Csere és ügylet 2007/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Lazíts!

Csere és ügylet 2007/4

IX. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Révész György



Nagy András: Nana

Győri Nemzeti Színház

Jó hír, hogy a véneknek ma már nem kell elrejtõzniük, hogy meglessék a fürdõzõ Zsuzsannát. Teljesen elegendõ jól kiválasztani egy színházi elõadást, ahol aztán a közönségnek legfeljebb az lehet szokatlan, hogy a többé-kevésbé feszülõ kebleket és szépen lógó hímtagokat felvonultató meztelenkedéshez az urak eleinte szmokingban jelennek meg a múlt század Párizsában játszódó darabban, és a színlapon nem szerepel Nana HCI-indexe. Akkoriban még félvilágnak hívták a celebritásokat.

 

De szerencsére a gyõri darab, amely talán nézõcsalogatónak használja jelmezként a fõszereplõnõ finom bõrét, nem csupán a csupaszságról szól.

 

 

Hol van az a palota?

 

Egy termék vagy szolgáltatás négyféleképpen szerezhetõ meg:

  • a terméket vagy szolgáltatást mi magunk elõállíthatjuk,
  • megszerezhetjük erõvel (pl. rablás vagy betörés útján),
  • megszerezhetjük koldulás révén,
  • felajánlhatunk a kívánt dologért más terméket, szolgáltatást vagy pénzt.

A csere az a folyamat, amely révén ellentételezés fejében megszerzik a kívánatos terméket vagy szolgáltatást.

 

 

Ki a prostituált?

A Wikipédia szerint az, aki fizetség ellenében szexuális szolgáltatásokat nyújt. Ez elsõre értelmesen hangzik, és valóban, a színpadi Nana is igazi kurva. Legalábbis ilyennek szokás a kurvát elképzelni: trágár és mûveletlen.

 

Ki a prostituált?

Az elemzõk meg szokták különböztetni a prostituáltat a kitartottól, vagyis attól, aki csak egy megadott személynek nyújt szolgáltatásokat meghatározott ellenszolgáltatás fejében. Bár ez talán részletkérdés.

 

Ki a prostituált?

Lehetek férfi, lehetek nõ, a páromat csak birtokolni akarom, le a akarom gyõzni, uralkodni akarok felette. Be akarom bizonyítani, hogy én vagyok az erõsebb, azt teszem vele, amit akarok. Adjon nekem mindent, amilye van, amire képes. De én nem adom magam oda teljesen, sõt ha lehet, egyáltalán. Megtartom magamat, vagy legalább egy részemet érintetlennek, mindig tartok egy keveset a testembõl is, a lelkembõl is, még akkor is, ha ettõl az én örömöm sem lesz teljes. Nekem kell nyernem, neki kell többet adnia.

 

Tisztességes nõ, egyszerre csak egy szeretõje van, és az illetõ mindig tekintélyes egyéniség.

 

 

A csere lehetõségének megteremtéséhez több feltételnek kell teljesülnie:

  • a felek mindegyike valamely másik fél számára értékes dologgal rendelkezik;
  • a felek mindegyike szabadon dönthet a csereajánlat elfogadásáról vagy visszautasításáról;
  • a felek mindegyike szerint helyénvaló és kívánatos a másik féllel kapcsolatba kerülni.

 

 

A közvélekedés szerint akinek házasságlevele van, az nem prostituált. És még az sem, aki csábító trükkjeiért oly módon vár el elõnyöket, várja el mások szolgáltatásait, kedvességét, a hivatali elõmenetelt, hogy tudván tudja: ezeket soha nem fogja semmiféle szolgáltatással, õszinte mozdulattal, érzésekkel viszonozni.

 

Õk a tisztességesek. Tisztességes hölgyek és tisztességes urak.

 

A gyõri átirat, mely talán szándékosan nem szerepelteti Zola nevét a színlapon, még Zolánál is keményebb. Itt mindenki egyforma. A jólöltözött grófné kifejezõ mozdulatai trágárabbak a meztelen kurtizánénál, és a tisztelendõ úr, akinek pedig a testek és lelkek megmentése lenne a hivatása, csupaszon hever Nana ágyában. Nana végtelenségig romlott, amikor tudatosan, minden érdeklõdés nélkül használja a férfiakat, de ugyanezt teszik a férfiak vele, ugyanezt teszi mindenki mindenkivel. Párizsi úr, úrinõ vagy Nana, a felkapaszkodott utcalány: egyre megy.

 

… ha meg akarom kaparintani, akkor igazán ki kell dobnom az ajtón.

 

A csere tényleges megvalósítása attól függ, hogy a feleknek sikerül-e megállapodnia azokról a feltételekrõl, amelyek révén a korábbinál jobb (vagy legalábbis nem roszszabb) helyzetbe kerülnek. Az ügylet értékek cseréje a felek között: az egyik ad valamit a másiknak, amiért valami mást kap cserébe. Az ügylethez a pénz nélkülözhetõ csereeszköz. Barterügyletnek nevezzük a termékek vagy szolgáltatások más termékekre vagy szolgáltatásokra történõ cseréjét.

 

 

Egyszer, fiatalon (vagy öregen) mindenki lesz szerelmes. Nana is, a világ összes Nanája is. Egyszer, fiatalon (vagy öregen) mindenki örül valakinek, mindenki várja a másik izgató érintését. Aki szerelmes, nem méricskél. Nem fontolgatja, mit kell adnia, és nem fontolgatja, mit kap cserébe. Boldog, ha mindenét adhatja, és nem követel semmit. Mint Nana, amikor éppen szerelmes.

 

De hogyan lehet túlélni a csalódást, a megcsalatást, a forróság múlását? Hányan vállalják Nanán kívül is tudatosan, hogy amikor igaz szerelmüket már nem tudják vagy nem merik fenntartani, felvállalni, akkor elõre megfontolt szándékkal, soha többé nem hajlandóak senkinek érzelmeket, hûséget adni, csak használják partnereiket: kényelmük és társadalmi pozíciójuk növelésére, guminõnek, belsõ fûtésû vibrátornak.

 

A gyõri témaválasztás, különösen a hatalmas tükrök segítségével minden apró részlétével jól láthatóan meztelen hölgyek és urak látványa lehet a vallási-kispolgári erkölcs számára zavaró. De ha feltesszük magunknak a kérdést, hogy mi is az erkölcs, kit nevezhetünk jó és kit rossz erkölcsûnek, mitõl lesz erkölcstelen valaki, akkor igencsak helyénvalónak kell tekinteni a színpadon bemutatott helyzeteket.

 

De a választ ne csak Gyõrben keressük.

 

 

A cikk közgazdasági idézetei Philip Kotler, Kevin Lane Keller: Marketing-menedzsment (Akadémiai Kiadó, 2006.) mûvébõl származnak.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu