Informatika Szolnokon NFT forrásból 2005/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

Informatika Szolnokon NFT forrásból 2005/2

VII. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Dr. Szakali Erzsébet Szolnok Megyei Jogú Város jegyzője



Minden szervezet hatalmas mennyiségű információt gyűjt össze, hoz létre, tárol, kezel és ad tovább, miközben egyre jobban függ az információtól és az azt szolgáló rendszerektől.

Napjainkban egyre gyakoribb, hogy egy-egy szervezet működésképtelenné válik, amennyiben leáll az informatikai rendszere. Különösen igaz ez a közigazgatásra, amely az ország egyik legnagyobb „információgyára”. A függőség sebezhetőséget von maga után. Tervezést, védelmet és irányítást igényel.
A közigazgatás pozíciójának, versenyhelyzetének erősítése megköveteli  többek között  a helyi önkormányzatok szintjén is a szolgáltató önkormányzat, azaz az ügyfélbarát szolgáltatások, ügyintézés rendszerének kiépítését, működtetését.
Az interneten keresztül biztosított önkormányzati szolgáltatási rendszer – információ-szolgáltatás, ill. e-ügyintézés  kialakítása és működtetése jelentősen hozzájárul az információs és tudásalapú társadalom kialakulásához.
Az ilyen fejlesztések révén a helyi önkormányzatok ügyfelei, gazdasági szempontból is fontos, s az önkormányzatok birtokában levő nyilvános adatokhoz való hozzáféréshez, statisztikai, adózási, vám stb. adatszolgálta¬tásokhoz, engedélyeztetési eljárásokhoz, a közbeszerzési eljárásokban való részvételükhöz és más ügyeik intézéséhez helyi és időbeli kötöttség nélkül, elektronikus úton kaphatnak támogatást vagy teljes értékű kiszolgálást.
Az új informatikai rendszerek létrehozásának vagy bevezetésének sikere azon múlik, hogy mennyire tud alkalmazkodni ahhoz a sajátos vonásokkal is rendelkező erőtérhez, amelyben a közigazgatási szakemberek nap mint nap végzik tevékenységüket.
Az önkormányzati ügyfél-kiszolgálási rendszerek fejlesztése stratégiai feladat. A fejlesztésnek egyszerre több különböző igényt kel kielégítenie, az önkormányzat belső fejlődési igényét, az európai uniós csatlakozással kapcsolatos fejlesztési igényeket, magyar információs társadalom stratégia által kitűzött igényeket és az állampolgárok elvárásait, az ügyfélkiszolgálás minőségi javítását. Az ügyfélszolgálati rendszerek – ha ma egyáltalán léteznek – nagyon kezdetlegesek. A cél azonban az, hogy az ügyfelek interaktív ügyfél-kiszolgálási módszereket használjanak, hogy minél gyorsabban haladhassanak az ügyfél-kiszolgálási folyamatok.
Mindezek megjelennek Szolnok Város múlt évi pályázatában (GVOP 2004-4.3.1.) – melyre több mint, 538 millió Ft-ot nyert. A projekt alapvető célkitűzése a szolgáltató helyi önkormányzat, az ügyfél-barát ügyintézéshez elengedhetetlen háttér megteremtése volt.
A célkitűzés elérésének módja
Első lépésként az un. elektronikus iroda kialakítására van szükség.
Lényege, hogy a különböző csatornákon beérkező, és kimenő beadványokat – a szkenner technikának köszönhetően – egységes elektronikus formába hozzuk. Ennek következtében az adatokat
 egy központi dokumentumtárban el tudjuk helyezni
 elektronikus iktatórendszer segítségével kiválthatóvá válik a papíralapú ügyiratkezelés
 a belsőportál lehetővé teszi, hogy az ügyintézők egységes felületen, folyamatosan lássák elintézendő ügyeiket és azok határidejét,
 egyszerűsödik az elintézett ügyek vissza vagy továbbadása
A második ütemben illesztésre kerülnek az önkormányzat jelenleg futó szociális- és családügyi, adóügyi, gyámügyi és építéshatósági rendszerei.
A további két ütemben kialakításra kerül az e-közgyűlés és a panasz- és reklamációkezelő modul, valamint térinformatikai eszközök bevonásával a közterület és útnyilvántartás, az ingatlan és vagyonkataszter, a településrendezési és közmű nyilvántartási modul is hathatós térinformatikai támogatást kap.

E-Önkormányzati ügyintézés

 

A fejlesztések megvalósításához a következő infrastruktúra elemeket szükséges megerősítenünk:
 – E-ügyintézés alkalmazásait futtató szerverek
 – E-ügyintézésre alkalmas munkaállomások
 – E-közgyűlési mobil eszközei
 – Speciális térinformatikai és postázási rendszerek, egyes kifejlesztendő modulokhoz
A program várható hatásaként az informatikai fejlesztés  a lisszaboni céloknak megfelelve  az e-közigazgatás területén segíti önkormányzatunkat az EU-hoz való felzárkózásában.
A gyors és hatékony, ügyfél- és üzletbarát közigazgatás fejlesztheti a köz- és magánszféra partnerségi viszonyát, javítja a közigazgatás megítélését. A közigazgatás nyílttá válásával a piaci szereplők követhetik annak működését, mely hozzájárul az igazságos és egyenlő elbíráláshoz.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu