A megyei TeIR szolgáltatásainak jövője 2007/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

A megyei TeIR szolgáltatásainak jövője 2007/3

IX. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Bobvos Pálné dr.
aljegyző


A Csongrád megyei területi információs rendszer (TeIR) kialakulása a megye területrendezési tervének előkészítő fázisához kapcsolódik, immáron több mint 10 éve szolgálja a térségi területfejlesztést és területrendezést. A rendszer működtetésének feltételeiben hamarosan változás következik be, hiszen 2007. május 29-étől új kormányrendelet lép hatályba.

 

 

A TeIR a társadalom, a gazdaság és a környezet területi jellemzőit és annak időbeli változását összegyűjtő, értékelő és szolgáltató rendszer. Az információs rendszer területi jellegét indokolja, hogy több település vagy térség összehasonlítása szükséges a fejlettségbeli különbségek feltárásához, a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célkitűzések meghatározásához. A helyi, települési információkból ki kell emelni azokat, amelyek nemcsak a helyi közösséget érintik, hanem túlnyúlnak azon, és más környező települések fejlődését is befolyásolják. Ilyenek például a természeti környezetre ható tényezők (a térségi hulladék elhelyezése, az erdősültség, a vízgazdálkodás stb.), a humán erőforrásra ható tényezők (a népesség és a természetes szaporodás, illetve fogyás és a vándorlási adatok, a foglalkoztatottság, jövedelmi viszonyok, oktatás, egészségügy és szociális ellátás, kulturális környezet stb.), a gazdaság és az infrastruktúra térségi kihatású elemei. 

 

A kezdeti lépések

 

Csongrád megye az elsők között vállalta fel a területi információs rendszer megyei szintjének kialakítását, mindjárt annak az önkormányzati törvényben való 1994. évi megjelenését követően. Ez azzal is magyarázható, hogy nálunk már ekkor elkezdődött a megyei területrendezési terv kidolgozására történő felkészülés, amely mintatervként indult még az 1996. évi területfejlesztési törvény elfogadását megelőzően. A rendezési terv digitális kidolgozásának lehetősége ráirányította figyelmünket a térinformatikára, és MapInfo, valamint később ESRI szoftvereket vásároltunk. A TeIR térinformatikai alapú fejlesztésének nagy lendületet adott az 1997. évi sikeres Phare CBC-pályázatunk, amelynek segítségével megteremtettük a térinformatikai alapú területi tervezés eszközrendszerét.

 

A TeIR szabályozása, működtetése

 

Az 1996. évi területfejlesztésről és területrendezésről szóló törvény, majd a végrehajtására született 112/1997. (VI. 27.) Korm. rendelet megjelenése határozta meg a TeIR két szintjét: az országos területi információs rendszert és a megyei területi információs rendszert, valamint részletezte ezek feladatait. A területfejlesztésért és területrendezésért felelős környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter az országos rendszer kialakításával és működtetésével a Váti Kht.-t bízta meg. A megyei szint esetében a működtetés feladatait a megyei önkormányzat főjegyzője kapta.

 

A Csongrád megyei TeIR szolgáltatásai

 

Már a kezdetektől adat- és információszolgáltatással támogattuk a megyei területrendezési terv, a megyei területfejlesztési koncepciók és programok, a kistérségi területfejlesztési és vidékfejlesztési programok kidolgozását. Az országos rendszerből letöltött, statisztikai ágazati kiadványokból, államigazgatási szervektől átvett feldolgozott adatokkal segítettük és segítjük ma is a területi tervezési tevékenységet. A közgyűlés rendszeresen tájékoztatást igényel a területi államigazgatási szervektől, infrastruktúrát üzemeltető cégektől, amelyek adatbázisunkat bővítik, és segítik mind a szakmai, mind a közérdekű adat- és információszolgáltatást.

 

A TeIR adat- és információtartalmáról félévente tájékoztatást adunk az önkormányzat hivatalos közlönyében, amely elérhető honlapunkról is.

 

Az adatok szolgáltatására együttműködést alakítottunk ki a megye településeivel. Több megyei szervezettel, a szomszédos megyékkel és a regionális fejlesztési tanács ügynökségével is különféle megállapodásokat kötöttünk.

 

Hozzájárultunk a megyei és a kistérségi területfejlesztési koncepciók, programok, agrárstruktúra- és vidékfejlesztési programok kidolgozásához. Az elmúlt évek tapasztalata, hogy a kistérségi társulások egyre gyakrabban igénylik szolgáltatásainkat (pl. 2006-ban gazdasági fejlesztési program, pályázat, szolgáltatásfejlesztési koncepció készítéséhez, 2007-ben megújuló energia stratégiájának kidolgozásához, regionális fürdő komplex fejlesztésének megvalósítási terve előkészítéséhez, kistérségi partnerségben készülő projekthez).

 

Csongrád megyei sajátosság, hogy a tájékoztatás, információszolgáltatás egyik formájaként elemzéseket tartalmazó Területi információs füzetek kiadványsorozatot indítottunk, mely nyomtatott formában és a megyei önkormányzat honlapján is megjelenik. 

 

Májusban hatályba lépő kormányrendelet

 

A 112/1997. (VI.27.) Korm. rendelet szabályozási hiányosságai miatt már indokolt volt a módosítása. Az új kormányrendelet előkészítésébe azonban nem vonták be sem a megyei önkormányzatot, sem a működtetés felelőseként nevesített megyei főjegyzőt, miközben egyértelműen szűkítik a megyei önkormányzat szolgáltató jellegű feladatait, pontosan egy olyan időszakban, amikor a települések a településrendezési tervek kidolgozásához, a többcélú kistérségi társulások programjaiknak kidolgozásához, pályázatok készítéséhez az adat- és információszolgáltatás mellett szakmai támogatást is várnak.

 

Megítélésünk szerint a 2007. februárban megjelent rendelet nem veszi figyelembe a megyei önkormányzat törvényben meghatározott, a területi információs rendszer kialakításával és működtetésével kapcsolatos feladatait. Úgy tűnik, a jogalkotó feltételezi, hogy a településrendezés és területi tervezés különböző intézményeinek hozzáférése az országos rendszer szolgáltatásaihoz helyettesítheti a helyi sajátosságokhoz könnyebben igazodó, szakmai támogatást is nyújtó megyei rendszert. Nem használja ki azt sem, hogy régiónként legalább egy megyében komoly térinformatikai infrastruktúra és szakmai ismeret halmozódott fel.

 

A megyei területi információs rendszer létjogosultsága mellett több érv is felsorakoztatható:

• közpénzekből létrehozott korszerű térinformatikai alapú információs rendszer;

• alkalmas a területi és települési rendezési tervek kezelésére, a tervhierarchiából adódó összehangolási feladatok támogatására, a területhasználat elemzésére;

• technikailag alkalmas a megyei területrendezési tervek régiós szintű öszszefűzésére;

• helyismerettel rendelkező szakemberek segítik a települések és kistérségek munkáját;

• még a regionális állami főépítész szakhatósági munkájának, tervtanácsi feladatainak ellátásához sem rendelkezik olyan hatékony támogató eszközzel, mint ami a megyei főépítésznek rendelkezésére áll megyei TeIR formájában.

 

A közgyűlés számára fontos a települési és kistérségi kapcsolatok erősítése, feladataik ellátásának segítése. Az azonban még kérdéses, hogy a központi TeIR adatbázisából származó feldolgozott adatokat a továbbiakban szolgáltathatjuk- e az új jogszabály alapján szintén felhasználói jogosultsággal bíró települések, kistérségek, megyei és regionális fejlesztési tanácsok részére. Véleményünk szerint a megyei önkormányzat területfejlesztési és területrendezési feladataihoz kapcsolódó adatok és információk közzététele és szolgáltatása továbbra is kötelező feladat, és Csongrád megyében van igény a megyei TeIR szolgáltatásaira. 

 

Internetes elérhetőség:
http://www.csongrad-megye.hu
Területi információs rendszer/Területi
információs füzetek menü ■ 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu