Költségvetési alapelvek és költségvetési információs rendszerelvek alkalmazása 2004/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Költségvetés

Költségvetési alapelvek és költségvetési információs rendszerelvek alkalmazása 2004/3

VI. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Bíró László



Az önkormányzati költségvetési gazdálkodás és az önkormányzati feladatvitel akkor lesz sikeres, ha a politikai döntéshozók (testületek, képviselők, vezető tisztségviselők) figyelembe veszik a szakmai és pénzügyi jogszabályi előírásokat, feltételeket és követelményeket. A szakmai és pénzügyi döntés-előkészítők (a hivatal köztisztviselői) pedig oly módon tesznek eleget döntés-előkészítői (kidolgozói) feladataiknak, amelyek tartalma – szabályosan és végrehajthatóan – elősegíti a döntéshozók által megfogalmazott önkormányzati (köz-) feladatok érvényesülését, teljesülését.

A tartalmában és szerkezetében is bonyolult államháztartási, pénzügyi-számviteli és költségvetési szabályozók (folyamatosan változó) rendszerét az évtizedes gyakorlattal rendelkező szakembereknek sem könnyű áttekinteni, a mindennapok gyakorlatában alkalmazni, és mindezekről korrekt tájékoztatást nyújtani. A mai gazdálkodási feladatok szabályait rögzítő törvények, kormányrendeletek a gazdálkodással szemben támasztott államháztartási (áttekinthetőség, valódiság, pontosság), gazdasági (kiszámíthatóság, tervezhetőség), valamint számviteli (következetesség, folytonosság, összemérés, teljesség, stb.) alapelveket fogalmaznak meg. A közgyűlés, illetve a képviselő-testület pedig természetesen elvárásokat támaszt az önkormányzati hivatal felé annak érdekében, hogy az előző alapelvek szerint összeállított gazdálkodási és költségvetési, illetve szakmai előterjesztésekből minél több és értékelhető információhoz jusson.
Nem elhanyagolható az sem, hogy az áttekinthető, informatív és szabályos tartalmú előterjesztéseket (az információt) milyen munkaenergia befektetés mellett, mennyi időráfordítással, mennyi költséggel lehet előállítani, elkerülve a szervezetlen, ismételt, manuális, ezért időigényes, felesleges és pontatlan adatkezeléssel járó munkavégzést is.
Mindezek figyelembevételével és a közgyűlés színvonalas tájékoztatásának igényével döntött úgy a Fejér Megyei Önkormányzat vezetése, hogy korszerű, az államháztartás és számviteli alapelveket érvényesítő vezetői információrendszer megszervezését, bevezetését és alkalmazását kezdeményezi, 2002. év októberétől, megszüntetve ezzel az excel alapú, nagy munkaenergiát és időráfordítást igénylő, még az u.n. „hagyományos” módszerekkel készített költségvetési tervezési munkát.
A szervezési időszakban realizált tender-eljárások eredményeként az SZKI Consulting Kft. szolgáltatását vettük igénybe, melyhez természetesen megadtuk a saját fejlesztéssel kidolgozott rendszer követelményeket és a rendszert működtető szakmai igényeket. Ezt követően – a Kft munkatársaival szorosan együttműködve – készítettük el és (több száz oldalban) dokumentáltuk a Fejér Megyei Önkormányzat e-Budget információs rendszerét.
Az e-Budget biztosítja (csak a főbb jellemzőket kiemelve)
 a könyvelési rendszer teljesítési adatainak interface alkalmazásával történő instalálását;
 a költségvetési készítéssel kapcsolatos lépések (tehát a költségvetési koncepciótól a költségvetési rendeletig tartó) folyamatorientált támogatását;
 azonos mélységű egységes kezelését az intézményi, valamint a hivatali előirányzat tervezési, teljesítési adatoknak, többlet idő ráfordítás nélkül;
 kiadási és bevételi előirányzatonként, éves, illetve esetenként havi periodicitásban, a hivatalra, az intézményekre és az egyéb átruházott hatáskörökben ellátott feladatokra vonatkozóan, több pénzügyi évet átölelve;
 az adatok egy központi adatbázisban történő egyszeri rögzítését, tárolását, így elkerülve a többszöri adatrögzítést, valamint a hibalehetőséget;
 a költségvetés éves adatainak ütemezését a feladat finanszírozás (ütemterv és likviditás) figyelemmel kisérését, a bevételek, kiadások várható alakulását havi bontásban;
 az állami támogatások törvény szerint meghatározott igényléséhez, lemondásához, leszámolásához a támogatást;
 szinte korlátlan számú költségvetési módosítási alternatíva készítését;
 az intézményi és hivatali költségvetések jogszabályok szerinti analitikáit (előirányzat-nyilvántartás, létszámnyilvántartás, stb.), azok változásait direkt módon.
Az e-Budget rendszer kreatív, hatékony, objektum orientált, grafikus megjelenítő, elemző és modellező eszköz, mely rendkívül gyorsan és egyszerűen használható felületet biztosít az ad hoc elemzésekhez, összefüggések feltárásához, döntési alternatívák és következményeik elemzéséhez. A rendszer a teljesítés és a várható előirányzati adatok begyűjtésével a tervezés és ellenőrzés egységes rendszerét teszi lehetővé.
A következetesség és a folytonosság elvének megfelelő szerkezetben, természetesen a költségvetés teljesítésének figyelésén túl, annak időszakos (évente legalább ötszöri) módosítása és az évi háromszori beszámoló jelentés táblái is elkészülnek, közgyűlési előterjesztési formában, a rendeletek, határozatok mellékleteként. A Fejér Megyei Közgyűlés az áttekinthető és következetesen felépített tartalmú előterjesztéseket nagy elégedettséggel fogadta(-ja), a nyújtott információkat hasznosítani tudja.
Végezetül azért meg kell említenem azt is, hogy a jelenlegi, az önkormányzatok felé irányuló központi finanszírozás elégtelenségét, torzulásait és következetlenségét (összességében az államháztartási alapelvek sérülésével járó feladatfinanszírozást) semmilyen rendszer nem képes kezelni, mégis jó az, ha a legrosszabból a lehető legjobbat próbáljuk kihozni.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu