Javaslat - illeték- és díjfizetés folyamata és az ellenőrzés rendszere 2007/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

Javaslat – illeték- és díjfizetés folyamata és az ellenőrzés rendszere 2007/5

IX. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Dr. Tóth Zoltán MTA SZTAKI



A kormány 2007 augusztusában jóváhagyta az NFT2 EKOP keretében az ún. kiemelt projekteket. Ennek keretében elfogadásra került a központi elektronikus fizetési megoldás (e-Fiz), amelyre a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központja (PMISZK) 4 milliárd forintot kapott. A projekt 2007 novemberében indulhat és 2009 júliusára kell befejezni.

 

 

Az interneten megjelent döntés (www.nfu.hu) szerint:

„A projekt célja a központi elektronikus fizetési szolgáltatás és a kapcsolódó elszámolási rendszer létrehozása. A fizetési és elszámolási rendszer pontos, intézményhez köthetõ adatokat biztosít a központi gazdálkodási rendszer számára, láthatóvá teszi a fizetési rendszer mûködésének költségeit, így a valós gazdálkodás körébe helyezi azokat.”

 

Javaslat

 

A fenti ábra azt a javaslatot tartalmazza, amelyet az MTA SZTAKI dolgozott ki, annak érdekében, az elektronikus közigazgatási fejlesztésekben megoldható legyen az illetékek és az igazgatási szolgáltatási díjak elektronikus befizetése az ügyfelek számára (front office) és az elektronikus ügyintézés megvalósulhasson az egyes közigazgatási szervek belsõ szervezeti egységei között, további az egyes közigazgatási szervek között (back office).

 

A javasolt megoldás elemei:

 

1. az ügyfél elektronikusan – a www.magyarorszag.hu-n keresztül kérelmet nyújt be egy a Ket. hatálya alá tartozó ügyben. A kérelem a hivatali kapun (182/2007. Korm. rendelet) útján eljut az érintett hivatalba. Az ÖTM rendelete szerint minden hivatalban 2009. január 1-tõl kötelezõen elektronikus ügykezelõ rendszert kell mûködtetni. A kifejlesztésre váró „ügyintézõ kapun” keresztül megtörténik az ügyintézõre való kiszignálás, a kérelem formai ellenõrzése, majd a kérelem befogadásáról, és annak iktatásáról (iktatószámról és az ügyintézõ nevérõl) az ügyfél elektronikus értesítést kap. A tájékoztatás tartalmazza a befizetendõ illeték vagy igazgatásszolgáltatási díj mértékét és a befizetés módját is.

 

2. Az ügyfél e-banking vagy postai úton befizeti a pénzt, amely a kincstárba érkezik. A kincstár a befizetés tényérõl és mértékérõl elektronikusan értesíti az ügyintézõt, akinek az ügyintézéshez használt számítógépén ellenõrzés céljából ezek az adatok hitelesen megjelennek. A kincstár a befizetés beérkezésérõl természetesen az ügyfelet is értesíti, hiszen az elektronikus ügykezelõ rendszerbõl nyert metaadatok és az ügyfél által megadott személyes adatok alapján ez lehetséges.

 

A javaslatra várjuk az érintett központi államigazgatási szervek munkatársainak és a jegyzõk véleményét.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu