Kerékpárosbarát Település 2010

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Pályázatok

Kerékpárosbarát Település 2010

évfolyam, lapszám
Szerző(k):
Adminisztrátor



Beérkezési határidő: 2010. szeptember 30.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium meghirdeti nagyközség, község; város; valamint megyei jogú város és fővárosi kerület kategóriákban a „Kerékpárosbarát Település 2010” címeket.

A kerékpáros forgalom részarányának növelése az Európai Unió legtöbb országában, így Magyarországon is kormányzati célkitűzés. Ennek eredményeként a tagállamok egy részében a kerékpározás már ma is jelentős mértékben hozzájárul a környezetbarát, fenntartható közlekedéshez. A kerékpározás a városi közlekedésben az egyik legalacsonyabb helyigénnyel rendelkezik, a leggyorsabb rövidtávon, mert nem kell számolni a közlekedési dugókkal és a parkolóhely keresésre fordított idővel. A kormányzat mindezek alapján bátorítja a települések kezdeményezéseit a kerékpárosbarát környezet és infrastruktúra kialakítására. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az életmód és a környezet pozitív változásainak további támogatása érdekében a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériummal, az Egészségügyi Minisztériummal és civil szervezetekkel közösen 2007-ben kidolgozta a „Kerékpáros Magyarország Programot”, hiszen a kerékpározás egyaránt értelmezhető a közlekedés, a környezetvédelem és az egészségmegőrzés hatékony eszközeként is. A programban rögzítik, hogy a kerékpározás fejlesztésének egyik legfontosabb alapegysége a település, így a fejlesztési támogatások döntően erre a közigazgatási szintre érkeznek.

A támogatások településenként eltérő közegben fejtik ki hatásukat, mert a kerékpáros közlekedés aránya a különböző településeken, az infrastruktúrától, a kerékpározás támogatottságától és a lakosság társadalmi hagyományaitól függően jelentős mértékben szór. A különböző méretű és helyzetű településeken egyaránt meg kell teremteni a kerékpárosbarát környezetet, az egyenlő esélyeket. A közlekedési tárca célja, hogy a pozitív kerékpárosbarát települési példákat, megoldásokat felkutassa és tapasztalataikat feldolgozza, illetve mintaként átadja, továbbá, hogy a rendszerszerű fejlesztéseket jutalmazza.

A Kerékpárosbarát Település pályázat kidolgozásakor az Európai Kerékpáros Szövetség által ajánlott Cities for Cyclists hálózat tapasztalataira, a Bypad rendszerre, a hazai Útügyi Műszaki Előírásokra és a Kerékpárosbarát Települések és Munkahelyek konferenciákon elhangzottakra alapozva határoztuk meg a kritériumokat, ezért az egyéni Bypad auditálás segítséget nyújthat a sikeres pályázáshoz, a stratégia, az ÚME betartása pedig az infrastruktúra fejlesztés területén jelent előnyt. A pályázat kidolgozásában és értékelésében részt vesznek országos kerékpáros civil szervezetek képviselői is.

A kerékpárosbarát környezet a gyakorlatban többek között, a következőket jelenti:
– a kerékpározás integráns része a település fejlesztési koncepcióinak és területrendezési terveinek, fejlesztési – üzemeltetési rendszereinek
– kerékpáros úthálózat (kerékpársávok, kerékpárutak, kerékpárosbarát közutak),
– kerékpárparkolók, -tárolók megfelelő rendszere,
– a település által fenntartott intézményekben, a településen szervezett eseményeken a kerékpározás oktatása, népszerűsítése folyik,
– a településen támogatott és intenzív kerékpáros közösségi élet folyik,
– a kerékpáros civil szervezetek bevonásra kerülnek az őket érintő döntésekbe,
– a pályázó település együttműködik más önkormányzatokkal is, illetve nemzetközi kezdeményezések részese kerékpáros fejlesztések kapcsán.

A közlekedési tárca idén hirdeti meg negyedik alkalommal a „Kerékpárosbarát Település” pályázatot, amely az önkormányzatok e téren alkalmazott példamutató intézkedéseit és kezdeményezéseit díjazza.

Részvételi feltételek:
Az Önkormányzatok önállóan pályázhatnak, illetve amennyiben az Önkormányzat nem kíván pályázni, a településen működő civil szervezetek is pályázhatnak a település nevében. Ebben az esetben az önkormányzat hozzájárulását kérjük, mellékeljék.
Olyan települések pályázhatnak, amelyek településfejlesztési koncepciójában, településrendezési tervében a kerékpáros infrastruktúra kellő hangsúllyal szerepel.

A pályázat elbírálása során az alábbi szempontokat vesszük figyelembe:
a kerékpáros stratégia (a kerékpározás szerepe a fejlesztési koncepciókban, tervekben, önkormányzati szervezetben),
a kerékpáros infrastruktúra és szolgáltatások minősége, karbantartása,
szemléletformálás, a kerékpározás népszerűsítése, promóciója,
kerékpárhasználat terén elért eredmények a településen.

A pályázni az alábbi kategóriákban lehet:
A.m egyei jogú város, fővárosi kerület
B. város
C. nagyközség, község

A pályázati adatlap és az információs háttéranyag 2010. április 22-től letölthető az alábbi honlapokról: www.khem.gov.hu, www.kertam.hu

A pályázatokat az alábbi e-mail címre várjuk elektronikusan:
szabo.kristof@kkk.gov.hu
Az e-mail tárgya legyen: Kerékpárosbarát Település 2010.

A mellékleteket és a hivatalos nyilatkozatot postán:
„Kerékpárosbarát Település 2010”
Szabó Kristóf, projekt koordinátor
Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ
Lövőház utca 39.
Budapest
1024

Beérkezési határidő: 2010. szeptember 30, 15.00 óra

Csak a határidőig elektronikusan vagy postán beérkezett pályázatokat, és mellékleteket tudjuk értékelni!

Az eredményhirdetésre előreláthatólag 2010 októberében kerül sor. A nyertesek nevét nyilvánosságra hozzuk. A nyertes pályázók jogosultak a „Kerékpárosbarát Település 2010” elnevezést és emblémát használni.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu