A hatékony fejlesztés kulcsa a tapasztalatok hasznosítása

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Megvalósult Projektek

A hatékony fejlesztés kulcsa a tapasztalatok hasznosítása

IX. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Adminisztrátor



Az EU-csatlakozást követően a hazai önkormányzatok előtt kiemelkedő lehetőségek nyílnak arra, hogy jelentős pénzügyi erőforrásokhoz juthassanak a társadalmi szolgáltatásaik modernizációjához és bővítéséhez, amelyek alapját elsősorban korszerű, új típusú IT rendszerek bevezetése jelenti. Az EU regionális politikája, az azokhoz kapcsolódó strukturális alapok intézkedései, illetve az EU Bizottság által meghirdetett felzárkózási programok ezek megteremtéséhez azonban csak lehetőséget biztosítanak, a megvalósításhoz nélkülözhetetlen az önkormányzatok aktív és szakszerű szerepvállalása.

 

 

Az Albacomp tapasztalatai szerint az önkormányzatok akkor tudnak a lehetőségekből a gyakorlatban is működő rendszert hatékonyan létrehozni és hasznosítani, ha olyan szakmailag és pénzügyileg jól megalapozott koncepciókat hoznak létre a pályázatokhoz, amelyek a helyi igényeknek megfelelően alkalmazzák a máshol már jól működő hasonló rendszerekkel szerzett tapasztalatokat. Ezt teszi az Albacomp is, amikor egy-egy új informatikai rendszer kialakításakor a teljes körű informatikai szakmai tudása mellé latba veti az önkormányzatok működéséről és igényeiről szerzett több évtizedes ismereteit.

 

Példaértékű megoldások

 

2007. március 31-én adta át az Albacomp Hódmezővásárhely új elektronikus önkormányzati rendszerét, amely révén egyszerűsödik a hivatali ügyintézés mind az önkormányzati munkatársak, mind az ügyfelek részére, másrészt a városi portál fejlesztésével a polgárok és a vállalkozások a jelenleginél is szélesebb körben férhetnek hozzá hasznos információkhoz. A Magyarországon futó e-önkormányzati projektek között egyedülálló módon Hódmezővásárhelyen épült ki az önkormányzati rendszer és az országos Ügyfélkapu közötti kapcsolat, amely eredményeként az ügyfelek már ma is a szolgáltatások széles körét tudják elérni.

 

A projektben elkészült az Elektronikus ügyintézési és előjegyzési rendszer (www.hodmezovasarhely. hu), amely az önkormányzat által meghatározott ügytípusok esetében lehetővé teszi az ügyiratok elektronikus kitöltését, fogadását és feldolgozását, az ügyek elektronikus kezelését, illetve nyomon követését. A térinformatikai modul a hivatali ügyintézők munkáját támogatja a térinformatikai támogatást igénylő ügyek végrehajtásában (pl. építéshatósági ügyek kezelésekor), valamint a városi portálon keresztül hasznos információkat — például térképi adatok megtekintését, keresési lehetőséget — nyújt a külső felhasználók számára. A megújult portál bővebb információkkal szolgál a városban és térségében zajló eseményekről. Ezen túlmenően a portál biztosítja az azonosított felhasználók számára az elektronikus ügyintézési szolgáltatásokhoz való hozzáférést is.

 

Elektronikus önkormányzat Esztergomban

 

2007. március 31-én zárta az Albacomp Esztergom elektronikus önkormányzati rendszerének kiépítését, amelynek köszönhetően a város hat pontján elektronikus terminálokon keresztül érhetik el a lakosok az önkormányzati szolgáltatásokat és a várossal kapcsolatos hasznos információkat. Ebben a projektben is elkészült az Elektronikus ügyintézési és előjegyzési rendszer (www.esztegom.hu), amely itt is az önkormányzat által meghatározott ügytípusok esetében lehetővé teszi az ügyiratok elektronikus kitöltését, fogadását és feldolgozását, az ügyek elektronikus kezelését, illetve nyomon követését. Emellett vezeték nélküli internetelérést biztosító (WIFI) rendszer is kiépült a város főterén, amely bárki számára lehetővé teszi a világháló használatát az erre alkalmas készülékek segítségével.

 

Önálló rendszerekkel

 

Az Albacomp az államigazgatási szektoron belül kiemelt fontosságot tulajdonít az önkormányzatoknak, ennek megfelelően speciális megoldást dolgozott ki működési folyamataik informatikai támogatására. Az Önkormányzati munkát támogató rendszer (ÖMTR) a választott testületek demokratikus döntéshozatali folyamatát kíséri végig, a tervezéstől a testületi munka hivatali, bizottsági előkészítésén át egészen a hozott döntések dokumentálásáig, sőt a végrehajtás számonkérésében is segítséget nyújt. A megoldás sikerrel alkalmazható a kistérségi társulások irányító testületeinél, értekezleteken alapuló intézményvezetési modellben is. Az Albacomp e rendszereit az ország számos pontján használják a legkülönbözőbb feltételek közt működő önkormányzatoknál, köztük Százhalombattán, Sopronban, Pécsett, a Homokháti kistérségben, Dunavecsén, Romonyán, Budapest XIII. kerületében, Balatonföldváron, Makón, Kőszegen és még sok más településen.

 

A rendszer része az Iktató-ügyiratkezelő modul, amely kezeli az iratok, dokumentumok teljes életciklusát a hivatali munkafolyamaton keresztül, kezdve azok érkeztetésétől, a szignáláson és iktatáson át, egészen az ügyintézés és kiadmányozás végrehajtásáig, majd azt követő irattárba helyezésig és az abból történő selejtezésig. Az önkormányzati Portál modul a nyilvános külső oldalak és a belső folyamatokat megjelenítő belső oldalak révén a hivatali munka egységes megjelenését szolgálja, de ez képezi az elektronikus ügyintézés kapuját is. A hivatal és az intézményhálózat napi finanszírozásának folyamatát Kiskincstári modul teszi követhetővé, a költségvetés tervezésének folyamatát pedig a Költségvetés-tervező modul biztosítja.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu