E-Miskolc 2007/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Borsod-Abaúj-Zemplén Megye / Cikkek

E-Miskolc 2007/3

IX. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Mészáros Miklós címzetes főjegyző Miskolc



Miskolc MJV lakosai 2007 márciusától intézhetik elektronikus úton is szociális ügyeiket. A rendszer bevezetéséről és az eltelt időszak tapasztalatairól kérdeztük az önkormányzati hivatal címzetes főjegyzőjét, a JOSZ elnökét, dr. Mészáros Miklóst.

 

 

■ Először is gratulálok, hogy portáljukkal ismét E GO díjat nyertek. Miskolc város szép és megújult honlapjáról több elektronikus szolgáltatás érhető el. Milyen koncepció szerint kerültek kialakításra, és melyek ezek? 

– Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata, felismerve a közigazgatási rendszer modernizációjában rejlő lehetőségeket, határozott lépéseket tett egy modern, könnyen használható e-közigazgatási rendszer kialakítására. A stratégiai elképzelések megvalósításában kiemelt szerepet kapott az informatika, amelynek segítségével megteremthető a szolgáltató önkormányzati modell technológiai háttere. A források előteremtése érdekben sikeres pályázatot nyújtottunk be a GVOP 4.3.1. intézkedés keretében, amelynek gyakorlati eredménye nem csak az integrált önkormányzati rendszer részeként létrehozott városi portálrendszer, hanem az ügyintézés folyamatát automatizáló több szakalkalmazás, mint a helyiadó-, jogszabály-modellező, szociális juttatási és a térinformatikai rendszer is. 

 

■ Tehát szociális kérelmek is nyújthatók be elektronikusan. Hogy vált be a rendszer alkalmazása ezen az érzékeny területen? 

– Valóban, a kérelmező nem jószántából, hanem valamilyen hátrány vagy megváltozott élethelyzetből eredő szükség miatt fordul a szakterülethez. Ugyanakkor az egészségügyi és szociális osztály a kezeléshez tartozó ügyek jellegéből adódóan a polgármesteri hivatal egyik legnagyobb ügyfélforgalmat lebonyolító területe. Legfőbb feladata a szociálisan rászorultak segélyezése úgy, hogy a segély vagy a támogatás folyósításáig számos körülményt kell mérlegelni, miközben törvényi kötelezettségeknek, eljárási szabályoknak is meg kell felelni. Együttműködik a területi munkaügyi központtal, az OEP-pel, valamint számos más intézménnyel és civil szervezettel, amelyek a szociálisan rászorult, hátrányos helyzetű állampolgárok összefogására, segítésére jöttek létre. Ez irányú tevékenységének alapját a napi ügyellátás során szerzett információk, tapasztalatok és elemzések jelentik. Az osztály napi munkája során átlag 25–30 különböző ügytípust kezel, amellyel kapcsolatban arra törekednek, hogy minél több embernek tudjanak segíteni, és valóban olyanoknak, akik a támogatásra jogosultak, és szükségük is van rá. Kétszer ad, aki gyorsan ad, és mivel egyes ügyintézőknek munkájuk során egyszerre több üggyel is foglalkozniuk kell, belátható, hogy a legjobb munkaszervezés mellett is csak az elektronikusan biztosított folyamattámogatással, ügymenetkövetéssel, elektronikus adatfeldolgozással és adatkezeléssel lehet a megfelelő gyorsaságot és hatékonyságot elérni. 

 

■ A szociálisan rászorultak többsége helyzetéből adódóan nem rendelkezik internet-hozzáféréssel, számukra is van megoldás? 

– A rendszer egyaránt képes a hagyományos papíralapú és az interneten beérkező beadványok kezelésére. Különbség csak annyi, hogy a korábbi megszokott módon érkezett kérelmek manuálisan kerülnek rögzítésre, a folyamat egészét tekintve ettől pedig ugyanazon a lépéseken megy keresztül, mintha az ügyet elektronikusan kezdeményezték volna. A munkafolyamat támogatása nem tesz különbséget aszerint, hogy a kérvény milyen módon érkezett vagy került rögzítésre. Természetesen az internetes elérhetőség további előnyöket jelenthet az ügyfél számára, mint az adott ügyről való tájékozódás, különböző értesítések, hiánypótlások az interaktív kapcsolat révén. Az internettel nem rendelkezők számára ezek az értesítések késedelem nélkül a szokott módon kerülnek ki. Az ügyfeleinkkel való kapcsolattartást mindezen felül call-center is támogatja. 

 

■ Ha interneten szeretnék kérelmet benyújtani, hogyan tehetem ezt! 

– A kérelmező, aki ez esetben kizárólag csak természetes személy lehet, az ügyfélkapun történt jelszavas regisztráció után léphet a rendszerbe. A város portálján, az e-ügyintézés menüpont alatt tájékozódik az ügytípusokról, majd az ügyleírások alapján kiválasztja a saját ügyéhez tartozó formanyomtatványt. A folyamat az állampolgár írásbeli kérelmére történik, amely a letöltött űrlap kitöltésével és elektronikus visszaküldésével kezdődik el. A szociális juttatási rendszerben dolgozó munkatárs rögzíti a kérelmet, miközben ellenőrzi, hogy nincs-e szükség további adatokra. Hiány esetén hiánypótlási eljárásban pótoltatja azt. Amennyiben minden adat rendelkezésre áll, az előadó elkészíti a határozatot, melyet a megfelelő jóváhagyások után az ügyfélhez postázunk. Végső lépés az ügy lezárása és a határozat irattárba helyezése. 

■ A tapasztalatokat összefoglalva mi a véleménye a bevezetésről? 

– Az integrált önkormányzati rendszer részeként működő elektronikus szociális juttatási rendszerben összesen 31 ügymenet támogatása valósult meg, amely a kérelem beadásától a határozat készítésén keresztül az irattározásig vezérli az egyes folyamatokat. Noha a bevezetéstől számítva csak rövid idő telt el, azt lehet mondani, hogy mind a munkahatékonyság és mind az ügyfelek fogadtatása tekintetében beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A zökkenőmentes bevezetéshez, Miskolc város informatikai elképzelésének gyakorlati leképezéséhez azonban kellettek azok a partnerek is, akik céljainkat magukévá tudták tenni, akik integrált önkormányzati rendszerünk fejlesztési elképzeléseit megvalósították. 

 

■ Végezetül milyen elképzeléseik vannak a továbbfejlesztés tekintetében? 

 – Céljainkban hangsúlyosan szerepel egy ASP-szolgáltató központ felállítása, amelynek segítségével az elektronikus szolgáltatások a régió településeivel együttműködve széles körben hozzáférhetővé válnak. ■ 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu