Komplex közoktatás-átalakítás 2007/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Csongrád Megye

Komplex közoktatás-átalakítás 2007/3

IX. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Nagy Judit csoportvezető Közoktatási Ifjúsági Sport



Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata a megyeszékhelyekhez hasonlóan teljes körű oktatási intézménystruktúrát működtet óvodáskortól a középfokú tanulmányok befejezéséig, de a városban főiskola is van.

 

 

A közoktatási feladatellátásába bekapcsolódnak a magánalapítású, alapítványi intézmények és az egyházi oktatási intézmények egyaránt. Felismerve azt, hogy Hódmezővásárhely stratégiai létkérdése, hogy milyen közoktatási rendszert és kínálatot működtet, a választásokat követően a közgyűlés az első teendői között még 2006 novemberében elfogadta azt a közoktatási koncepciót, amely áttekintette a város feladatellátását, demográfiai adatok elemzése révén a várható szükségleteket, s intézkedési tervet fogalmazott Hódmezővásárhely közoktatásának nagyvárosokra jellemző sokszínű oktatási kínálatának megőrzésére.

 

A helyzetelemzés adatai rámutattak arra, hogy ma a hódmezővásárhelyi óvodások fele nem óvodának épült épületben tölti napjait, s az általános iskolák fele a XIX. század végén, a XX. század első felében épült, az intézmények korszerűsítése halaszthatatlan feladat. Megállapítást nyert az a tartós tendencia, hogy évente 200 gyermekkel kevesebb tanul az általános iskolákban, s a demográfiai adatok azt jelzik előre, hogy az elkövetkező 6 évben a város belterületén évente 350–370 gyermek, a külterületi részeken mintegy 30–40 fő várható egy évfolyamon. A csökkenő létszámú generációk jövőre elérik a középfokú intézményeket is, ahol ez viszont kezdetben még nem okoz jelentős problémát, mivel az OKJ átszervezése miatt újabb évfolyamok maradnak az intézményben.

 

A korszerű keretek kialakítása érdekében jelentős lépésre szánta el magát a közgyűlés: az intézményi struktúra teljes körű újjáalakítására a közoktatási törvény 66. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően. Ennek érdekében előirányozta a törzsóvodák és tagintézményeik elaprózódott körzeteinek összevonását, a kis óvodai csoportszobák kiváltását EU-s pályázati forrásokból tervezett építkezések révén, s egyben az óvodai nevelés áthelyezését kis intézményekből a fenntartható nagyobb intézmények irányába.

 

Az általános iskolák tekintetében azonban új alapokra kell helyezni a feladatellátást, így a tanév végeztével megszűnik valamennyi általános iskola, s 10 intézmény helyett 5 intézményt alapít újjá a közgyűlés, miközben valamennyi iskola (az eddigi városi beiskolázású intézmények is) kapnak körzeti feladatellátási kötelezettséget. A halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) gyermekek kiegyenlített arányának biztosítása érdekében a körzethatárok meghatározásához elkészítettük a HHH-térképet, amely alapján a tanév végén felvállalja a közgyűlés az EU-s pályázatok ellenére is szegregálódásnak indult intézmény megszüntetését. Az átszervezés fontos eleme a szegregálódott megszűnő iskolából a gyermekek új iskolába történő irányítása szülői szándéknyilatkozatok, a HHH-tanulók osztályonkénti és intézményi arányainak figyelembe vételével.

 

A sikeres integráció alapkövetelménye a befogadó iskolák nyitottsága és szakmai hozzáértése, ennek biztosítására benyújtottuk a „Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése HEFOP 2.1.5./B adaptációs pályázatot, melynek kiemelt célja az Integrációs pedagógiai keretrendszer (IPR) települési szintű menedzsmentjének létrehozása révén valamennyi intézményben az integráció megteremtése, a pedagógusok módszertani felkészítése, a befogadó és újonnan érkező gyermekek közös programjainak biztosítása még az új tanév megkezdése előtt, s olyan hátránykompenzációs programok kidolgozása városi szinten, amelyek az óvodától a szakközépiskoláig tartó utat építik ki a gyermekek számára. Kiemelt cél, hogy a kompetenciafejlesztésben eredményeket elért, sikeres pedagógusokra építve történjék a megújulás, s ne kizárólag a megszűnő iskolák tantestületének legyen ügye az átszervezés. Ennek érdekében önértékelésen, vezetői, szakmai értékelésen és szülői véleménynyilvánításon alapuló pedagógusértékelést végeztünk, amely alapjaiban meghatározza a szükséges létszámcsökkentés kritériumait.

 

Az integráció, a minőségi oktatás megteremtése és a fenntarthatóság mellett a szabad iskolaválasztás bővítését is elősegíti továbbá az, hogy az egyházi fenntartók is szerepet vállalnak a helyi közoktatási feladatellátásban, s az átszervezés keretében egy katolikus iskola és óvoda, valamint egy evangélikus óvoda is megalakul az önkormányzati jogelődök alapjain.

 

Az óvodai és iskolai beíratkozás adatai az elindult program első eredményeit mutatják: valamennyi újjáalakuló intézményben párhuzamos osztályokkal, maximális létszám közeli beírt gyermekkel tudunk osztályt/csoportot indítani, s az újonnan egyházi fenntartásba kerülő intézmények népszerűsége a férőhely feletti jelentkezések számával bizonyítja, hogy a város jó úton jár, amikor a sokszínű fenntartói körben ellátott közoktatási feladatellátást egy egészként kezeli. ■ 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu