A jó közigazgatás eszménye a Ket. aktuális feladatai tükrében 2005/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Ket.

A jó közigazgatás eszménye a Ket. aktuális feladatai tükrében 2005/3

VII. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Belügyminisztérium



Mára már általánosan elfogadott, hogy a közigazgatás teljesítő képességének színvonala alapvetően meghatározza egy ország versenyképességét. Nem véletlen, hogy az Európai Unióban is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a közös európai értékekre és hagyományokra épülő ún. Egységes Európai Közigazgatási Tér továbbfejlesztésére, kapcsolódó intézményi keretek megerősítésére.

Az Európai Alkotmány – az Unió Alapjogi Chartája keretében – külön deklarálja a jó színvonalú közigazgatáshoz való jogot [ld. az Európai Unió alkotmánya II. rész V. cím; II-101. Cikk: A megfelelő ügyintézéshez való jog]. Ennek figyelembevételével a nemzeti tagállami közigazgatásoknak garantálniuk kell, az állampolgárokat és a vállalkozásokat egységesen megillető jogok alapján a közigazgatási szolgáltatások hatékonyságának, minőségének egységes színvonalát. A hangsúly tehát nem a közigazgatási szervezet és működés közelítésére, hanem a közigazgatási szolgáltatások színvonalának uniformizálására kerül.
Megjegyzendő, hogy a dokumentum – 2004. október 29-én – Rómában a tagállamok által történt elfogadásával e követelmények rendkívül fontosakká váltak valamennyi tagállam nemzeti közigazgatása számára. Mindezekhez egyébként megfelelően illeszkedik a „Helyes Hivatali Magatartás Kódexe”, amelyet az Európai Parlament a közelmúltban fogadott el, s szabályai felett az európai ombudsman őrködik. Ha megvizsgáljuk az e körbe tartozó követelményrendszert, akkor elmondhatjuk, hogy a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) már ennek szellemében kezeli, illetve adaptálja a mindannyiunk számára fontos, európai értelemben vett garanciális elveket, illetve intézményeket.
Aktuális követelmények és távlatok
Fontos teendő alapját képezi, hogy a minisztériumoknak meg kellett vizsgálni a törvény elfogadását követően az általános és a különös eljárási normák összhangját.
Az említett kodifikációs folyamat már a múlt év végén elindult azzal, hogy a tárcák összegyűjtötték azokat a jogszabályokat, amelyeknek a módosítása az összhang megteremtése érdekében szükségesnek látszott. A tárcák javaslatai alapján a Belügyminisztérium összeállította azt az összefoglaló jegyzéket, amely 83 törvényt, 2 törvényerejű rendeletet, 68 kormányrendeletet és 2 minisztertanácsi rendeletet, összesen 155 magas szintű jogszabályt tartalmazott. A tárcák a listán szereplő jogszabályok felülvizsgálatát és a Ket. részletes áttekintését folyamatosan végezték, ennek során a listán szereplő jogszabályok száma folyamatosan változott. Az elemzések során ugyanis több esetben arra a következtetésre jutottak, hogy a különös eljárási szabályok módosítása nem a Ket. miatt szükséges, valamint a módosítás a tervezeteket tartalmazó előterjesztés csomagban egyszerűbb jogtechnikai megoldással érvényesíthető, illetve időközben az egyéb kodifikációs feladatokat is figyelembe véve úgy döntöttek, hogy az összhangot megteremtő jogszabály-tervezeteiket 2005. I. félévben önállóan terjesztik a Kormány elé. E körben kiemelendő pl. a a földgázellátásról, a villamosenergiáról, a távhőszolgáltatásról, illetve az illetékekről szóló törvény.
A tárcák 2005. április 1-éig 63 törvény, 2 törvényerejű rendelet, 45 kormányrendelet módosítására tettek javaslatot és további 8 kormányrendelet módosítására vonatkozó tervezet államigazgatási egyeztetése történt meg.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium a Kormány I. féléves jogalkotási tervének megfelelő ütemezés szerint több törvény, illetve kormányrendelet módosítását önállóan terjeszti elő.
A Kormány felhívta az önkormányzatok figyelmét, hogy a Ket. hatálybalépésének napjáig gondoskodjanak az önkormányzati rendeletbe foglalt különös eljárási szabályok összhangjának megteremtéséről. E feladat végrehajtására a Belügyminisztériumban szakmai-módszertani segédanyag készült, ami a közigazgatási hivatalokon keresztül jutott el az önkormányzatokhoz. A közigazgatási hivataloknak az említett feladat-végrehajtás tekintetében koordinációs, konzultációs és törvényességi ellenőrzési feladatai adódnak, amelyre nézve végrehajtási ütemterv készült. Ennek legfontosabb elemei az alábbiak:
– 2005. február 28. és június 30. között a közigazgatási hivataloknak el kell végezni a jogharmonizációs munka volumenének felmérését;
– 2005. május 31. és október 31. között a helyi önkormányzatok jegyzőinek gondoskodni kell a jogharmonizációs munka elvégzéséről, illetve a szükséges módosítások, valamint új szabályozás előkészítéséről;
– 2005. június 30. és december 15. között a közigazgatási hivatalok feladata lesz a jogharmonizációs munka 2005. április 30-át követő helyzetének a helyi ütemtervben meghatározott időszakonként és módon történő ellenőrzése;
– a szükséges helyi szabályozások hatályba léptetésére 2005. november 1-jétől kerül majd sor.
Országos felkészítő program a közigazgatás személyi állománya részére
A Ket. bevezetésével kapcsolatos felkészülési és továbbképzési feladatok végrehajtása a Kormány által meghatározott tartalommal és a törvény bevezetésével kapcsolatos feladatokat koordináló, a BM közigazgatási államtitkára által vezetett bizottság által elfogadott ütemtervnek megfelelően halad.
A feladatok végrehajtásának eredményeként:
– 2005. október 31-éig valamennyi – kb. 115.000 fő – köztisztviselő a szükségletének megfelelő ismereteket biztosító képzésben részesül a törvény alkalmazásának elősegítése érdekében; ezen belül:
– 3300 fő köztisztviselő (valamennyi jegyző és a vezető hatósági ügyintézők) szakértői szintű jogalkalmazási ismereteket szerez a Ket. alkalmazásához;
– 12.000 fő hatósági ügyintéző a köztisztviselő jogalkalmazói ismereteket biztosító képzés célcsoportja;
– 4.500 köztisztviselő a közigazgatási alapvizsga felkészítő keretében jut a Ket. alkalmazását segítő ismeretekhez;
– 6.100 köztisztviselő a közigazgatási szakvizsga felkészítőn kap tanfolyami segítséget a törvény alkalmazásához;
– 89.000 köztisztviselő egyéni és munkahelyi csoportos, e-szemináriummal segített képzés keretében kap alapozó ismereteket.
A fentiek tükrében mindenképpen kiemelhető az, hogy az e körbe tartozó országos program végrehajtása jelentős lépés a hazai közigazgatás megújítása tekintetében. A gyakorlat e folyamat keretében igazolja Magyary Zoltán azon máig is érvényes, fontos szakmai értékeket megfogalmazó megállapítását:
„Csak az a közigazgatás képes betölteni hivatását, amelyben megvan a megújulási készség…”
Valamennyien ennek jegyében vizsgázunk, amelyhez a Ket. végrehajtására történő felkészülés igazán méltó program.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu