Sopron Belváros – Deák tér rehabilitációs programja 2007/2
Dobos József dr.
jegyző
Sopron
„Az Európai Unió Bizottsága a strukturális alapokból a közösségi támogatási keret igénybevételével támogatást folyósít a Regionális fejlesztés operatív program, programkiegészítő dokumentumban részletezett célok elérése érdekében.”
Ezzel az ünnepélyes mondattal kezdődik a ROP-támogatással megvalósuló, jelenleg építés alatt álló projekt támogatási szerződése.
2004. év júniusában Sopron Önkormányzata pályázatot nyújtott be a Magyar Terület és Regionális Hivatal, Regionális Fejlesztés Operatív Program Irányító Hatóságához a „Sopron Belváros – Deák tér rehabilitációs programja” megvalósításának támogatására. A pályázat pozitív elbírálást nyert, így a támogatási szerződést 2005 júniusában írta alá a város polgármestere valamint a VÁTI Kht. közreműködő szervezet képviselője. A támogatás mértéke a vissza nem igényelhető áfa-val számított költségek 90%-a, 598 500 E Ft. A támogatás összegéből 83,33% az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapjából származik, 16,67% pedig magyar kormányzati finanszírozás. Ezen felül az összes beruházás 10%-a, 66,5 millió Ft saját, önkormányzati forrás.
A szükséges közbeszerzési eljárás lefolytatása után a nyertes kivitelezővel 2006 áprilisában aláírásra került a vállalkozási szerződés, 2006. október 30-i befejezési határidővel.
„Miért késik a Deák tér rehabilitációja?” – tették fel a kérdést elsősorban a környéken lakók, de a város közvéleménye is, hiszen az egyik legkedveltebb köztérről van szó, amely most „csatatér” képét mutatja.
Tudni kell, hogy a város az ISPA program keretében csatornarekonstrukció építésére is elnyert jelentős támogatást, melybe bekerült a Deák téren az eddig egyesített szennyvíz- és csapadékcsatorna szétválasztása. A Deák téri közmű-rekonstrukció támogatására elnyert ISPAszerződés aláírására 2006 decemberében került sor, de az önkormányzat látva a lehetőséget, a téren a felszín és a parképítés befejezése előtt mindenképp indokoltnak látta a felszín alatti teljes közmű- rekonstrukciót. (A gáz, a vízvezeték, a távhő vonatkozásában az illetékes közművállalatok ezt feszített tempóban, de időben megtették.) Az önkormányzat bevállalva az esetleges csatornarekonstrukció pályázatának sikertelenségét is megrendelte a munkálatok kivitelezését, egyben kérte a támogató hatóságot, hogy a 2006 októberi elszámolási határidőt hosszabbítsa meg 2007. október 31- re. Ilyen jellegű hosszabbításra egy alkalommal van lehetőség. Ezt szigorú eljárási szabályok korlátozzák, de az előre nem látható források felbukkanása, valamint a műszakilag helyesen alátámasztott érvek eredményt hoztak, a támogatási szerződés módosítása pozitív javaslattal került az irányító hatóság elé.
Nem várt akadályok elhárítása
A beruházó önkormányzatnak ugyan tudomása volt arról, hogy a téren régészeti kutató feltárások várhatók az építési munkálatok során, ezt a beruházás költségeibe előirányozta, de hogy az menynyi időigénnyel jár, senki nem tudta megbecsülni. A téren egy harmadik forrásból, PHARE-támogatással megépült turisztikai központ kivitelezésének megkezdése az említett régészeti feltárások miatt két hónapot késett. A megfelelő koordinációnak és a kivitelező rugalmasságának köszönhetően ez a probléma nem veszélyeztette alapvetően a Deák tér rekonstrukcióját.
Újabb problémaként merült fel a tér közvilágításának rekonstrukciója, amely az eredeti beruházási tervekben nem szerepelt, de a műszaki felülvizsgálatok mindenképp indokolják, sőt szükségessé teszik. Ismét a támogatási szerződésen kívül egy újabb közbeszerzési eljárást kell lefolytatnunk, azzal a kitétellel, hogy a már folyamatban lévő támogatott beruházásokat a legcsekélyebb módon se veszélyeztessük.
Cél a projekt sikeres megvalósítása
Egy beruházás tekintetében, legyen az kis- közép- vagy nagyberuházás, az önkormányzatok a jelenlegi gazdasági helyzetben nem nélkülözhetik az uniós pályázati forrásokat, de mint láthatjuk, az említett példa esetében nem is veszélyeztethetik a már elnyert támogatások felhasználását, hiszen szigorú szabályok szerint ellenőrzik a projekt megvalósulását, valamint az elkészült létesítményt a monitoring 5 éven át ellenőrzi, hogy a támogatott projekt elérte-e a pályázatban megfogalmazott célkitűzéseket. Nem elhanyagolható tényező, hogy az irányító hatóság a közreműködő hatóságon keresztül félévente előrehaladási jelentést kér, mellyel közvetlenül ellenőrzi a projekt megvalósulását, adott esetben beavatkozik. Sopron esetében a kivitelezés mind a közművonalon, mind a tér rehabilitációján jó ütemben halad, biztosítva a 2007. augusztus 15-ei átadást és a 2007. októberi projektzárást. ■
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft