http://www.healthprose.org/ Jegyzo.hu
Az önkormányzatok kártalanítási felelőssége – Jegyző és Közigazgatás szeminárium
Megújul a kzigazgatási eljárásjog
  CIKKEK

  ASP2.0 – A szolgáltató közigazgatás következő lépcsőfoka Betűméret: Betűméret
2016.11.17.
 
 


Rovat: E-közigazgatás - 78 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település:
 
  Önkormányzatiság napjainkban címmel konferenciát tartott az Államtudományi és Közigazgatási Kar Szakigazgatási és Szakpolitikai Intézete a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. A már hagyományteremtő jelleggel megtartott eseményen az önkormányzatiság aktuális kérdéseit vitatták meg a meghívott közigazgatási szakemberek. Az idei fő téma az ASP2 program volt.

Az Application Service Provider lényege, hogy egy alkalmazás szolgáltató központot teremt, tehát a felhasználónak, az önkormányzatoknak nem kell saját infrastruktúrát létesíteni külön-külön, hanem egy egységes központi szolgáltatón keresztül biztosítja a különböző felhasználói szolgáltatásokat a nemzeti távközlési gerinchálózaton keresztül térítésmentesen az Európai Unió és a magyar állam. Az új rendszert Takács Gábor, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség projektvezetője mutatta be. Az ASP2 számos előnnyel szolgál az önkormányzatok számára, ilyen például a költséghatékonyság, az ügyfelek igényeihez igazodó, egységes önkormányzati e-ügyintézési szolgáltatások, az egymással összekapcsolt szakrendszerek, valamint a hozzáférési lehetőség a központi közigazgatási nyilvántartásokhoz. A közel 15 milliárd forintos projekt konzorciumi formában valósul meg, ahol a KIFÜ konzorciumvezetőként a folyamat-minőségbiztosításért, a Belügyminisztérium az önkormányzati szakmai kontrollért, a Kincstár az adattárház és alkalmazásfejlesztési feladatokért felel, míg a Kincsinfó az adó szakrendszer fejlesztéseket, a Nemzeti Infokommunikációs Zrt. pedig a hálózatfejlesztési, hardver infrastruktúra- és szervezetfejlesztési feladatokat látja el. A projekt kiemelt céljai az ASP rendszer országos bevezetése és fejlesztése, a nemzeti távközlési gerinchálózat széleskörű kiépítése az önkormányzatok számára, a hardver infrastruktúra bővítése, valamint a modern 21. századi szolgáltató központ jelleg kiépítése az önkormányzatok számára, amely megfelel az információbiztonság aktuális kérdéseinek is.

 

(Fotó: Szilágyi Dénes)

 

A Magyar Államkincstár feladatait Dr. Szepesi Gábor operatív projektvezető mutatta be. Az önkormányzati ASP rendszer négy elemmel foglalkozik. Az első egy keretrendszer, amely az adott szakrendszerek számára biztosít egységes felületet és hozzáférést. A második az adott szakrendszerek, amelyek hatékonyan segítik az önkormányzatok és a felettes szervek közvetlen napi munkáját, pl.: gazdálkodási rendszer, iratkezelő rendszer, önkormányzati adó rendszer. A harmadik fő rész az adattárház, ahol az önkormányzati gazdálkodás felső kormányzati szintű ellenőrzési és monitoring tevékenységének támogatása folyik, leegyszerűsítve az önkormányzat beszámolási kötelezettségét, visszacsatolást nyújtva a szervezet vezetői számára. Az utolsó területet a támogató rendszerek jelentik, amelyek a napi szintű adminisztratív, ügyfélszolgálati és működtetési feladatokat segítő alkalmazásokat foglalják magukban. A projekt során a Kincstár a felsorolt feladatok mellett a csatlakozás-, és szolgáltatásmenedzsment ellátását, a szerződések megkötését, szolgáltatásokkal kapcsolatos továbbképzések biztosítását, valamint ügyfélszolgálati szolgáltatásokat vállalta magára. Dr. Szepesi Gábor kitért a csatlakozási feladatrendszerre is, ahol lépésről lepésre bemutatta a csatlakozási mérföldköveket az önkormányzati vezetők számára.

Mi is az a NISZ? – tette fel a kérdést Dr. Rupp Zoltán, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. projektigazgatója. A NISZ egy 100%-osan állami tulajdonban lévő, a Belügyminisztérium felügyelete alatt működő, a jogelődök munkásságát beleszámolva közel 50 éve fennálló szervezet. Feladata, informatikai szolgáltatások biztosítása az államigazgatási szervek számára. „Nagy falat lesz a projekt során az önkormányzati szektort is kiszolgálni […] – mondta, majd hozzátette: „akkor végzi jól a munkáját a NISZ, ha a felhasználó nem is tud róla.” A NISZ feladata a hardver infrastruktúra fejlesztése és bővítése a Kormányzati Adatközpontban, valamint a nemzeti távközlési gerinchálózat (NTG) kiépítése, hogy megfelelő sávszélességet biztosítson az önkormányzatok számára. Az NTG kiépítés időszerű, hiszen ez egy kritikus pont az ASP2 megfelelő működtetésében. Nem megfelelő internet-hozzáférés a felmérések szerint csak elenyésző számú településre jellemző, a tervek szerint ezeket a problémákat is orvosolni fogja 2018-ig a projekt. A kiépítés uniós forrásokból fog létrejönni, a fenntartási költségeket pedig a központi költségvetés fogja fedezni. Az önkormányzatok számára biztosított még egy közel 8 milliárd forint keretösszegű pályázat, ahol az önkormányzatok informatikai fejlesztésekre, felhasználói belépéshez szükséges e-kártyaolvasó, számítógép, laptop, monitor, nyomtató stb. beszerzésére pályázhatnak.

Örömét fejezte ki Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke az ASP2 bevezetésével kapcsolatban, hiszen az eddig használt rendszerek mindig is „mostohagyermekek” voltak az önkormányzatok és a kormányzat számára. Az önkormányzatok tolmácsolásában kifejtette, hogy a bevezetendő rendszertől az életük egyszerűsödését várják, egy jó hálózati rendszert, amelyen keresztül a felhasználó önkormányzat folyamatosan képes kommunikálni a Kincstárral és más Önkormányzatokkal, valamint hogy az adott vezető láthassa az intézménye aktuális költségvetési, gazdasági helyzetét, könyvelését, adókivetését, amely leegyszerűsíti a szakpolitika alkotás menetét. Az önkormányzati személyi állomány oktatásával kapcsolatban türelmet és megértést kér, mivel egy ilyen rendszerre való átállás hosszadalmas folyamatot jelent a dolgozók számára, újra kell mindent tanulni. A TÖOSZ mindent meg fog tenni a siker érdekében – zárta a gondolatait Schmidt Jenő.

„Sorsunk egybeforr, együtt megyünk tovább, az élet viharában Te vigyázol reám. Köszönöm, hogy szeretsz, s hogy hiszel nekem, s hogy megosztod az életed – és pénzed – velem” egészítette ki Vörösmarty Mihály idézetét Tóth János, a Jegyzők Országos Szövetségének elnöke. Tóth János felhívta a figyelmet, hogy ott, ahol már próbálták az ASP elődjét, a bevezetett rendszerre való átállás hosszadalmas időt vett igénybe, a kezdeti gyermekbetegségek még csak most mutatkoztak a rendszeren. Az emberi tényezőnek fel kell nőnie a kihíváshoz, a megfelelő informatikai ismeretekkel rendelkező dolgozók elengedhetetlenek a programhoz. Tóth János óva intette a kormányzat túlságos felügyeletén aggodalmaskodókat is, hiszen egyrészt az ASP2-vel leegyszerűsödik számos beszámolói folyamat, átláthatóbb lesz az önkormányzati rendszer működése, másrészt az önkormányzati vagyon ugyanúgy a nemzeti vagyon része. „Jó lenne, ha jól működne a rendszer, mert mindenki munkáját segítené. Nem ellenállók, nem partizánok, hanem azok vagyunk, akiknek szintén érdeke egy jól működő rendszer. Ezért kérnénk az államtól, a Kincstártól és mindenkitől segítséget, mert ez közös érdekünk.” Tarpai Zoltán, a Königsberg Consulting Kft. e-közigazgatási szakértője az ASP szolgáltatásokat mutatta be átfogó módon. Az ASP rendszereket a ’80-as években fejlesztették ki, céljuk a szolgáltatás-megosztás volt, ahol nem kell beruházni a szerverparkokra, hanem csak igénybe veszi a felhasználó a rendszert. Önkormányzatok számára az ASP megteremti az egységes ügyviteli folyamatok közti átjárhatóságot, biztosítja az elektronikus közigazgatás fejlődését, segít az adatminőség és az IT biztonság javulásában, a monitorozás során megkönnyíti a döntéshozatalt, valamint hozzájárul a költségek csökkenéséhez és a hosszú távú finanszírozhatósághoz. A tervek szerint a projekt során 2017. január 1-jéig fog megtörténni az első körös önkormányzatok gazdálkodási és önkormányzati adórendszerhez történő csatlakozása, 2018. január 1-jéig pedig az ASP2 valamennyi szakrendszeréhez csatlakozik az összes helyi önkormányzat. Tarpai Zoltán összefoglalta az előkészítés feladatait és a szolgáltatás-bevezetés mozzanatait, valamint a projekt során az önkormányzatok számára elszámolható egyéb költségeket is.



 

Podobni István



   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 

0 cikk
Adó, helyi adó
25 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
78 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gazdálkodás - pénzügy
3 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
64 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
JK események és beszámolók
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
72 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
20 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
14 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
93 cikk
Közigazgatási reform
200 cikk
Közmunka
8 cikk
Köznevelés-sport
2 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
85 cikk
Megvalósult Projektek
19 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
24 cikk
Önkormányzás - önkormányzatiság
6 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Összehasonlító jog
4 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
148 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
4 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
86 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ


http://jegyzo.hu/index.php?oldal=elofizetes

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU