Lehet-e ma szervezetfejlesztést ajánlani az önkormányzatoknak? 2007/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

Lehet-e ma szervezetfejlesztést ajánlani az önkormányzatoknak? 2007/5

IX. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Dr. Láczay Magdolna főigazgató Nyíregyházi Főiskola Gazdasági és Társadalomtudományi Kara



A Jegyző és Közigazgatás arra kérte a főigazgatót, hogy tájékoztasson tevékenységükről, terveikről, amellyel a térség igazgatási szakembereinek, szervezeteinek a munkájában részt tudnak vállalni. A főigazgató asszony aztán már sorolta is azokat a területeket, ahol a felsőoktatási intézménynek szerepe van és fejlesztési lehetősége kínálkozik.

 

 

A mi beiskolázási térségünket meghatározza az aprófalvas településrendszer. Ma ez kívánja a legtöbb segítséget, hiszen olyan átalakítás szükséges, amely az ilyen településen élõk minõségi ellátásában nem jelent visszaesést. Karunkon 10 éve van a gazdálkodási szakon belül közigazgatási szakirány. Ennek eredményeképpen a legtöbb önkormányzatban, szakigazgatási szervezetben vannak olyan végzett szakembereink, akik a gazdálkodási- igazgatási kérdésekben akár több munkakör összevonását is el tudják látni, azaz egy körjegyzõségben a társközségek ügyintézését vezetni, koordinálni, közvetíteni képesek. Ezt a képzést a térség ismeretében annak reményében indítottuk el, hogy a gazdálkodási teendõk mellett aljegyzõi munkakör ellátására is alkalmasak legyenek, illetve a kistelepülések érdekeinek felismeréséhez, megvédéséhez minél jobb szakmai felkészültségükkel hozzájáruljanak.

 

Az igazgatási reformok sorában most új fejezet elé tekintünk, amelyben jó lenne a járások megszûnésének, a statisztikai és kistérségi társulásoknak az eredményeit és hibáit számba venni, a forráshiányos, de perspektívát adó településfejlesztési terveket több szempontból megvizsgálni. Ezzel egy idõben nekünk, mint képzõhelynek kell erre alkalmas szakembereket képezni nemcsak az elsõ diploma megszerzésével, hanem folyamatos továbbképzési lehetõség megteremtésével. Kiindulásul a rendszerváltást követõ igazgatási, fejlesztési, uniós elképzelések hatására létrejövõ önkormányzati, igazgatási, területfejlesztési hálózatok kialakulását vizsgáltuk, és képzési, szolgáltatási kínálatunkat, terveinket ehhez igazítottuk.

 

Terveinket egyrészt a központi elképzelések ismeretében, de a képzés szempontjából mégis önállóan, részben a felsõoktatás akkreditációs folyamatain sikeresen minõsítve az alapoktatásban valósítjuk meg. Másrészt pályázati források keresésével rövidebb és rugalmasabb képzési formákat szolgáltatásként kínálunk rövidesen a térség önkormányzatai számára.

 

A szervezeti átalakulások a rendszerváltás óta különösen nagy szerepet kaptak, és mára a település jövõjének érdekében a több szempontú, korszerû szervezetfejlesztési koncepciók meglétét, minõsítését igénylik. A fejlesztési stratégiai központok kialakításakor pedig elengedhetetlen a települések funkcionális szerepkörének vizsgálatában a múltbeli, a spontán újraszervezõdési és a jövõbeni szerepkörök közötti egyeztetés.

 

Igen sok problémát jelent a gazdálkodási lehetõségek prognosztizálása. Az eredményeket természetesnek vesszük, de a problémák elemzése a kistérségekben hosszú távú intézkedések alapjául szolgálhatnak. A kis településeken az önálló intézményeket a közös mûködtetés, fenntartás váltja fel. Nem e cikk feladata a tényfeltárás, csupán felvetem, hogy ismereteim szerint az önkormányzati rendszer kialakulásakor elmaradó körzeti vagyonrendezés felhívhatja a reformokat készítõk figyelmét arra, hogy a kistérségek kialakulásával együtt azok létrejövõ vagyontárgyaira vonatkozóan egyértelmû jogi szabályozás álljon rendelkezésre. Különös tekintettel arra, hogy a kistérségi társulások szabadon jönnek létre, és abból bármely település szabadon kiválhat, melynek során vagyoni követelésekkel léphet fel a társulással szemben.

 

A nyilvántartások, a jogi kiváltságok, megszerzett jogok archiválása õsidõktõl az egyik legfontosabb biztosítéka volt a településeknek. Ehhez az idõk folyamán újabb nyilvántartások kötelezettségét kapták meg, amelyek a folytonos átszervezõdések miatt védelemre szorulnak. A múlt és a jövõ védelme egyaránt új típusú okiratkezelésre ösztönöz, amelyet a digitalizálás kínál. Nem az informatikusoknak kell kitalálnia az ügyirat-rendezési, selejtezési, irattározási terveket, mint ahogy az ügyfélszolgálat jogi és szervezési gondja is a szakmára, a megvalósításának „digitális irattára” pedig az informatikusokra hárul. Ezt a korszakos munkát több szinten kell igen rövid idõ alatt megvalósítani. A munka elindult, az eközigazgatás és más szakigazgatási portálok már megkezdték mûködésüket. A fõiskolánk ehhez a munkához felajánlja segítségét, és minden szempontból kész annak a humánerõ-fejlesztési munkának a részese lenni, amely a kistelepülésekben élõk számára a távolságot ily módon leküzdhetõvé teszi. Az igazgatási szakembereket terveink szerint felkészítjük, munkájukat akár egy call center segítségével folyamatos tanácsadással segítjük. Ezeket a terveket csak abban az esetben tudjuk eredményesen megvalósítani, ha az érintettekkel közösen tudunk haladni, ha azt az oktatási infrastruktúrát, amelyet az alapképzés számára korszerûsítettünk, az élethosszig tartó tanulás színteréül is felkínálhatjuk.

 

 

www.nyf.hu

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu