Nyitva van az ügyfélkapu… 2005/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Ket.

Nyitva van az ügyfélkapu… 2005/3

VII. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Szittner Károly



Újabb jelentős lépéshez érkezett a 2005. november 1-jén hatályba lépő új közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatásról szóló 2004. évi CXL. törvény elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos szabályozásának gyakorlatba való átültetése. Április 1-jétől a www.magyarorszag.hu kormányzati portálon megkezdte működését az ügyfélkapu. A cikkben szeretnénk bemutatni milyen célt szolgál az ügyfélkapu, hogyan segíti az elektronikus ügyintézést, illetve milyen új lehetőségeket nyit meg.

Az ügyfélkapu célja, működési elve
Az elektronikus ügyintézés egyik kritikus eleme az ügyfél kellő biztonságú azonosítása. A hagyományos ügyintézésben erre vonatkozóan kialakult rendszerek működnek, szinte anélkül, hogy tudomást vennénk róluk. Ha elmegyünk ügyet intézni, szinte természetes, hogy magunkkal visszük a személyi okmányainkat, és ha olyan ügyintézővel találkozunk, aki még nem ismer, nem lep meg, ha el is kéri azokat. Ugyanígy természetes az is, hogy ha bármilyen ügyben fordulunk a hatósághoz, akkor a kérelmet aláírjuk.
Távolról történő elektronikus ügyintézés során azonban ezek a lehetőségek elesnek, a küldő számítógép azonosítására még többé-kevésbé vannak eszközök, azonban arról, hogy ki is ül a gép előtt, hagyományos esetben semmit nem tudunk mondani.
A megoldás több igényszinten is biztosítható. Általában a közigazgatási ügyintézésben előforduló ügyek többségében nincs szükség különösen szigorú azonosításra, elég tudni azt, hogy a kapcsolat túloldalán ki is áll (ül). Ehhez elégséges, hogy a küldő birtokában legyen egy olyan titoknak, amelyet csak ő ismert, és ennek alapján biztosak lehetünk abban, hogy az, aki a kapcsolatot létesítette valóban az, akinek mondja magát. A kérelem szövege egyértelmű, az abban szereplő adatok más úton is ellenőrizhetők. Kicsi a valószínűsége annak, hogy a kérelem szövege vita tárgya legyen. Ezt a szolgáltatási szintet tudja biztosítani az ügyfélkapu. (a hogyanról a következő fejezetben) A megoldás előnye többes:
• Nem kíván speciális felkészültséget, bárhol igénybe lehet venni, ahol hálózati kapcsolat elérhető.
• Ezzel szorosan összefügg, hogy a költsége is viszonylag alacsony
• Egy ilyen szolgáltató rendszer képes akár valamennyi közigazgatási szerv számára egységes szolgáltatást nyújtani, egy bejelentkezéssel egy azonosítóval intézhető több (a szolgáltatáspalettán szereplő összes) ügy is.
Természetesen nem tartoznak ebbe a körbe a személyazonosság igazolására alkalmas (biztonsági) okmányok, amelyek kiadásához a továbbiakban is nélkülözhetetlen a személyes megjelenés.
Előfordulhatnak azonban olyan esetek, amikor a küldő azonosítása mellett a szöveg hitelessége is kritikussá válhat. Erre az esetre kínál megoldást az úgynevezett nyilvános kulcsú infrastruktúra, Ez arra épít, hogy az előbb alkalmazott tikot két részre bontja, és annak egyik részét a címzett számára hozzáférhetővé tesz. Maga a titok azonban továbbra is csak a két rész egyesítésével áll elő, és ezzel az is egyértelművé válik, hogy az adott szöveget csak a kulcs mindkét részének birtokában lehetett előállítani, tehát a szöveg hitelessége, és az előállítója is egyértelművé válik. Ezt biztosítja az úgynevezett elektronikus aláírás, amit a biztonság érdekében, és a jelentős számítási igény miatt chipkártya segítségével valósítanak meg. Sajnos ez a megoldás ma még két szempontból problematikus:
• Nincs olyan egységes szabvány, amely lehetővé tenné a különböző megoldások együttműködését, jelenleg minden gyártó lényegében önálló rendszert épít ki erre a célra. Bíztató ugyanakkor, hogy elég gyors ütemben halad előre a szabványosítás, és remélhető egy európai szinten együttműködni képes elektronikus aláírási rendszer,
• A másik hátrány a ma még jelentős költségigény, a kártya, a kártyaolvasó és az aláíró alkalmazás egyaránt nem elhanyagolható ára.
Mindezek ellenére valószínű, hogy a jövő távolról történő azonosító alkalmazását ezen megoldás környékén kell keresni, feltételezhetően valamilyen biometrikus azonosítási eljárással társítva.
Az ügyfélkapu a már most elektronikus aláírással rendelkezőknek is kínál többletlehetőséget. Amennyiben aláírókártyájukat személyes azonosítás mellett kapták, és ezt a tanúsítvány is tartalmazza, személyes megjelenés nélkül nyithat otthonról ügyfélkaput.
Mit biztosít ma az ügyfélkapu
Az ügyfélkapu a központi elektronikus szolgáltató rendszer egyik központi eleme, ez tezszi lehetővé, hogy a rendszerhez kapcsolódó szolgáltatók és szolgáltatások ismerhessék, ki indította az éppen folyamatban levő ügyintézést.
Az ügyfélkapu a Kormányzati Portálon keresztül érhető el, a regisztráció ennek igénybevételéhez – amennyiben az ügyfél nem rendelkezik elektronikus aláírással – személyesen történhet (jelenleg) az okmányirodákban. Az ügyfélkapu ezt a regisztrációt két módon segíti elő: van lehetőség a kapu nyitásához szükséges adatok előzetes elektronikus megküldésére, ami egyúttal néhány ügy elindítására is lehetőséget ad, és van lehetőség elektronikus időpontfoglalásra a regisztrációhoz, Tehát amikor odamegy az ügyfél, akkor már várják, és néhány perc alatt elvégezhető a szükséges ügyintézés, amihez feltétlenül szükséges valamilyen személyazonosító okmány (személyazonosító igazolvány, útlevél, új formátumú jogosítvány). A helyszínen kap egy igazolást az ügyfélkapu megnyitásáról, de ezen csak a belépési név és az általa megadott elektronikus levélcím szerepel, ami önmagában nem elég a biztonságos azonosításhoz..
Ehhez a megadott elektronikus levélcímre küld ki a kormányzati portál levelet, amelyben egy egyszer használatos jelszó szerepel (nincs viszont benne a belépési név, tehát a levél esetleges eltérítése esetén sem lehet egykönnyen visszaélésre felhasználni). Az egyszer használatos jelszóval lehet aktiválni az ügyfélkaput és egyúttal le kell cserélni a jelszót is. A biztonság érdekében a jelszó legalább nyolc karakter hosszú és egyaránt tartalmaznia kell kis- és  nagybetűket valamint számokat (célszerű viszont ha nem tartalmaz ékezetes karaktereket és egyéb egzotikus jeleket, mert azok leképezés nem egyértelmű). Az aktiválás a www.magyarorszag.hu portál ügyfélkapuján keresztül történik, ahol a felhasználó útbaigazítást kap az ügyfélkapu használatáról és az elektronikus ügyintézés menetéről is. Az ügyfél jogosult és köteles saját adatait karbantartani, változás esetén pontosítani, de megváltoztathatja a jelszavát is. Ez utóbbit célszerű rendszeresen megtenni, ami egyúttal csökkenti a jelszó elfelejtésének veszélyét. Ha mégis elfelejtődik a jelszó, ehhez biztosít pótlási szolgáltatást az ügyfélkapu.
Ha viszont más birtokába jut a jelszó, azonnal intézkedni kell az ügyfélkapu lezárása érdekében, amihez a portál 365/24 órás telefonos és e-mail szolgáltatást biztosít. Ha valaki bizonytalan, hogy nem került-e idegen kézbe a jelszava, inkább szüntesse meg mielőbb és nyisson újat, mert különben előfordulhat (bár a valószínűsége nem túl nagy), hogy kellemetlen meglepetések érhetik, személyes adatai idegen kézbe kerülhetnek.
Az ügyfélkapu természetesen nem önmagáért van, a mögötte elérhető szolgáltatások adják az értelmét. Jelenleg az okmányirodai szolgáltatások egy része és az adózással kapcsolatos ügyintézés többsége érhető el rajta keresztül, de rövidesen így lesz elérhető a gépkocsi-kereső, a cégnyilvántartási szolgáltatás is. Fontos szolgáltatás az időpont-foglalás, amely a személyes ügyintézés hatékonyabbá tételének lehetősége. Ennek kiterjesztése a közeljövő fontos feladata. Még ebben az évben szeretnénk legalább 20 újabb szolgáltatást elérhetővé tenni az ügyfélkapun keresztül.
A próbaüzem április elsején kezdődött meg, és mára már túl vagyunk a kétezredik véglegesen regisztrált ügyfélen. Május elejéig már közel ezren adtak be különféle adóbevallásokat. A személyi jövedelemadó-bevallások határideje előtt egy intenzívebb reklámkampányba kezdünk a szolgáltatások megismertetése érdekében, hogy minél többen élhessenek a már elkészült rendszer biztosította lehetőséggel.
A jövőben az azonosítást, mint szolgáltatást a közigazgatás egésze számára biztosítani szeretnénk, azaz minden közigazgatási szolgáltató számára egy szabványos felületen keresztül biztosítjuk, hogy azonosított felhasználókkal kerülhessen kapcsolatba, illetve az általa biztosított szolgáltatáshoz a kormányzati Portál szabványos megjelenítő felületet biztosít. Erre vonatkozóan a Kormányzati Informatikai Egyeztető Tárcaközi Bizottság rövidesen megjelenő ajánlása fogja a részleteket tartalmazni, amely az Elektronikuskormányzat-központ honlapján (www.ekk.gov.hu) lesz elérhető a korábban kiadott a közigazgatási informatikát segítő ajánlásokkal együtt.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu