Berlini közigazgatási impulzusok 2007/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Európai Unió

Berlini közigazgatási impulzusok 2007/4

IX. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Dr. Dudás Ferenc A Miniszterelnöki Hivatal szakállamtitkára



Az Európai Unió közigazgatásért felelős főigazgatóinak 48. találkozójára 2007. június 20–21-én, az EU közigazgatásért felelős minisztereinek 13. konferenciájára 2007. június 22-én Berlinben került sor.

 

 

A fõigazgatói találkozó megtárgyalta és véglegezte a miniszteri határozat tervezetét, amelyet a grémium jóváhagyott. A miniszterek határozatát a következõ általános megfontolások adják:

 

  • A közigazgatási együttmûködésnek az európai integráció és a tagállamok közötti kooperáció hatékony mozgatóerejének kell maradnia a jövõben is.
  • Hozzá kell járulni a Lisszaboni Stratégia megvalósításához, annak érdekében, hogy erõsítsük az EU-n belül a gazdasági növekedést és kapacitást, valamint a szociális kohéziót.
  • Fenn kell tartani a jó kormányzás kulcstényezõit.
  • Szembe kell nézni a demográfiai változások okozta új és jelentõs kihívásokkal. A miniszterek megelégedéssel fogadták:
  • Az elmúlt két évben végzett és megerõsített munkát az Európai Közigazgatási Együttmûködés (EUPAN) keretében, amelyet az Európai Közigazgatási Intézet (EIPA) szakmailag támogatott.
  • Az új tagállamok integrációját segítõ megfelelõ szervezeti intézkedéseket.
  • A 2006–2007-es középtávú terv sikeres végrehajtását, amely hozzájárul a Lisszaboni Stratégia megvalósításához.
  • A brit, az osztrák, a finn és a német elnökségek tevékenységét a munkacsoportokon belüli és közötti együttmûködés erõsítéséért.
  • A jó gyakorlatok megosztását, a gyakorlatorientált tanulmányok elkészítését, a Közös Értékelési Keretrendszer (CAF) továbbfejlesztését, valamint a tamperei IV. Európai Minõség Konferencia lebonyolítását.
  • A Nemzeti és Európai Közigazgatások Szakszervezeteivel (TUNED) megkezdett egyeztetéseket az Európai Közigazgatási Együttmûködés keretein belül.

 

A miniszterek az EUPAN alábbi prioritásait erõsítették meg, amelyek meghatározzák a portugál elnökség idején kialakítandó 2008–2009. évi középtávú terv irányait:

 

  • erõsíteni kell a vezetés és a kormányzás hatékonyságát,
  • a demográfiai változások mellett fenn kell tartani a közigazgatás hatékonyságát.

 

Az utóbbihoz kapcsolódóan fontos kiemelni, hogy az Európai Unió tagállamaiban általánosan tapasztalható a személyi állomány elöregedése, még azokban az országokban is, ahol a születések aránya viszonylag magas. Közös tapasztalat az is, hogy a közszektort gyorsabb ütemben érinti az elöregedés, mint a magánszektort. E jelenség is nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy várhatóan 2010–2015 között éri el a legmagasabb mértéket a véglegesen visszavonuló köztisztviselõk aránya.

 

A fentiekhez hasonló tendencia figyelhetõ meg a magyar közigazgatásban is. Egy OECD-jelentés szerint Magyarország azokhoz az országokhoz tartozik, ahol az elkövetkezendõ 10 évben – a középgeneráció hiánya miatt – súlyos munkaerõ-utánpótlási gondok léphetnek fel. Ha részletesen szemügyre vesszük a személyi állomány grafikonon szereplõ korösszetételét, akkor láthatjuk, hogy a legnagyobb arányt a 40 és 60 év közöttiek képviselik, ugyanakkor jelentõs hiány tapasztalható a 30 és a 40 év közötti korosztályoknál. Az államigazgatásban a középgeneráció hiánya sokkal nagyobb mértékû, mint az önkormányzatoknál, ahol a személyi állomány korösszetétele kiegyensúlyozottabbnak tûnik. Érdemes mérlegelni annak helyességét, hogy az egyetemrõl kikerülõ, szakmai tapasztalattal nem rendelkezõ köztisztviselõk az államigazgatási hierarchia legmagasabb szintjén kezdjék el pályájukat. Ha a karriert az államigazgatási szintek közötti elõmenetelnek is tekintjük, nyilvánvalóan nem tartható ez az irány. Az elkövetkezõ idõszak közszolgálati stratégiájának fontos kulcskérdése az, hogy e kihívásra megfelelõ válaszok szülessenek. Rendkívül fontos az is, hogy ne csak életpályát, versenyképes javadalmazást kínáljunk, hanem egy olyan alkotó és innovatív közeget, ahová érdemes jönni, s ahol érdemes maradni.

 

A miniszterek felhatalmazták a fõigazgatókat arra, hogy a prioritások alapján vizsgálják felül a munkacsoporti együttmûködés struktúráját, módszertanát.

 

A fõigazgatói konferencián a tagállamok közigazgatásért felelõs fõigazgatói a miniszteri határozat tervezetének véglegezése mellett öt határozatot hoztak az EUPAN együttmûködés irányainak meghatározására.

 

A közszolgálati jogviszonyban állók kor szerinti összetétele (2006. szept. 1.)

 

Szociális párbeszéd

 

A fõigazgatók elismeréssel fogadták, hogy

 

  • a német elnökség ad hoc munkacsoportot hozott létre a területen, amely megvizsgálta a szociális párbeszéd továbbfejlesztésének lehetséges irányait.
  • Az EIPA tanulmányt készített a szociális párbeszéd EU-s szinten történõ továbbfejlesztésének korlátairól és lehetõségeirõl.

 

A szociális párbeszéd területén egy intézkedési terv is elfogadásra került.

 

Emberierőforrás-gazdálkodási munkacsoport

 

A teljesítményértékelési rendszerekrõl készített tanulmánnyal kapcsolatosan a fõigazgatók kiemelték a teljesítményértékelési rendszerek mûködtetésében rejlõ lehetõségek kiaknázásának jelentõségét a személyi állomány motivációja, az átlátható és egybefüggõ jutalmazási rendszerek, s a karrierfejlesztés kontextusában. A teljesítményértékelési rendszereknek a munkaköri követelményekre kell összpontosítaniuk, olyan egyszerûen és átláthatóan kell kialakítani õket, amennyire lehetséges. A jogintézmény mûködtetése során fontos szerepe van a továbbképzésnek, valamint a rendszer hatékonysága ellenõrzésének.

 

A fõigazgatók támogatják az EU-tagországok közigazgatásai közötti, valamint az Európai Bizottság és a tagállamok közti mobilitás, illetve együttmûködés erõsítését.

 

Innovatív közszolgálati munkacsoport

 

A közös érdeklõdésû területekre kell továbbra is összpontosítani a jövõbeni együttmûködést, figyelembe véve az új tagállamok igényeit.

 

A fõigazgatók egyetértenek a minõségkonferenciák jelentõségével, amely fontos platform az innovatív információk terjesztésére, a jó gyakorlatok megosztására, a közszolgáltatások minõségének fejlesztésére. Támogatják az V. Európai Minõség Konferencia szervezését, amelyre a francia elnökség idején kerül sor, kérve az IPSG-t az elõkészületek további segítésére az új tagállamok bevonásával.

 

Egyetértenek a Közös Értékelési Keretrendszerrel (CAF) kapcsolatos tevékenységek további fejlesztésével 2007–2008. folyamán annak érdekében, hogy 2010-re elérjük a 2010 európai regisztrált CAF felhasználót. Üdvözlik a portugál elnökség idején megrendezendõ III. Európai CAF Konferenciát, amelyre 2007. október 11–12- én kerül sor Lisszabonban.

 

Az európai ügyfél-elégedettségi mérési index kialakításával kapcsolatosan számos tagállam kétségeit fejezte ki, mivel a módszertanban és a közigazgatás területein eltérések jelennek meg. Ezért a következõkre kell összpontosítani a munkacsoportban:

 

  • Az ügyfél-elégedettség mérés területén a jó gyakorlatokat kell megosztani.
  • Az ügyfél-elégedettség mérés során megszerzett információkat miképpen használják a szolgáltatás fejlesztési projektekben.
  • Jövõbeni lehetséges útmutató témáinak összegyûjtését kell megkezdeni.

 

E-kormányzás munkacsoport

 

Az infokommunikációs technológiák (ICT) a közszolgáltatások modernizációjának és innovációjának, valamint az adminisztratív terhek csökkentésének mozgatórugója.

 

A 2005. évi E-kormányzás Konferencia, valamint az E-kormányzás Akcióterv hozzásegít a tagállamok közötti e-kormányzásgyüttmûködés intenzívebbé tételéhez.

 

Az e-kormányzás munkacsoport munkája együttmûködve az Európai Bizottsággal hozzájárul a Lisszaboni Stratégia megvalósításához, valamint az i2010 kezdeményezés céljainak eléréséhez.

 

Az e-kormányzás munkacsoportnak intenzívebben kell integrálódnia az Európai Közigazgatási Együttmûködés keretében zajló munkába.

 

Képzésről szóló megegyezés

 

A magas színvonalú köztisztviselõi továbbképzés kulcsfontosságú sikertényezõje az EU-tagállamok közigazgatásaiban zajló változások sikerességének.

 

A továbbképzésnek és a coachingnak szorosan kell kapcsolódnia a munkatársak teljesítményének menedzseléséhez a közigazgatás valamennyi reformfolyamatában.

 

A Közigazgatási Intézetek Vezetõinek Találkozója (DISPA) fórumainak integráltabban kell együttmûködni az EUPAN munkacsoportjaival, valamint az EIPA-val.

 

Összefoglalva kiemelendõ, hogy a berlini döntések és irányok a hazai közigazgatás modernizációjához is számos támpontot és inspirációt jelentenek. Közösen kell továbbgondolnunk a legújabb kihívásokra adandó hiteles és mûködõképes válaszokat.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu