A kistérségről másként – vitaindító 2007/1
Dr. Balogh Edit jegyző Cegléd
A véletlen hozta így, de napra pontosan 10 évvel a Dél-Pest Megyei Önkormányzatok Területfejlesztési Társulásának megalakulása után jött létre a Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulás. Ez a dátum 2006. június 28-a. Nem vagyok büszke arra, hogy az országban az utolsók között, és arra sem, hogy a térséget alkotó tizenöt település közül csak tizenketten írták alá a tárulásról szóló megállapodást.
Nézzük meg milyen volt az út a megalakulásig.
A 2004. évi CVII. törvény megjelenése fantasztikus lehetőségeket hozott az önkormányzatok számára. De vajon e törvény megjelenése előtt nem voltak ilyen lehetőségek? Miről is van szó? A törvény indokoló részében olvashatjuk a következőket; „Meghatározza a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulása létrehozásnak, szervezetének és működésének részletes szabályait. A létrehozott társulási forma sajátossága, hogy biztosítja a kistérségi együttműködés hosszú távú kialakítását, továbbá egyes térségi feladatok hatékony ellátását.”
Gondoljunk Alkotmányunk IX. „A helyi önkormányzatokról” szóló fejezetére és az Önkormányzati törvény III. fejezetére, amely a társulásokról szól.
A lehetőségek tehát már adottak voltak. Ugyan úgy önkéntességen alapultak, mint ahogy alapulnak a 2004. évi CVII. tv. rendelkezései szerint.
Azt gondolom, hogy végre jogilag is megfogalmazódott az az önkritika, miszerint hazánkban az önkormányzati rendszer kialakítása nem a legoptimálisabban sikerült. Ennek kimondásához egy kicsit hozzásegített az Európai Unióhoz való csatlakozás is.
Számos alacsony lélekszámú, gazdaságilag és szakmailag kis teljesítőképességű nagy önállósággal bíró önkormányzat létezik.
A 90-es évek óta bosszant, és nyilvánosan még nem volt alkalmam hangot adni ellenérzésemnek egy akkor meghirdetett céllal kapcsolatosan, ez „a vállalkozó önkormányzatok létrehozása.”
A szakemberek ezt biztosan másként értékelték, mint az átlagos állampolgárok.
Az önkormányzatiság megvalósítása nagyon szép és jó dolog volt. A nagyfokú önállóság az önkormányzati tulajdon, a vállalkozási szabadság biztosítása mind, mind előremutató hasznos elemei a jogalkotásnak. Azonban ne hagyjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy a fentiek törvényileg deklarált kötelező feladatellátás mellett nyertek megfogalmazást.
A vállalkozás szabadságának útja csak kevés település számára maradt nyitva, sem a pénzügyi szabályozás, sem más jogi környezet nem nyújtott ehhez segítséget.
A költségvetési szervek működési mechanizmusa a rugalmatlanság, és bürokratizmus hátrányt jelent a piac más szereplőivel szemben.
Az önállóság és a vállalkozás szabadságának gondolata túlzottan nagy hangsúlyt kapott rendszerváltásunk idején.
Kódolva volt a rendszerbe az, ami bekövetkezett, hogy a kistelepülések nem lesznek képesek azonos teljesítésre, a jobb adottságokkal bíró városokhoz mérten.
Felismerték törvényhozóink is a problémát, és orvosolni is igyekeztek.
Megalkották a 2004. évi CVII. tv-t a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásairól.
Jómagam már ebben az időben hatalmas lendülettel hozzáfogtam a szervezéshez. De gondolkodjuk csak! Van olyan hatályos jogszabály, amely a téma kapcsán a jegyzőre bármilyen kötelezettséget róna? Önkormányzatok önkéntes társulásáról van szó. Ki legyen a kezdeményező? Nincs rá jogi válasz.
A jogi háttér hiánya végül nem is zavart, meggyőződésem volt, hogy jó célért dolgozom. De zavart mást.
A következőkben sűrítve rövid pontokban összefoglalom azokat az okokat és körülményeket, amelyek nehezítették a megállapodás aláírását, valamint rámutatok arra is, hogy miért nem teljes körű önkormányzati részvétellel működik térségünkben a társulás.
Miért a jegyző kezdeményezi?
Társulási feladatellátást körzetesítésként értékelték a polgármesterek.
A jegyző kezében van térségi hatósági feladatellátásként az okmányiroda, a gyámhivatal és az építéshatóság. Többet akar.
Székhely településként rátelepszünk a többi önkormányzatra – különösen féltek ettől a térségünkben lévő városok.
Senki sem látta biztosítva a finanszírozás és a működés jogi feltételeit.
Hiányzott a döntéshez a megalapozott ismeret.
Az önállóság és az általános iskolák működtetési jogának feladását vetítették előre a polgármesterek.
Nem tudta néhány polgármester magáévá tenni a gondolatot, így törvényszerű, hogy képviselő testületüknek sem tudtak olyan előterjesztést készíteni, ami pozitív döntést hozott volna.
Érdekessége vagy talán visszássága ennek az időszaknak, hogy érintett önkormányzataink együttműködnek
az egészségügyi,
turizmusfejlesztés, idegenforgalom,
közművelődési,
szociális feladatok
ellátásában.
Hosszú vergődés után, jegyzőkollégáim egyre nagyobb segítségével, nyitottabb polgármestereink együtt gondolkodásával jutottunk el addig, hogy a tizenöt önkormányzatból tizenketten kimondták a többcélú kistérségi tárulás megalakulását. A területfejlesztési feladatok kivételével valamennyi feladat vonatkozásában elkötelezték magukat az együttműködésre. Területfejlesztésre megmaradt a régi társulás.
Az időközben lezajlott helyhatósági választások után úgy gondolom reményünk van ezen feladatot is integrálni, illetőleg a résztvevő önkormányzatok száma is teljes lesz.
A jelzett kritikák ellenére a társulási formában történő feladatellátás előnye vitathatatlan. A térségben meglévő intézményrendszerek együttes kihasználása, a településeken külön-külön jelenlévő szolgáltatások akár csereként való igénybevétele a következőt juttatja eszembe; ha két embernek van 100.- Ft-ja és azt elcserélik, mindkettőnek marad 100.- Ft-ja. Nem véletlen a pénz felidézése. Rá kell mutatnom arra a tényre, hogy térségünkben a társulás létrehozását a gazdasági kényszer, az előremenekülés hozta létre.
Jogi garanciákat továbbra sem látunk. Számos vitatható és pongyola itt-ott ellentmondó megfogalmazást tartalmaz maga a törvény is. Tudják ezt a jogalkotást előkészítő szakemberek is.
Azzal a törvénnyel, melynek szinte minden paragrafusa többféleképpen értelmezhető, és számos megoldási javaslatot lehet mellé tenni, baj van. Az alkalmazására vonatkozóan megszívlelendő útmutatást adott az IDEA Munkacsoport 2005. évi tanulmánya, mintegy jelezve a hiányosságokat.
Összegezve:
Az ez évben lezajlott helyhatósági választások után elmondhatom, hogy a Ceglédi Kistérségben működő önkormányzatok polgármesterei új erőre kaptak, nagy lendülettel dolgoznak a térség felemeléséért, az itt élő állampolgárok közérzetének javításáért. Munkájukhoz eszközként használják a társulási formát. Nincsenek koncepció nélkül, hiszen már, rendelkeznek a következő programokkal és tervekkel:
Dél-Pest Megyei Kistérség Területfejlesztési Koncepciója
Dél-Pest Megyei Kistérség Komplex Gazdaságfejlesztési Programja
Dél-Pest Megyei Kistérség SAPARD Stratégiai Programja
Dél-Pest Megyei Kistérség Agrárstruktúra és Vidékfejlesztési Operatív Programja
Dél-Pest Megyei Kistérség Környezetvédelmi Programja
Ezek a programok meghatározzák a térség fejlődésének irányát, és alapot teremtenek a későbbi fejlesztésekhez.
Talán egyszer majd lesz egyértelmű pontos jogi háttér is.
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft