Jogorvoslatok az építéshatóságnál 2006/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Zala Megye

Jogorvoslatok az építéshatóságnál 2006/6

VIII. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
Dr. Markó Péter jegyző Keszthely



Keszthely város közigazgatási területén és 14 településen látunk el építéshatósági feladatkört. A jogorvoslati eljárások során szerzett tapasztalatainkról szeretnék rövid áttekintést adni a 2005. és 2006. évekre vonatkozóan. A fentiekből látszik, hogy a kiadott építéshatósági határozatok száma nagyon magas, mely igazolja, hogy ez az ágazat igen frekventált és kiemelt jelentőségű a közigazgatásban.

 


2005-ben az építéshatósági munka során
kiadott összes határozatok száma: 739 db
jogorvoslati eljárásra került határozatok száma: 14 db
ebből: II. fokú hatóság helybenhagyta 6 db
II. fokú hatóság megsemmisítette és új eljárásra kötelezett 2 db
II. fokú hatóság az eljárást megszüntette 2 db
II. fokú hatóság a döntést megváltoztatta 4 db
I. fokú döntések elleni fellebbezések aránya: 1,98 %.

2006-ban (2006. október 19-ig) a meghozott határozatok száma: 630 db
jogorvoslati eljárásra került határozatok száma 11 db
ebből: II. fokú hatóság helybenhagyta 6 db
II. fokú hatóság helybenhagyta, de a határozatot kiegészítette 1 db
II. fokú hatóság megsemmisítette és új eljárásra kötelezett 1 db
II. fokú hatóság a döntést megváltoztatta 2 db
II. fokú hatóság az eljárást felfüggesztette 1 db
I. fokú határozatok elleni fellebbezések aránya: 1,70 %.

Az embereket jobban érdekli és érinti, mint más ügycsoport, s azt gondolják, hogy jobban is értenek hozzá. Az ügyféli kör sokkal szélesebb, ellentétben mondjuk a gyámügyi igazgatással, vagy egyéb más igazgatási ággal, hisz ide sorolandók az építéssel érintett ingatlantulajdonosok, a haszonélvezők, a szomszédok és mindazok, akiket valamilyen módon érint az építési engedélyezési eljárás. Ilyen szempontból tehát sokkal felelősségteljesebb és nagyobb rálátást, nagyobb precizitást igénylő munka a miénk.
Az építéshatósági munka végzésének egyik fokmérője, hogy a kiadott engedélyek alapján megvalósult építkezések hosszú távra kihatnak a településképre, és óriási a város arculatát formáló jelentőségük és szerepük, melyhez fontos, hogy a megfelelő személyi és tárgyi feltételek rendelkezésre álljanak.
Úgy gondolom, hogy az építéshatósági munka megítélésének egyik mércéjét jelentheti a megfellebbezett határozatok száma és az azokra vonatkozó II. fokú döntések tartalma. Nálunk a 2 % alatti arányszám rendkívül alacsonynak értékelhető, és a pozitív lakossági visszajelzésekkel együtt az építéshatóság munkájának jó színvonalát eredményezi.
Az előzőekben már említettem a széles ügyféli kör felsorolását, melynek természetesen megvan a jogorvoslati lehetősége is.
A hatósági munka során a fellebbezések nagy része az építési engedélyezési eljárás, illetőleg a jogellenes építkezések következtében keletkező fennmaradási és ahhoz kapcsolódó építési bírság ügyében keletkezik.
A fellebbezéseknél tapasztaljuk, hogy előfordulnak vélt vagy valós sérelmek, melyek a szomszédok között esetleg évek óta érlelődnek és egy építéshatósági engedélyezési eljárás során felszínre kerülnek.
Az elmúlt időszak egyik új jelensége az ingatlanok maximális beépítésével kapcsolatos jogorvoslatok megjelenése.
A jelenlegi gazdasági helyzet következtében az ingatlanok szabályozási terv szerint megengedett maximális beépítésének – mind beépítési %, mind lakásszám – kihasználása, amely az övezetben eddig is megengedett volt, csak nem használták ki.
Az az ügyfél, aki mindig családi házas övezetben 2-3 szobás családi házban lakott, érthetően nem örül annak, amikor egyszer csak a szomszédban elkezdenek építeni egy 6 vagy 8 lakásos társasházat, és ezért fellebbez. Természetesen itt szó sincs arról, hogy arra a szomszédos telekre nem lehetett volna már korábban is társasházat építeni, lehetett, de erre csak most került sor. Ma már igyekeznek a helyi építési szabályzat által adott lehetőségeket az építtetők maximálisan kihasználni, ami esetleg a szomszédos ingatlan tulajdonosait akár sértheti is, de persze nem jogilag. Kétségtelen, ha a szomszédos ingatlant beépítik, más jellege lesz a területnek és az ezekkel kapcsolatos fellebbezések a II. fokú hatóság döntései alapján is nem megalapozottak.
Említést érdemel még, hogy a szabálytalan építkezések miatti fennmaradási engedélyezési ügyekben a kiszabott építésügyi bírság – mely objektív közigazgatási jogi szankció – nem csupán a jogellenes magatartás egyszerű következménye. Építtető a kiszabott építésügyi bírsággal a határozat meghozatalakor szembesül. Általában nem a jogsértés megszüntetésére törekszik, hanem él a jogorvoslati lehetőségével.
A bírságszámítás során derül fény legtöbbször a jogszabályok különböző jogi és műszaki értelmezésére.
Sajnos gyakran kerül sor ebben az esetben a II. fokú hatóság eltérő döntésére, vagy az eljárás döntés nélküli visszaadására azzal az indokkal, hogy az eljárásnál további tényállás tisztázása szükséges, mely főképp a jogellenes építkezésekre vonatkozik.
Ebben szerepet játszik, hogy a jogszabály talán az indokoltnál magasabb szankciókat állapít meg a fennmaradási engedély megadásánál, s ez még inkább arra sarkallja az építtetőt, hogy ezekben az esetekben szinte kivétel nélkül fellebbezzen és a bíróságra is továbbvigye az ügyet.
Mint I. fokú építéshatóság a fenti nehézségek ellenére maximálisan törekszünk a hatósági eljárások lefolytatása során a jogszabályok szerinti munkavégzésre, az építési törvényben, az eljárási rendeletekben megfogalmazottak betartására, a széleskörű tényállás tisztázására.
A II. fokú hatósággal rendszeresen tartunk konzultációt tekintettel arra, hogy Ők a bírósági joggyakorlatra alapozva szélesebb körű ismeretekkel rendelkeznek.
Véleményem szerint városunkban és a hozzánk tartozó 14 településen nagymértékben javult az építési fegyelem, mely az ügyfélcentrikus és szakmailag, jogilag jól megalapozott építéshatósági munkának köszönhető.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu