APEH: egyre markánsabb szolgáltató jelleg 2007/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Adó, helyi adó / Cikkek

APEH: egyre markánsabb szolgáltató jelleg 2007/5

IX. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Mogyorósiné dr. Gábor Hajnalka igazgató APEH Észak-alföldi Regionális Igazgatóság



A 2007. évben hivatalunkat érintő legfontosabb változás a megyei igazgatóságok régiós szerkezetbe való átszervezése volt, melynek eredményeképpen – illetékességét tekintve Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú- Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megyék területét lefedve – létrejött az APEH Észak-alföldi Regionális Igazgatósága, amelynek székhelye Nyíregyházán található.

 

 

E folyamat részeként az APEH szervezetébe integrálódtak az illetékhivatalok is. Így az észak-alföldi regionális igazgatósághoz közel 133 ezer adószámmal rendelkezõ adózó tartozik, ezek 40%-a társas vállalkozás, 43%-a egyéni vállalkozó, 17%-a adószámos magánszemély. Emellett közel 450 ezer önadózó magánszemély adóügyeit intézzük.

 

A regionális átszervezés rendezõelve a szakmaiság volt, a párhuzamos tevékenységek egyidejû kiszûrésével. Alapvetõ célunk az egységes irányítás biztosítása, a rugalmasabb szervezetmûködtetés, a feladatok hatékonyabb ellátása, a közvetlenebb információáramlás.

 

Az APEH az adózók felé jellemzõen kettõs funkciót lát el: egyrészt közigazgatási szervként szolgáltató tevékenységet végez, másrészt hatóságként lép fel. Az elmúlt idõszakban mindkét profilunk jelentõsen erõsödött. Az ellenõrzési feladataink bõvülése – a média érdeklõdésének is köszönhetõen – jól ismert a közvélemény elõtt: gondoljunk csak a kiemelt feladatként kapott vagyonosodási vizsgálatokra, vagy a most nagy hangsúlyt kapó számla-, nyugtaadási kötelezettség teljesítésére irányuló ellenõrzésekre. A hatósági oldalunk talán „látványosabb”, valójában emellett egyre markánsabb tevékenységünk szolgáltató jellege.

 

Talán nem túlzó kijelentés, hogy az APEH a legnagyobb ügyfélforgalmat bonyolító közigazgatási szerv a régióban, így kiemelt figyelmet fordítottunk a tájékoztatási tevékenységünk átalakítására. Minden kirendeltségünkön megmaradtak az ügyfélszolgálatok, így az adózók továbbra is a lakóhelyükhöz legközelebb esõ, már megszokott helyeken személyesen intézhetik ügyeiket. Emellett megerõsítettük a tájékoztatási tevékenységünket azzal, hogy létrejött a régiós call center-hálózat, ahol szakmailag felkészült ügyintézõ kollégáink állnak az ügyfelek rendelkezésére. Régión belül bárhonnan telefonáljon, írjon, vagy emailezzen is az ügyfél, egy helyrõl kapja meg jogértelmezési kérdéseire a választ, így biztosítva az egységes tájékoztatást.

 

Az adóügyek intézésében egyre nagyobb szerephez jut az internet. Az elektronikus ügyintézés bizonyos területeken már kötelezõ eljárás, máshol pedig alternatívaként áll az ügyfelek rendelkezésére. Az itt szerzett tapasztalatok alapján valószínûsíthetõ, hogy a jövõben is folytatódik ez a tendencia, hiszen – a kezdeti idegenkedés után – az ügyfelek is számos elõnyét élvezhetik: gyors, nem igényel személyes megjelenést, sorban állást, valamint az informatikai háttér jelzi az esetleges hibákat az ügyfélnek. Az APEH oldalán jelentkezõ elõny, hogy az elektronikus adatok feldolgozása gyorsabb, és az adatok használata, ellenõrzése is gördülékenyebb.

 

2007-ben 20 éves az Adó és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal. Visszatekintve megállapítható, hogy folyamatos feladat- és tevékenységbõvülés jellemezte az eltelt éveket. Ha az APEH eddigi munkáját, annak hatékonyságát a beszedett adók és adójellegû bevételek, illetve a hivatali ráfordítások összevetése alapján kívánjuk vizsgálni, nem feledkezhetünk meg arról, hogy a hivatal feladatai távolról sem szorítkoznak a bevételek beszedésére, másfelõl arról sem, hogy a szervezet feladatai idõrõl idõre változnak.

 

Az ellátandó munka mennyiségét érintõ változásoknak egy része jogalkotói döntések következménye, más része viszont a gazdaságban zajló spontán folyamatok, tendenciák hatását tükrözi.

 

Az adóhatóság az egyre bõvülõ feladatainak hatékony ellátása érdekében folyamatosan együttmûködik más szervekkel, hatóságokkal. Az egymás közötti adatszolgáltatások jogszabályi háttere már kialakult, és kijelenthetjük, hogy a rendszer jól mûködik.

 

Az egyéni vállalkozások száma az eltelt évtizedek alatt jelentõsen megnõtt. E vállalkozók egyre inkább igénylik az adminisztratív terhek csökkenését. Jártasságuk a jogszabályi hátteret, adminisztratív kötelezettségeket illetõen általában csekély, legtöbbször szakember segítségét igénylik. A vállalkozói igazolványok kiadása, az adószám igénylése például olyan feladat, ahol az ügyfél a haszonélvezõje a különbözõ hatóságok, a jegyzõk, okmányirodák és az APEH együttmûködésének. Az ügyfelek szempontjából ez az együttmûködés a háttérben zajlik, annak részleteirõl sokszor nincs is tudomásuk.

 

A társadalom igényli a közigazgatás, ezen belül az adóigazgatás további egyszerûsítését. Ennek érdekében feladatunk, hogy jelezzük a jogalkotók felé a gyakorlati tapasztalatok alapján szükséges módosításokat, tovább erõsítsük a hivatal és az ügyfelek közötti kapcsolatot, adjunk meg minden támogatást, hogy eleget tehessenek állampolgári, így adózási kötelezettségüknek is. Ehhez pedig szükséges a közigazgatási szervek még hatékonyabb együttmûködése.

 

 

www.apeh.hu

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu