdése értelmében az önkormányzat meghatározza gazdasági programját. Ugyanezen törvény 91. § (7) bekezdése alapján a programot a testület az alakuló ülést követő hat hónapon belül fogadja el, ha az egy választási ciklus idejére szól.

 

 

A megyei önkormányzat 2007–2010 közötti időszakra megfogalmazott gazdasági és humán programjának összeállításánál figyelembe vettük, hogy a jelenlegi szabályozó rendszer folyamatos változása olyan sok bizonytalansági tényezőt tartalmaz, amely miatt az elkövetkezendő időszakra teljes részletezettséggel meghatározott tervet nem, csupán általános és egyes esetekben csak főbb elgondolásokat rögzítő programot lehetett összeállítani. Mindebből következik, hogy az anyagban szereplő terv a megvalósítás során valószínűsíthetően folyamatosan változik.

 

A gazdasági és humán program három nagy fejezetből áll.

 

Megyepolitikai elvek

 

A megyepolitikai elvek között megfogalmazásra került, hogy a közgyűlés – a területi önkormányzati szerepköre erősítésével, kötelező feladatai mellett önként vállalt feladatai ellátásával – célul tűzi ki a lakosság közszolgáltatási színvonalának megőrzését és lehetőség szerinti emelését. A megyei önkormányzatnak a közigazgatási rendszerben betöltött szerepe indokolja, hogy a jogilag biztosított hatáskörénél szélesebb – kezdeményező, területi szemlélettel koordináló, érdekfeltáró és érdekérvényesítő – tevékenységgel segítse elő a középszint stabilitását. A megyei önkormányzat területi önkormányzatként való meghatározása megköveteli a koordinációs és együttműködési tevékenység erősítését.

 

A megye 1996-ban elfogadott komplex fejlesztési koncepciója és területfejlesztési programja összegezték mindazokat a megye egész területére kiterjedő ágazatfejlesztési elképzeléseket, valamint a megye egyes térségeire készült terveket, amelyek megalapozták a megye fejlesztési stratégiáját. Az azóta bekövetkezett változások már nem teszik lehetővé ennek aktualizálását, hanem megkívánták egy új fejlesztési koncepció és program elkészíttetését.

 

Gazdasági program

 

A gazdasági program fejezetben bemutatásra került a megye jelenlegi állapota és a megyei folyamatok értékelése, ezen belül a településszerkezeti és földrajzi adottságbeli változások, az idegenforgalom, a megye környezeti állapota, az épített környezet és a műszaki infrastruktúra helyzete. A műszaki infrastruktúra fejlesztésével kapcsolatosan a megyét érintően ismertettük a Közlekedésfejlesztési operatív programban szereplő fejlesztéseket, nagyprojekteket, az ezeken kívüli mielőbbi megvalósítandó fejlesztéseket az országos közutak és a térségi jelentőségű önkormányzati utak, valamint a határközeli utak újjáépítése tekintetében. Kitértünk a nemzetközi és regionális jelentőségű kerékpárutakra, az önkormányzati tulajdonú folyami hidak rekonstrukciójára, korszerűsítésére. Kiemelten figyelemmel kísérjük a „Fertőtérség fenntartható közlekedése” – Ausztriával közös ernyőprojektet. A megyénkben 3 nagy jelentőségű logisztikai bázis található, szárazföldön a soproni Ro-La terminál, vízen a Győr-Gönyü Kikötő (Ro-Ro terminál), levegőben a péri repülőtér, melyeknek a további fejlesztése érdekében minden lehetséges fórumon fellépnek megyénk politikusai és szakemberei.

 

E fejezeten belül szóltunk a megyei önkormányzat gazdasági programját képező elképzeléseiről és eszközeiről. Bemutattuk a megyei önkormányzat gazdálkodásának feltételrendszerét és pénzügypolitikáját, továbbá a vagyoni kört és a vagyonhasznosítás irányelveit. A területrendezési és területfejlesztési tevékenységünk következő ciklusra szóló terveit külön kiemeltük az idegenforgalom, a környezetvédelem, a kistérségekkel való együttműködés, a települési, térségi és régiómarketing területén.

 

E fejezetben értékeltük még a meglévő nemzetközi kapcsolatainkat és fejlesztésének irányvonalát is.

 

Tekintettel arra, hogy a pénzügypolitika az alapja a kötelező és nem kötelező feladatok számbavételének, illetve azok lehetőség szerinti finanszírozásának, ezért a folyamatos megszorító intézkedések nyomása alatt ennek tervezéséről bővebben szólunk.

 

A megyei önkormányzat pénzügypolitikája az éves költségvetésben kerül meghatározásra. A költségvetés összeállítása és végrehajtása során alapvető feladat a pénzügyi stabilitás biztosítása, amely 2007-ben – és várhatóan a ciklus alatt is – csak jelentős mértékű működési célú hitel betervezésével valósulhat meg.

 

A korábbi években végrehajtott szervezési, szervezeti változásokon túl halaszthatatlanná vált a gazdálkodás további racionalizálása; feladatátszervezés, létszámcsökkentés és a gazdálkodási források felhasználásánál további takarékossági intézkedések megtétele. Ennek keretében az intézmények támogatását a 2006. évi kiadási szint 10%-ával, a hivatal költségvetését 14%-kal csökkentettük; valószínű, hogy hasonló támogatást mérséklő intézkedésekre a további években is sor kerül.

 

A csökkentésre az intézmények által tett javaslatok alapján, egyedi egyeztetéseket követően került sor annak figyelembevételével, hogy a kötelező feladatellátás jelentős mértékben nem sérülhet; a tervezés ezen módszere a következő évek gyakorlatát fogja képezni.

 

A korábbiaknál is nagyobb figyelmet kell fordítani az intézményi létszámkeretek pontos meghatározására az elvégzendő feladatok és a költségvetési lehetőségek függvényében. A jelenlegi központi szabályozórendszer biztosította pénzügyi lehetőségek kiegészítéseként törekedni kell a bevételek növelésére, és átgondolt pénzügypolitikával meg kell hozni azon döntéseket, melyekkel hoszszú távon is biztosítani lehet a megyei önkormányzat gazdálkodásának pénzügyi egyensúlyát.

 

A támogatások elnyerése érdekében megfelelő színvonalú pályázatok összeállítása szükséges, amelyek az egyes ágazatok szakmapolitikai elképzeléseivel összhangban állnak, és segítik a gazdasági és humán programban meghatározott feladatok megvalósítását.

 

A pénzügyi helyzet szükségessé teszi az önkormányzati kincstári finanszírozási rendszer továbbfejlesztését is.

 

Humán program

 

A humán program a megyei önkormányzat fenntartásában működő intézmények tevékenységét, feladatellátási kötelezettségét, továbblépési lehetőségét ismerteti. Köztudott, hogy a megyei önkormányzat fő feladata a kialakult intézményi rendszer működtetésének biztosítása. Ez az évek során folyamatosan csökkenő költségvetési finanszírozás mellett egyre nehezebb feladatot jelentett és jelent. A biztonságos működést és kiegyensúlyozott gazdálkodást csak szigorú takarékossági intézkedésekkel és az intézményvezetők takarékos szemléletű gazdálkodásával lehet biztosítani.

 

Kulturális igazgatás területén az elmúlt időszak egyik legnagyobb fenntartói vállalkozása volt a Bartók Béla Megyei Művelődési Központ rekonstrukciós munkálatainak befejezését követően az intézmény átalakítása közhasznú társasággá, mely működőképességét az idő igazolta.

 

A 2007. évi tervezés egyik megkerülhetetlen feladata a megyei múzeumi szervezet átszervezése, továbbá egyes muzeális intézmények szakmai átsorolása a takarékosság és a költségcsökkentés jegyében.

 

A szociális ellátás területén elmondható, hogy a közelmúltban sikerült az ellátottak elhelyezési körülményeit nagymértékben javítani. További cél a megyei önkormányzat szociális szolgáltatástervezési koncepciójában megfogalmazottak szerint tovább folytatni az intézményi felújítást és korszerűsítést, valamint a pályázati rendszer igénybevételével a lakóotthoni beruházást.

 

A megyei közgyűlés által 2006-ban elfogadott gyermekvédelmi szakellátási tervben több, a megyei rendszert érintő rövid és hosszú távú fejlesztési cél és javaslat szerepel, amelyek megvalósíthatóságát azonban a megyei önkormányzat jelenlegi költségvetési helyzete megnehezíti.

 

A közoktatási területen a saját fenntartású közoktatási intézményeinkben a fenntartási és működtetési stabilitás megtartása és emellett a szolgáltatások tartalmi megújítása, korszerűsítése a fő feladat.

 

A törvényi kötelezettségnek megfelelően a közoktatási rendszer megyei keretét a közoktatásifeladat-ellátási, intézményhálózat- működtetési és -fejlesztési terv biztosítja, melynek aktualizálása a 2006. évben megtörtént. A megyei önkormányzat meghatározta abban a fejlesztési irányokat és a követendő célokat, valamint erre a dokumentumra építi azokat a szakvéleményeket, melyeket a települési önkormányzatok feladatellátási gyakorlatának átalakításához kiad. Az egészségügyi ellátás területén a következő ciklusban – már annak első évében is – a megyei önkormányzatnak a fenntartásában lévő kórházzal együttműködve jelentős átalakítást kell elvégezni az intézményi működtetésben.

 

A Petz Aladár Megyei Oktató Kórház tevékenységét, működési feltételeit jelentősen befolyásolják a strukturális, finanszírozási és gazdasági szabályozók változásaira vonatkozó jogszabályok.

 

Látható, hogy a változások rendkívüli gyorsasággal, ugyanakkor bizonytalanul, logikailag nagyon nehezen követhető módon zajlanak, és az ágazat is nagyon differenciált gazdasági szerkezetű. Az alkalmazkodási folyamat is rendkívüli mértékben nehezített, hiszen az állandó, stabil ellátás biztonságát nyújtva kell az átalakítást végrehajtani jelentősebben bevonható többletforrások nélkül, megszorításokkal.

 

A kötelező feladatok mellett önként vállalt feladatként tartalmazza a program a Nemzetiségi Nap megrendezését, valamint a Győr-Moson-Sopron Megyei Kábítószerügyi Egyeztető Fórum működtetését, melyeket továbbra is kiemelt feladatának tekint a megyei önkormányzat.

 

Összefoglalva megállapítható, hogy a változó jogi és pénzügyi környezetre figyelemmel törekszünk a program gyakorlati megvalósítására, a konkrét döntésekkel történő végrehajtásra. ■

 

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu