Felnőtt gyermekünk: az IKeR 2007/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Hajdú-Bihar Megye

Felnőtt gyermekünk: az IKeR 2007/3

IX. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Dr. Vincze Ferenc címzetes főjegyző Hajdúszoboszló



A Jegyzők Országos Szövetségével egyidejűleg létrejött informatikai munkacsoport célja, hogy felkutassuk a hasznosítható termékeket, serkentsük létrehozatalukat, terjedésüket. Ajánlásokat készítettünk a jegyzőknek informatikai stratégia elkészítéséhez. (Az aktuálist lásd a www.hajduszoboszlo.hu internetportálon a jegyző web-terében.)

 

 

Publikációkban, szakkönyvekben is megfogalmaztam a követelményeket. Rendszerfejlesztést is végzünk partnereinkkel. Legfontosabb a hazánkban egyedülálló tudásanyaggal és tapasztalatokkal rendelkező Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Informatikai Központja Debrecenben. Az évtizedes együttműködés csúcstermékei a több mint 550 millió forintos európai uniós két pályázati támogatásból megvalósult Integrált Kistérségi e(lektronikus)- Közigazgatási Rendszer (IKeR) és az „ADATSZTÁR” adatkezelő, információszolgáltató rendszer. Az internetpenetráció növekedése, az igények változása, új felhasználói attitűd kötelezővé teszi a közigazgatási szolgáltatások fejlesztését. Elébe kell menni az igényeknek, amire rendszerünk megoldást ad. IKeR rendszerünket miért nevezhetjük „csúcsterméknek”? Csak a legfontosabb érveket említve:

 

Stratégiai megalapozottság: az Európai Unió CLBPS ajánlását, a Magyar Információs Társadalom Stratégiáját és a jegyzőknek készített informatikai stratégiai ajánlást teljesíti, 23 partnertelepülés összehangolt tervein alapul, a korábbi projektekkel létrehozott alapokat koronázza meg.

 

Egyedi fejlesztési kiindulópont: a közigazgatási hatósági eljárási törvény modellezésével előállított „keretworkflow” alapján készültek az egyes ügyek ügymenetleírásai.

 

ASP (alkalmazásszolgáltatás): a szervereket és a szoftvereket a fejlesztők koncentráltan biztosítják, így települési beruházást, munkabefektetést nem igényel. (Késztermék, beleértve a változások követését is.)

 

Integráltság és komplexitás: egy, azonos, tudásalapú rendszert használhat méretétől függetlenül mindegyik partnertelepülés, interneteléréssel, ügyviteli, pénzügyi (VTSOFT- CORSO) és térinformatikai (kistérségi erőforrástérkép) modulokkal. Az ügyviteli modul az igazgatási ügyvitel minden elemét együtt, egységben kezeli, beleértve az ügykezelést (iratelőállítás- iratkezelésiktatás) és az ügyintézést is.

 

Dobozolt szaktudás: a szoftver egyaránt tartalmazza a konkrét ügyfajtákhoz kapcsolódó, egybeszerkesztett hatályos joganyagot, az ügymenetleírást, dokumentum-sablonokat, ügyfél-tájékoztatókat.

 

Szakmai hitelesség: gyakorló igazgatási és informatikai szakemberek együttes munkája hozta létre és működteti, az igazgatási részeit a közigazgatási hivatal is ellenőrizte.

 

Nemzetközi színvonal: az EU-CLBPS ajánlás legmagasabb, 3-4. szintjét – a teljes elektronikus ügyintézést – is biztosítja, regisztráció után egyelőre 20 egyszerű és bonyolult, de tömeges ügyfajtában. (150 ügyfajtában elektronikus tájékoztató szolgáltatást nyújt, 100 féle ügyben a kérelem elektronikus beküldését teszi lehetővé.)

 

Komfort: az ügyintézőnek/ ügyfélnek pusztán a számítógép/internet elegendő, rajta mindent megtalál ügyintézéséhez, tájékozódásához, napi 24 órában, a hét minden napján (a tér és idő korlátai megszűntek).

 

Minőségi, ellenőrizhető teljesítmény: a programozott ügyvitel hatékonyan biztosítja a jogszerű, szakszerű, gyors, egyforma színvonalú ügyintézést, amely mérhető, a vezető és az ügyfél által is könnyen ellenőrizhető.

 

Esélyegyenlőség: mindegyik partnertelepülés – nagyságától függetlenül, minimális díjért – ugyanazt a rendszert használhatja, ügyfeleiket is beleértve.

 

Felkészítés, képzés: széles körű szolgáltatásait az igazgatási alkalmazók többnapos informatikai és igazgatási képzéssel sajátítják el, amelynek alapja a rendszer részét is képező „etiKETt” elektronikus oktatóanyag.

 

Szabványosság: nagyszámú, másként össze nem tartozó településcsoportra készült, központosított szakmai és informatikai szolgáltatásként (ASP), bizonyítva, hogy magyar megoldásként is lehet sokaknak alkalmas, egyenszilárd igazgatási informatikai rendszert készíteni.

 

Nemrég rendkívül kedvező ajánlatunkkal e-mailben megkerestünk minden magyarországi települést, egyelőre csak szándéknyilatkozatot kérve tőlük az alkalmazásra. Az érdeklődőknek be is mutatjuk majd rendszerünket. Bevezetéséhez és a működés megkezdéséhez – saját tapasztalataink felhasználásával – segítséget nyújtunk (humán és tárgyi erőforrások felhasználása, marketing stb.). Terveink szerint a rendszer használatba vételével franchise-jellegű támogatási és üzemeltetési jogviszony jönne létre partnereinkkel. Akinek szükséges, bőven talál információt: a www.hajduszoboszlo.hu www.e-tarsulas. hu www.hbmo.hu/hbmoik (GVOP-IKER) www.vtsoft.hu honlapon. Ajánlom a jegyző kollégák, más döntéshozók figyelmébe jegyzőszövetségi informatikai vezetőként, Hajdúszoboszló jegyzőjeként és a kistérségi többcélú társulásunk titkáraként. ■ 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu