A közoktatási intézményreform folyamata Mátészalkán 2007/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

A közoktatási intézményreform folyamata Mátészalkán 2007/5

IX. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Dr. Takács Csaba jegyző



Mátészalka Város Önkormányzata meghatározó szerepet tölt be a Szatmári kistérség, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, illetve a régió közoktatásában, iskolarendszerű szakképzésében és a felnőttoktatásban. Mátészalka iskolavárossá vált, s térségi centrumként kötelező alapfokú oktatási intézményei mellett több középiskolát működtet(ett).

 

 

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (Közoktv.) módosításáról rendelkezõ 2006. évi LXXI. törvény, a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésérõl szóló 2006. évi CXXVII. törvény által bevezetett teljesítménymutató alapján számított romló finanszírozási rendszer, valamint a folyamatosan csökkenõ gyermeklétszám kényszerítõen szükségessé tette a közoktatási feladatellátás átgondolását, és a város fenntartásában lévõ oktatási intézményi struktúra átalakítását. A kedvezõtlen finanszírozási rendszer csak önmagában éves szinten 110 M Ft bevétel kiesését eredményezi.

 

A képviselõ-testület 2007. március. 29- ei ülésén elõzetesen döntött az intézményi struktúra átalakításáról, amely alapfokon egy már korábban összevont egyesített óvodai intézmények és három általános iskola, a Széchenyi István Általános Iskola, amely német nemzetiségû oktatási intézmény, a Képes Géza Általános Iskola és a II. Rákóczi Ferenc Tagiskola, a Móricz Zsigmond Tehetségfejlesztõ és Általános Iskola és a Kossuth Lajos Tagiskola összevonását és így egy újonnan létrehozandó egységes általános iskola és óvoda kialakítását jelenti.

 

Az így létrejövõ önállóan gazdálkodó költségvetési szerv 1 székhelyintézménnyel és 7 telephellyel végezné az óvodai nevelést és az általános iskolai oktatást, ellátná továbbá a Szatmár Alapfokú Mûvészeti Iskola és a Móra Ferenc Általános Iskola és Speciális Elõkészítõ Szakiskola mint részben önálló intézmények gazdálkodását is.

 

A struktúraátalakítás koncepciója középfokú oktatási intézmények tekintetében a szakképzés megszervezése és egységessé tétele érdekében a Gépészeti Szakközépiskolából, a Déri Miksa Szakközépiskola és Szakiskolából, valamint a Baross László Mezõgazdasági Szakközépiskolából egy egységes szakképzõ intézmény létrehozását jelenti, továbbá az Esze Tamás Gimnázium átszervezését önálló költségvetési intézménynyé, mely egyben ellátja a városi mûvelõdési központ és a Képes Géza Városi Könyvtár gazdálkodási feladatait is.

 

A struktúraátalakításról szóló elõzetes döntés után megkezdõdött a Közoktv. 88. §. (6) és (12) bek., továbbá 102. §. (3) bekezdésében szabályozott folyamat, melynek keretében az önkormányzatnak mint fenntartónak a közoktatási intézmény átszervezésével, feladatának megváltoztatásával összefüggõ végleges döntése elõtt be kell szereznie valamennyi érintett intézménye tekintetében: az intézmény alkalmazotti közösségének, az iskolaszéknek, az iskolai szülõi szervezetnek (közösségnek), az iskolai diákönkormányzatnak, szakközépiskola és szakiskola esetében a megyei gazdasági kamara véleményét, a megyei önkormányzat szakvéleményét, az országos szakértõi névjegyzékben szereplõ szakértõ véleményét, a helyi német kisebbségi önkormányzat egyetértését, továbbá az országos kisebbségi önkormányzat véleményét.

 

A képviselõ-testület közoktatási intézményrendszert érintõ elvi döntésének meghozatala után részletes ütemterv alapján megkezdõdtek a törvényben elõírt vélemények megkérései, többfordulós egyeztetések, továbbá az alapfokú oktatás strukturális átalakításához szükséges Német Kisebbségi Önkormányzat egyetértésének kérése.

 

Az OKÉV által kijelölt szakértõ megállapította, hogy „Mátészalka Város Önkormányzata Képviselõ-testületének a 39/2007. (III. 29.) Kt. sz. határozatában rögzített – a helyi közoktatási/szakképzési intézményhálózat átszervezésére irányuló – intézkedése megfelel a törvényességi kritériumoknak.

 

Az érintett intézmények alkalmazotti közösségének, az iskolaszéknek, az iskolai szülõi szervezetnek, az iskolai diákönkormányzat képviselõinek többszörös egyeztetés alapján kialakított véleménye – a tervezett átalakítás külsõ tényezõk általi kikényszerítettségét tudomásul véve – támogató volt. A német kisebbségi önkormányzat többszöri egyeztetés és többletgaranciák nyújtásának ellenére sem látta biztosítottnak a nemzetiségi nyelvoktatás jelenlegi szintjének megõrzését, így egyetértését nem adta meg a Széchenyi István Általános Iskola megszüntetéséhez. Ezek után az önkormányzati kezdeményezésre a Közoktv. 102. §. (12) bekezdés szerint létrehozott 9 tagú bizottság döntésében szintén elutasította az önkormányzat átszervezési szándékát. Szakmai kérdésként feltehetõ az egyetértési jog gyakorlása kereteinek, illetve részletesebb továbbszabályozása az adott feladatellátás tekintetében, figyelemmel annak pénzügyi következményeire.

 

A feszített ütemû, 2007. június 30-ig lefolytatott egyeztetési folyamat eredményeként a város középfokú oktatási intézményei tekintetében az eredeti koncepció teljeskörûen megvalósult, 2007. augusztus 1. napjával egységes szakképzõ intézmény jött létre három szakképzõ jogutódaként.

 

Az alapfokú oktatási intézmények esetében azonban a német kisebbségi önkormányzat, illetve a Közoktv. 102. §. (12) bekezdés alapján létrehozott bizottság elutasító döntése miatt a fenntartó önkormányzat nem tudta megvalósítani átszervezési döntését. A tanköteles tanulók számának folyamatos csökkenése miatt (2012-ig a jelenlegi 1786 fõrõl 1390 fõre változik) a jelenlegi intézményrendszer napjaink szabályozási környezetében hosszabb távon biztonságosan nem finanszírozható, így az átszervezés külsõ körülményeken alapuló kényszere változatlanul fennáll.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu