Minőségi munka a Somogy Megyei Önkormányzati Hivatalnál 2005/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

Minőségi munka a Somogy Megyei Önkormányzati Hivatalnál 2005/3

VII. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Vörös Tamás dr.
főjegyző


A Somogy Megyei Önkormányzati Hivatalnál 1999-től folyik minőségirányítási munka. 2000 elején került sor – a megyei önkormányzati hivatalok közül elsőként – az EN ISO 9001:1994-es minőségbiztosítási rendszer bevezetésére, és külső szervezet általi auditálására. A hivatal minőségi működését azóta az évenként megtartott belső és külső auditok igazolják.

2000-től folyamatosan figyelemmel kísérjük a minőségfejlesztés területén bekövetkező változásokat, és annak tapasztalatait igyekszünk működésünk során is hasznosítani. Ennek eredményeként vezettük be 2002-ben az EN ISO 9001:2000-es szabványt. Minőségirányítási rendszerünket úgy alakítottuk ki, hogy az biztosítsa a gazdaságos, hatékony és rugalmas működést.
Az ISO minőségirányítási rendszer működtetésének előnye, hogy „kényszerpályára” tereli az egyes dokumentumok és eljárások kezelését, a nyilvántartások precíz vezetésére ösztönöz, kezeli a változásokat és a szervezet működése során felmerülő problémákat.
Minőségügyi rendszerünk továbbfejlesztése érdekében 2004. decemberében már harmadik alkalommal került sor az Európai Unió által az EFQM (Európai Minőségmenedzsment Alapítvány) modell alapján a közigazgatási szervek részére kidolgozott az Általános Értékelési Keretrendszer (CAF) követelményei szerint összeállított kérdőíves felmérésre a hivatal dolgozói körében. Az ISO minőségirányítási rendszer kiépítéséhez hasonlóan a megyék között elsőként mértük fel működésünk színvonalát CAF modell alkalmazásával.
Az Általános Értékelési Keretrendszer célja, hogy meghatározott kritériumok vizsgálatán keresztül a szervezet tevékenységében rejlő, annak eredményességét és hatékonyságát leginkább befolyásoló problémák azonosíthatók és értékelhetők legyenek. A CAF kilenc értékelési kritériumot tartalmaz, amelyek együtt egy logikus és átfogó keretet alkotnak, lehetővé téve a közigazgatási szervezet tevékenységeinek, működésének felmérését. A kilenc fejezetből öt méri le azokat a folyamatokat (adottságokat), amelyeket a hivatal azért végez, hogy kiváló teljesítményt tudjon nyújtani. Négy további kritérium a szervezet által elért eredmények mérését célozza meg.
A Somogy Megyei Önkormányzati Hivatalnál a CAF modell követelményei szerint összeállított kérdőívet köztisztviselőink önállóan, anonim módon töltik ki. Abból a célból, hogy pontos, alapos, elfogultságtól mentes eredményt kapjunk, a kérdőívek feldolgozását külső szakértő cégre bíztuk, annak ellenére, hogy ez a legköltségesebb módja az értékelésnek.
Mivel a Somogy Megyei Önkormányzati Hivatalnál már harmadik alkalommal került sor adatfelvételre, ez alapján össze tudjuk vetni a hivatal teljesítményét korábbi eredményeinkkel, illetve más közigazgatási szervek teljesítményével. Célunk, hogy a hivatal tevékenységét szubjektíven értékelő CAF modell szerinti rendszeres felmérés, valamint az objektív minőségirányítási rendszer együttes, egymást kiegészítő működtetésével biztosítsuk, illetve fejlesszük minőségi működésünket.
A CAF felmérések fokozatos, lassú ütemben emelkedő eredményeket mutatnak. Hivatali erősségként továbbra is azokat a hivatali szervezeti vagy működési sajátosságokat tekintjük, amelyek a dolgozók megítélése szerint átlagon felüliek, és vagy megőrizték az elmúlt év(ek)ben megállapított kedvező pozíciót, vagy a fejlődés ütemét tekintve kiemelkedő eredményeket értek el.
Az erősségekhez hasonlóan a hivatal fejlesztendő területei többnyire a korábbi felmérések során tapasztalt gyengeségek ismétlődését jelzik, bár a hivatal működésével kapcsolatosan csupán relatív szervezeti gyengeségekről beszélhetünk.
A számtani átlagot meghaladó eredmények, valamint más hivatalokkal történő összehasonlítás alapján joggal állítható, hogy a Somogy Megyei Önkormányzati Hivatal adottságai és működésének eredményessége kedvező. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy továbbra is folyamatos feladatunk működésünk színvonalának emelése.
A felmérés alkalmazásával bármely közigazgatási szerv képes lesz saját szervezeti „erősségeinek” és „gyengeségeinek” meghatározására, s ennek eredményeként a teljesítményének továbbfejlesztésére irányuló javaslatok megfogalmazására, és megvalósítására. Így a CAF alkalmazása Magyarországon is lehetővé teszi, hogy egységes követelményrendszere alapján egyfajta kiválóság modellt nyújtson a közigazgatási szervek számára.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu