Az önkormányzati adóhatóság végrehajtási tevékenysége 2007/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Adó, helyi adó / Cikkek

Az önkormányzati adóhatóság végrehajtási tevékenysége 2007/5

IX. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Dr. Teschmayer Gábor jegyző Dobrád



Az önkormányzati adóhatóság munkája során számos olyan eszközzel élhet, amely alapján végrehajtó hatalmi helyzetéből fakadóan kényszer útján is beszedi a lejárt esedékességű adótartozás vagy köztartozás önkéntes megfizetésének elmaradása esetén a kötelezettől tartozását.

 

 

Ezen munka során idõrõl idõre szükséges, hogy a hatékonyság növelése és a törvényesség betartása miatt áttekintésre kerüljön az adott szerv végrehajtási eljárásban végzett jogalkalmazó tevékenységének felülvizsgálata.

 

Jelen írás keretében az adóvégrehajtás egy szeletét – bankszámlára és munkabérre/ nyugdíjra vezetett végrehajtás körét – kívánom elemezni.

 

Az adózás rendjérõl szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) adja meg a jogszabályi alapját az önkormányzati adóhatósági végrehajtásnak. Az Art. 144. §-a háttérjogszabályként a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (továbbiakban: Vht.) rendelkezéseinek alkalmazását rendeli alkalmazni abban az esetben, ha az Art. másképp nem rendelkezik. Az Art. kimondja, hogy az adóvégrehajtót mindazok a jogosultságok megilletik, amelyekkel a Vht. alapján a bírósági végrehajtó rendelkezik. A végrehajtási eljárás lefolytatásához végrehajtható okirat szükséges. Az adóvégrehajtásban ezek a fizetési kötelezettséget megállapító jogerõs hatósági határozat, az önadózás esetén a fizetendõ adót (adóelõleget) tartalmazó bevallás, a megkeresésre történõ végrehajtás esetén a behajtást kérõ megkeresése, az adózóval közölt adóhatósági adómegállapítás.

 

Ezen okirat birtokában indulhat meg az eljárás, amihez – bár sok adózó kifogásolja – nem kötelezõen elõírt az elõzetes értesítés. Az adóhatóság a végrehajtási eljárás megindítása elõtt felhívhatja az adózót a teljesítésre, de ez nem kötelezettsége, hanem csak egy lehetõség.

 

A végrehajtási eljárás a végrehajtási cselekmény foganatosításával indul meg. Ez bankszámlával rendelkezõ adózó esetén egy azonnali beszedési megbízás bank részére történõ megküldésével kezdõdik. Jó tudni, hogy az Art. 152. §. (1) alapján a végrehajtható okirat csatolása nem szükséges, ennek megléte az önkormányzati adóhatóság felelõsségébe tartozik. A bankszámlára vezetett végrehajtás során magánszemélyt megilletõ összegbõl az öregségi nyugdíj legalacsonyabb összegének négyszerese feletti összeg korlátlanul végrehajtás alá vonható, az ez alatti összegbõl pedig az öregségi nyugdíj legalacsonyabb összege és az öregségi nyugdíj legalacsonyabb összegének négyszerese közötti rész 50%-a vonható végrehajtás alá. A pénzügyi intézménynél kezelt, természetes személyt megilletõ pénzösszegnek mentes a végrehajtás alól az a része, amely megfelel az öregségi nyugdíj legalacsonyabb összegének. Nem természetes személy adózó esetén a teljes bankszámlán lévõ összeg végrehajtás alá vonható.

 

A bankszámlán lévõ összeg – az elõbbiekre figyelemmel – akkor is végrehajtás alá vonható, ha több tulajdonosa van. A nem adós tulajdonos igényperben érvényesítheti jogait. Ha az adózónak nincs bejelentett bankszámlája az önkormányzati adóhatóságnál, akkor nehezebb a helyzet.

 

Kisebb településeken, ahol „mindenki ismer mindenkit” az adóhatóságnak van információja esetleges munkabér vagy egyéb járandóságok meglétérõl. Ha ezen információk nem állnak rendelkezésre, a Vht. 47. § alapján a végrehajtó az eljárása során megkeresheti az adósra és vagyonára vonatkozó adatokat kezelõ hatóságokat, szervezeteket, így különösen a rendõrséget, a gépjármûveket nyilvántartó hatóságot, a személyiadatés lakcímnyilvántartó szerveket, okmányirodát, nyugdíjbiztosítási igazgatási szervet, az egészségbiztosítási szervet, adóhatóságot, cégbíróságot, pénzügyi intézményeket, befektetési szolgáltatókat, ingatlanügyi hatóságot, a vízi és légi jármûvek lajstromát, illetve nyilvántartását vezetõ szerveket, a távközlési szervezeteket, az ingó jelzálogjogi nyilvántartást (a továbbiakban: zálogjogi nyilvántartás), a közjegyzõket, továbbá a kamarát az adós gazdálkodó szervezetekrõl vezetett nyilvántartásba történõ betekintés céljából. A nyilvántartásokat vezetõ hatóságok és szervezetek a végrehajtó megkeresésének 8 napon belül, illeték- és díjmentesen kötelesek eleget tenni. Az adatok beszerzése iránti megkeresésében meg kell jelölnie a végrehajtási ügy vagy a végrehajtás alapjául szolgáló okirat számát. A járandóságok közül önkormányzati adóvégrehajtás során a munkabért – ideértve a betegszabadság idejére kifizetett összeget, végkielégítést, jutalmat – valamint a társadalombiztosítási – Tbj., Nytv., Ebtv. szerinti – nyugellátásokat lehet végrehajtás alá vonni. A nyugellátások közül a sajátjogú nyugellátások körében az öregségi nyugdíjra (korengedményes és elõrehozott öregségi nyugdíjat), rokkantsági nyugdíjra és a baleseti rokkantsági nyugdíjra, a hozzátartozói nyugellátásokra (özvegyi nyugdíj, szülõi nyugdíj) van lehetõség végrehajtást vezetni. Közös szabály, hogy mind a munkáltatói munkabérbõl, mind a nyugdíjból legfeljebb 33% vonható le. Érvényesül a Vht. 62. § (1) alapján, hogy mentes a végrehajtás alól az öregségi nyugdíj legalacsonyabb összege. Az abszolút mentességet élvezõ juttatások körét a Vht. 74. § határozza meg.

 

Összegezve a kifejtetteket megállapítható, hogy az önkormányzati adóhatóságok kezében megvannak azon kényszereszközök, amelyeken keresztül biztosítható, hogy az önkormányzat bevételei – legalábbis egy része – hatékonyan és eredményesen beszedhetõ legyen.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu