E-önkormányzat Szegeden 2007/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Csongrád Megye

E-önkormányzat Szegeden 2007/3

IX. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Szegfű László osztályvezető



Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése által a polgármesteri hivatal számára kiemelt célkitűzés az „ügyfélközpontú eljárás érvényre juttatása, a hatékony és gyors ügyfélforgalom elősegítése, az ügyfelek széles körű tájékoztatása, a szolgáltató jelleg érvényesülése. A szociális nehézségekkel küzdő ügyfelek kiemelt kezelése…”

 

 

Szeged egyetemi város, tudásközponti miliőjéhez hozzátartozik, hogy az ügyfelek nyitottabbak az új, különösen az informatikai aspektusú fejlesztések irányába. Mi sem igazolja ezt jobban, mint hogy Szeged M. J. Város Okmányirodájában az ügyfélkapu-regisztrációt igénylő ügyfelek száma mára jóval meghaladja a 10 000 főt.

 

A kormányzati törekvésekkel egyidejűleg Szeged is felismerte, hogy az elektronikus szolgáltatások révén az ügyfelek könnyebben hozzáférhetnek az ügyeik intézéséhez szükséges tájékoztatókhoz, űrlapokhoz, megkímélve magukat a többszöri sorban állástól, az esetleges hiánypótlástól. A város internetes portáljáról már évek óta letölthetők ezek a tájékoztatók, és az ügyek indításához szükséges statikus űrlapok (Common List of Basic Public Services 2-es szint). 2003 óta a Magyaroszág.hu portálon keresztül lehetőség van az elektronikus időpontfoglalásra az okmányirodai ügyintézéshez. Szeged ezzel egyidejűleg az okmányirodai ügyfélhívó berendezését is alkalmassá tette közcélú távbeszélő hálózaton keresztül történő bejelentkezésének fogadására. Az ügyfelek érdekét szolgáló elektronikus fejlesztésekhez hozzá tartozik, hogy még ugyanez év végére minden ügyintézőt 3 évnél fiatalabb számítógép segített munkája ellátásában, gyorsítva és megkönnyítve ezzel az ügyek intézését, csökkentve az ügyfelek várakozási idejét. Ez a fejlesztési irány azóta is töretlenül folytatódik.

 

Természetesen az elektronikus szolgáltatások tárháza a folyamatosan fejlődő technikai lehetőségek hatására mind szélesebb körűvé válik. Lépést tartva a fejlesztési irányvonalakkal, 2004-ben Szeged is csatlakozott a Gazdasági versenyképesség operativ program 4.3.1 pályázatához, amelynek keretében 2005 végén 540 millió forintos (2,16 millió euró) támogatást nyert e-önkormányzati rendszer fejlesztésére. A pályázat keretében a korábban meglehetősen heterogén és szigetszerű alkalmazásokkal teli, illetve elektronikusan egyáltalán nem támogatott irodai folyamatokat kívánta az önkormányzat kiváltani egy egységes, integrált e-önkormányzati rendszerrel, úgy, hogy a rendeletben engedélyezett ügymenetek az internet oldaláról megnyitva a lakosság és a kis- és középvállalkozások (KKV-k) számára is kezdeményezhetővé váljon.

 

Az ügyfelek internetes ügyintézését Szeged azzal is támogatja, hogy a helyi polgárok és vállalkozók valamint az itt tanuló diákok és ide látogató turisták számára 2005 nyarától a – célcsoportok által sűrűn látogatott – Széchenyi téren ingyenesen használható, vezeték nélküli internet hozzáférést (Wi-Fi hotspotot) biztosít.

 

Ugyanez év végén Szeged elektronikus kormányzati cerinchez történő csatlakozása révén 2006. április 10. óta hozzáférhető az ügyfelek számára is a CLBPS 3-as szintű szolgáltatás, amelynek keretében a rendeletben engedélyezett ügyekben az ügyfelek az ügyfélkapus bejelentkezést követően elektronikusan is kezdeményezhetik ügyeiket. A napokban átadott e-önkormányzati fejlesztés (SZEGOV rendszer) a felsoroltakon túl lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy elektronikusan időpontot foglaljanak a kívánt iroda munkatársainál, illetve, hogy nyomon kövessék a már folyamatban lévő, elektronikusan kezdeményezett ügyeik állását. A rendszer segítségével 34 elektronikusan támogatott (ebből 23 a KKVkat is érintő) frontoffice folyamatból választhatnak az ügyfelek.

 

Az elektronikusan kezdeményezhető ügyek célcsoportjainak meghatározásakor nem szabad figyelmen kívül hagyni a hátrányos helyzetű, az anyagi lehetőségük miatt háttérbe szoruló ügyfélcsoportokat sem. Az esélyegyenlőség jegyében a polgármesteri hivatal ügyfélszolgálatain, 6 helyszínen 10 db, az elektronikus ügyintézésre alkalmas, nagy teljesítményű internetes terminált helyezett ki, ahol az ingyenes használhatóságon felül az ügyintézők segédkeznek az informatika használatában kevéssé járatos ügyfelek eligazodásában is. A fejlesztések mellett az irodai háttérfolyamatok és a lakosság számára hozzáférhető e-szolgáltatások biztonsága is kiemelt cél. A szoftver fejlesztésével egyidejűleg kialakításra került egy olyan informatikai infrastruktúra, amely rendelkezésre állása rendkívül magas, mivel több telephelyen, redundánsan kialakított, egymással szinkronban működő szerverfarmokon kerül futtatásra.

 

A fejlesztések természetesen nem állnak meg, az igények és a lehetőségek figyelembevételével folyamatosan további fejlesztési irányok kerülnek meghatározásra. Talán ezek az erőfeszítések is hasonlóan eredményesek lesznek, Szeged számára mindenesetre biztató, hogy internetes portálja (http://www.szeged. eu) 2007-ben elnyerte a Területi Önkormányzatok Országos Szövetségének megyei jogú városok kategóriájában kihirdetett első díját, az e-GO díjat. ■

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu